مقامات مدیریت بایدن در نظر دارند شرکت های آمریکایی را از گسترش روابط تجاری با عربستان سعودی منصرف کنند


واشنگتن – سه مقام کنونی و سابق آمریکایی می گویند که مقامات دولت بایدن در حال بررسی تلاش برای منصرف کردن شرکت های آمریکایی از گسترش روابط تجاری با عربستان سعودی به عنوان بخشی از پاسخ ایالات متحده به فشار اخیر عربستان سعودی توسط کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش تولید جهانی هستند. با بحث ها

مقامات گفتند که دولت همچنین هیچ مقام آمریکایی را به کنفرانس سالانه ابتکار سرمایه گذاری آینده عربستان سعودی در ریاض در هفته آینده نمی فرستد، اگرچه یک مقام ارشد دولت گفت که این تصمیم قبل از اعلام ائتلاف اوپک پلاس در تاریخ 5 اکتبر مبنی بر کاهش تولید نفت گرفته شده است. 2 میلیون بشکه در روز این مقام گفت که دولت قادر به انجام برنامه ریزی برای فرستادن یک مقام دولتی ایالات متحده به این کنفرانس بلندپایه که گاهی اوقات به عنوان “داووس در صحرا” نامیده می شود، که رویدادی ارزشمند برای ولیعهد، رهبر واقعی عربستان سعودی بوده است، نیست. محمد بن سلمان.

بررسی راه‌هایی برای استفاده از کسب‌وکارهای آمریکایی به‌عنوان اهرمی علیه عربستان سعودی در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید در حال ارزیابی مجدد روابط دولتش با پادشاهی است و در نظر دارد که چگونه علیه ریاض به خاطر تصمیم تولید نفت انتقام بگیرد. مقامات فعلی و سابق ایالات متحده گفتند که هیچ تصمیمی در مورد ادامه چنین تلاشی اتخاذ نشده است. آنها گفتند که این تنها یکی از گزینه های مورد بررسی است زیرا بایدن در نظر دارد که چگونه در واکنش با تضعیف نکردن برخی از اهداف اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، یعنی متحد کردن اسرائیل و همسایگان عرب آن علیه ایران، تعادل برقرار کند.

تفکری که در پس اقدام برای عقب‌نشینی از سرمایه‌گذاری تجاری آمریکایی در عربستان سعودی وجود دارد این است که می‌تواند بدون تأثیر مستقیم بر امنیت ایالات متحده در منطقه، بر پادشاهی تأثیر بگذارد، اما این خطر را نیز به همراه خواهد داشت که شرکت‌های آمریکایی گوش ندهند.

از هم‌اکنون، شرکت‌های آمریکایی قرار است با قدرت کامل در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده در هفته آینده که مدیران تجاری، سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی را به خود جلب کرده است، ظاهر شوند. این رویداد بستری برای ولیعهد، که به عنوان MBS نیز شناخته می شود، بوده است تا فرصت های تجاری در پادشاهی را به نمایش بگذارد.

مقامات اذعان کردند که برای تأثیرگذاری بر مشارکت مدیران تجاری آمریکایی در کنفرانس امسال که در 25 اکتبر در ریاض آغاز می شود، بسیار دیر است، حتی اگر دولت بخواهد این کار را انجام دهد. موضوع کنفرانس امسال «سرمایه گذاری در بشریت: ایجاد نظم نوین جهانی» است.

دولت بایدن قبلاً مشارکت ایالات متحده در کنفرانس را از سطح تعامل دولت ترامپ کاهش داده بود. دولت ترامپ وزیر خزانه داری را به کنفرانس فرستاد، در حالی که سال گذشته دولت بایدن معاون وزیر بازرگانی دان گریوز را فرستاد. وزارت بازرگانی تایید کرد که او امسال شرکت نخواهد کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که دولت به شرکت های آمریکایی دست نزده تا آنها را از تجارت در عربستان سعودی منصرف کند.

واتسون در بیانیه ای گفت: “ما برای ارائه چنین درخواست هایی با شرکت ها تماس نمی گیریم.” شرکت‌های آمریکایی همانطور که در هر بخش از جهان انجام می‌دهند، با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل از جمله محدودیت‌های قانونی، محیط کسب‌وکار و نگرانی‌های مربوط به شهرت که می‌تواند ناشی از سیاست‌های عمومی باشد، تصمیمات خود را در مورد حضور و مکان سرمایه‌گذاری خود اتخاذ خواهند کرد. انتخاب های کشورهای میزبان.»

علاوه بر در نظر گرفتن تلاش برای تحت فشار قرار دادن سعودی ها در دنیای تجارت، یک مقام ارشد دولت گفت که دولت بایدن در نظر دارد فورا تعاملات دیپلماتیک و نظامی با ریاض را متوقف کند و سرد شدن روابط را توصیف کند که احتمالا تا زمانی که رهبری اوپک پلاس مقام بعدی خود را حفظ کند، ادامه خواهد داشت. نشست 4 دسامبر، سی و چهارمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک.

