مقامات و اطلاعات غربی می گویند که انفجارها در یک پایگاه روسیه بیش از نیمی از جت های جنگی ناوگان دریای سیاه را از بین برد و توانایی جنگی آن را فلج کرد.

انفجارهای متعدد در 9 اوت در پایگاه هوایی ساکی – واقع در پشت خط مقدم در شرق و جنوب اوکراین – خسارات گسترده‌ای به بار آورد و چندین هواپیمای جنگی و ساختمان روسی را ویران کرد.

مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





منبع

مقامات و اطلاعات غربی گفتند که بیش از نیمی از جت‌های جنگی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه سقوط کرده‌اند.

  • اطلاعات بریتانیا: «قابلیت هوانوردی دریایی ناوگان اکنون به طور قابل توجهی کاهش یافته است گفت اواخر هفته گذشته این حادثه احتمالاً ارتش روسیه را وادار خواهد کرد که درک تهدید خود را تجدید نظر کند.

    انفجارهای اخیر در پایگاه روسیه در کریمه اشغالی به چندین هواپیمای جنگی آسیب رساند.

  • اطلاعات اوکراین پس از آن گزارش داد که روسیه تعدادی از هواپیماهای دیگر را در کریمه به مواضع عمیق‌تر در شبه جزیره و پایگاه‌های داخل خاک روسیه منتقل کرده است.

    اوکراین بلافاصله مسئولیت عمومی این حمله آشکار را به عهده نگرفت، اما آن را جشن گرفته است.

  • حمله آشکار هفته گذشته به پایگاه هوایی ساکی اولین حمله در شبه جزیره کریمه اشغالی از زمان الحاق غیرقانونی آن توسط نیروهای روسیه در سال 2014 بود.

    وزارت دفاع بریتانیا هفته گذشته در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی اعلام کرد که جت‌های از دست رفته تنها بخش کوچکی از کل موجودی هواپیماهای روسیه را برای حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین نشان می‌دهند. اما تأثیر بزرگی بر ناوگان دریای سیاه داشت.

    بر اساس گزارش‌های متعدد از رویترز و دیگران، مقامات غربی روز جمعه گفتند که این آسیب بیش از نیمی از جت‌های هوانوردی دریایی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه را به حاشیه برده است و توانایی رزمی نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این منطقه را به شدت مختل کرده است.

    اگرچه اوکراین بلافاصله مسئولیت عمومی انفجارهای این پایگاه را که نیروی هوایی این کشور انجام می دهد، بر عهده نگرفت جشن گرفت در رسانه های اجتماعی، مقامات به طور خصوصی اعتراف کرده اند که پشت این انفجارها بوده است. برخی گزارش‌ها حاکی از یک حمله از راه دور بوده‌اند در حالی که برخی دیگر حاکی از آن است که نیروهای ویژه اوکراینی در آن دخالت داشته‌اند. با این حال، روسیه علت انفجارها را انفجار تصادفی مهمات می‌داند و تلاش می‌کند خسارات وارده را کم‌اهمیت جلوه دهد.

    مروری بر هواپیماهای آسیب دیده در پایگاه هوایی ساکی پس از حمله، در Novofedorivka، کریمه 10 اوت 2022.Maxar Technologies/Handout از طریق رویترز

    • مروری بر هواپیماهای آسیب دیده در پایگاه هوایی ساکی پس از حمله، در Novofedorivka، کریمه 10 اوت 2022.

      تعداد نامشخصی از جت های سوخو 24 و سوخو 30 روسی که ده ها سال است توسط نیروی هوایی این کشور مورد استفاده قرار گرفته اند، شامل این آسیب می شود. گزارش‌های ضد و نقیضی درباره تعداد هواپیماهایی که دقیقاً منهدم شده‌اند وجود دارد، اگرچه تصاویر ماهواره‌ای از هفته گذشته نشان می‌دهد که 13 جت آسیب دیده و منهدم شده است.

      مقامات غربی روز جمعه به رسانه ها فاش کردند که انفجارهای اخیر که به طور گسترده به عنوان حمله اوکراین به پایگاه روسیه در کریمه اشغالی انجام شده است، بیش از نیمی از جت های جنگی ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه را منهدم کرد.