مونتانا بلوک دائمی در تغییرات شناسنامه را اتخاذ می کند

آکیلا لین، وکیل ACLU، گفت که قانون روز جمعه «شواهد دیگری مبنی بر عدم پایبندی ایالت» به دستور ماه آوریل موسی است. قاضی در جلسه روز پنجشنبه در بیلینگز به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

این قانون می‌گوید افراد قبل از اینکه بتوانند جنسیت ذکر شده در شناسنامه خود را تغییر دهند، باید یک «روش جراحی» انجام دهند. پس از آن دولت جیانفورته پا را فراتر گذاشت و حتی پس از عمل جراحی از تغییرات در شناسنامه جلوگیری کرد.

شاکیان تراجنسیتی که توسط ACLU مونتانا نمایندگی می شوند، گفته اند که اگر از آنها خواسته شود گواهی تولد خود را ارائه دهند، گواهی تولدی که با هویت جنسی آنها مطابقت ندارد، آنها را در معرض خطر شرمساری، تبعیض، آزار و اذیت یا خشونت قرار می دهد.

مقامات بهداشتی ایالتی هفته‌ها بعد گفتند که تصمیم دادگاه آنها را در “وضعیت مبهم و نامشخصی” قرار داده و قوانین را برای روشن کردن زمان تغییر نام جنسیت در شناسنامه به تصویب رساند.

بیلینگز، مونت. (AP) – مقامات بهداشتی مونتانا روز جمعه قانونی دائمی را وضع کردند که تراجنسیتی ها را از تغییر شناسنامه خود منع می کند حتی اگر تحت عمل جراحی تایید جنسیت قرار گیرند.

بر اساس قانون جدید، وزارت بهداشت عمومی و خدمات انسانی ایالتی اعلام کرد که دیگر دسته بندی «جنسیت» را در شناسنامه افراد ثبت نخواهد کرد و آن دسته را با فهرستی برای «جنسیت» – چه مرد و چه زن – جایگزین کرد. فقط در شرایط نادر تغییر کرد.

جان ایبلت، سخنگوی وزارت بهداشت، از اظهار نظر در مورد جلسه آتی یا قانون جدید خودداری کرد.



منبع

در چند سال گذشته، قانونگذاران محافظه کار در بسیاری از ایالت ها به دنبال محدود کردن حقوق تراجنسیتی ها بوده اند.

قانون جدید بیان می‌کند که جنسیت افراد در شناسنامه آنها تنها در صورتی می‌تواند تغییر کند که جنسیت کسی در هنگام تولد اشتباه شناسایی شده باشد یا اینکه جنسیت به اشتباه در نتیجه “اشتباه سنجی” ثبت شده باشد.

بر اساس این قاعده، جنسیت «تغییر ناپذیر» است، که جنسیت را یک «ساخت اجتماعی» توصیف می‌کند که می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

این اقدام دولت «گرگ جیانفورته» فرماندار جمهوری‌خواه تنها چند روز پیش از آن صورت می‌گیرد که دادگاه استدلال‌هایی را درباره قانونی بودن قانون مشابهی که از ماه می به‌صورت اضطراری اجرا شده است، بشنود. ACLU مونتانا از قاضی ایالتی مایکل موزس خواسته است تا قانون اضطراری را لغو کند.

قانونگذاران ایالتی دموکرات گفته اند که تلاش دولت برای دور زدن دستور موسی از طریق قانون وزارت بهداشت “سوء استفاده آشکار از قدرت” بوده و آن را به تلاش برای تضعیف دادگاه متهم کرده اند.

قبل از قانون جدید، افراد تراجنسیتی که به دنبال تغییر شناسنامه خود در مونتانا بودند، فقط باید سوگندنامه ای را به اداره بهداشت ایالتی ارائه می کردند.

موزس در ماه آوریل به طور موقت قانون مونتانا در سال 2021 را مسدود کرده بود که تغییر شناسنامه را برای تراجنسیتی ها دشوار می کرد.

موسی گفت که قانون تصویب شده توسط قانونگذار در سال 2021 بر خلاف قانون اساسی مبهم است زیرا مشخص نمی کند که چه روش های جراحی مورد نیاز است.

طرفداران حقوق تراجنسیتی ها می گویند که تنها تنسی، اوکلاهما و ویرجینیای غربی ممنوعیت های گسترده ای در برابر تغییر شناسنامه دارند. ممنوعیت ها در آیداهو و اوهایو در سال 2020 لغو شد.