این مقام گفت که نتیجه نشست دسامبر برای آینده روابط آمریکا و عربستان سعودی بسیار مهم خواهد بود. این نشست یک روز قبل از اجرایی شدن بسته تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه تشکیل می شود. این بسته شامل تحریم جزئی نفت روسیه و ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از دریا خواهد بود. تحریم ها کشورهای اتحادیه اروپا را از فروش مجدد نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه محدود می کند.

این مقام ارشد دولت گفت: «این یک آزمون کلیدی خواهد بود، آن نشست اوپک». تحریم‌های اتحادیه اروپا و چند میلیون بشکه اعمال خواهند شد [of Russian oil] خواهد رفت. آیا اوپک هیچ کاری انجام نمی دهد؟»

‘تحت فشار’

بایدن از جانب کنگره برای برداشتن گام‌های چشمگیر مانند قطع فروش تسلیحات به پادشاهی تحت فشار است و مقامات کاخ سفید از ریاض خشمگین هستند که پس از لابی‌های شدید آمریکا برای کاهش تولید نفت، اوپک پلاس با کاهشی حتی بزرگ‌تر از حد انتظار پیش رفت. . مقامات آمریکایی گفته‌اند که این تصمیم قیمت گاز را افزایش می‌دهد و یک راه نجات اقتصادی برای روسیه – صادرکننده بزرگ نفت – در ادامه جنگ وحشیانه خود در اوکراین ایجاد می‌کند. مقامات همچنین ولیعهد را متهم کرده اند که سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس را به این تصمیم واداشته است.

عربستان سعودی گفته است که این تصمیم هیچ یک از این موارد را انجام نمی دهد و تاکید کرده است که این تصمیم به طور جمعی توسط گروهی از کشورها اتخاذ شده است.

مقامات آمریکایی، از جمله رئیس جمهور، قول پاسخ به ریاض را داده اند، اما تاکنون هیچ کدام عملی نشده است و مقامات گفته اند تصمیمات با مشورت کنگره گرفته خواهد شد، که تا پس از انتخابات میان دوره ای نوامبر به واشنگتن باز نمی گردد.

برایان کاتولیس، معاون سیاستگذاری در موسسه خاورمیانه گفت: «به نظر می رسد دولت بایدن کمی در تلاش است تا اقدامات عملی پیدا کند که بتواند از لفاظی های رئیس جمهور بایدن مبنی بر عواقب آن حمایت کند.

کتولیس گفت: «یکی از عرصه‌هایی که رهبران سعودی علاقه زیادی به ایجاد روابط قوی‌تر با ایالات متحده دارند، در حوزه اقتصادی و به ویژه تعامل با بخش خصوصی است. رهبران عربستان سعودی مشتاق هستند که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی به کشورشان بیایند و سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام دهند تا به آنها در پیشبرد هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور کمک کنند.»

سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی بخش اصلی برنامه ولیعهد برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این پادشاهی است.

اوایل سال گذشته، ریاض اعلام کرد که از سال 2024 تنها شرکت‌های بین‌المللی با دفتر مرکزی منطقه‌ای در عربستان سعودی می‌توانند با دولت سعودی تجارت کنند.

تلاش‌های ولیعهد پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در اکتبر 2018 متوقف شد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری دولت ترامپ، تحت فشار دو حزب، برنامه‌های خود برای شرکت در کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده را که اواخر همان ماه برگزار شد، لغو کرد. سازمان های اطلاعاتی آمریکا در نهایت به این نتیجه رسیدند که MBS قتل خاشقجی را تایید کرده است. دولت عربستان سعودی هرگونه نقشی در قتل ولیعهد را رد کرده است.

تعامل با عربستان سعودی دوباره تقویت شد و با سفر بایدن به پادشاهی به اوج خود رسید، جایی که در ماه ژوئیه از وی در حال برخورد مشت با ام بی اس عکس گرفته شد.

به گفته مقامات دولت، قبل از تصمیم اوپک پلاس در ماه جاری، مقامات ایالات متحده و عربستان سعودی ساعت ها در مورد آینده قیمت نفت بحث کردند.

این مقام ارشد دولت گفت که سعودی ها به آمریکایی ها گفتند که آماده هستند تا تولید افزایش یافته را تا پایان سال حفظ کنند و این انتظار ماه ها آمریکا و سایر کشورهای اوپک بود.

مقامات آمریکایی گفتند اما اخیراً سعودی‌ها تحلیلی را به ایالات متحده ارائه کردند مبنی بر اینکه قیمت نفت احتمالاً کاهش می‌یابد و استدلال می‌کنند که برای جلوگیری از سقوط قیمت باید تولید خود را کاهش دهند. ایالات متحده مخالفت کرد و شواهدی ارائه کرد مبنی بر اینکه قیمت ها احتمالا تا 30 روز دیگر ثابت می ماند و کاهش تولید می تواند تا نشست بعدی اوپک صبر کند، و حتی استدلال کرد که اوپک می تواند تولید را در هر زمانی تغییر دهد اگر قیمت شروع به کاهش کند. گفت. اما، آنها گفتند، سعودی ها از تحلیل ها و نمودارهای خود با این استدلال که سقوط قیمت قریب الوقوع است، تکان نخواهند خورد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع