معترضان فیلیپینی بی عدالتی های ادعایی در دوران مارکوس را محکوم می کنند

کاراپاتان گفت که دولت فعلی همچنین استفاده از قوانین ترور را برای سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی انجمن افزایش می دهد.

عیسی کریسپین رمولا، وزیر دادگستری، ماه گذشته در سخنرانی خود در ژنو در برابر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، اتهامات مبنی بر وجود فرهنگ معافیت از مجازات در فیلیپین را رد کرد. او گفت که حکومت انکار عدالت یا تضییع حقوق را تحمل نخواهد کرد.



منبع

کیج آندرس، سخنگوی جنبش مسیحی دانشجویی فیلیپین، گفت: “در پشت پرده بیکاری و انحطاطی که توسط خود رئیس جمهور مارکوس جونیور طرح ریزی شده است، نقض حقوق بشر یادآور سوء استفاده های پدر دیکتاتور او بوده است.”

اوانجلین هرناندز، رئیس یک گروه قربانیان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفت: «ما به عنوان خانواده‌های قربانیان رژیم‌ها و روسای جمهور مختلف گرد هم می‌آییم. ما به این نکته اشاره کرده‌ایم که در هر روز جهانی حقوق بشر خواستار عدالت هستیم و متعهد می‌شویم که اجازه ندهیم تخلفات مشابه برای دیگران اتفاق بیفتد.»

پالابی از جامعه بین المللی حقوق بشر درخواست کرد که فرآیندها را برای اطمینان از تحقق عدالت، به ویژه برای هزاران قربانی قتل های فراقانونی، افزایش دهند.

پالابای گفت که تعداد زندانیان سیاسی همچنان در حال افزایش است و تا 30 نوامبر 828 نفر بازداشت شده اند و خاطرنشان کرد که حداقل 25 نفر از آنها پس از روی کار آمدن مارکوس در ژوئن دستگیر شدند.

سازمان دهندگان گفتند که در میان معترضان در مانیل و سایر نقاط کشور، خانواده‌های فعالانی که در دوران مدیریت پدر مارکوس و همنام، فردیناند مارکوس، دیکتاتور مخلوع، فردیناند مارکوس، ناپدید یا شکنجه شده‌اند، و همچنین قربانیان حقوق بشر در دوره رئیس‌جمهور سابق رودریگو دوترته، وجود داشتند. جنگ وحشیانه علیه مواد مخدر پس از برجای گذاشتن هزاران کشته توسط دادگاه کیفری بین المللی تحت بررسی است.

دولت مارکوس با اشاره به اصلاحات در سیستم قضایی این کشور گفته است که به حمایت از حقوق بشر متعهد است.

معترضان یک برنامه کوتاه در نزدیکی کاخ برگزار کردند، سپس اندکی بعد از ظهر به آرامی متفرق شدند.

مانیل، فیلیپین (AP) – صدها نفر در پایتخت فیلیپین روز شنبه در اعتراض به آنچه که به گفته آنها افزایش تعداد قتل های فراقانونی و سایر بی عدالتی ها در دولت رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور بود، تظاهرات کردند.

معترضان به رهبری یک گروه حقوق بشر مستقر در فیلیپین، قبل از راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری در یک میدان عمومی در مانیل تجمع کردند و خواستار عدالت برای قربانیان شدند. پلیس تخمین می زند که حدود 800 معترض در این تظاهرات که مصادف با روز جهانی حقوق بشر است، شرکت کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از دولت مارکوس خواسته است که به قتل های ادعایی و سایر موارد نقض حقوق رسیدگی کند.

گروهی از جوانان که به این تظاهرات پیوستند نیز از دولت مارکوس به دلیل عدم رسیدگی به نقض حقوق بشر در کشور انتقاد کردند.

کریستینا پالابای از گروه حقوقی کاراپاتان گفت که تحت کمپین ضد شورش دولت مارکوس، این گروه حداقل 17 مورد قتل غیرقانونی را به اضافه چهار مورد خشونت دیگر که قربانیان زنده مانده اند، ثبت کرده است.

پالابی در بیانیه‌ای گفت: «علی‌رغم این ارقام زشت، عدالت برای قربانیان قتل‌های غیرقانونی به صفر رسیده است. “فرهنگ معافیت از مجازات همچنان به سر زشت خود ادامه می دهد.”

دیکتاتور در سال 1986 در شورش «قدرت مردمی» تحت حمایت ارتش سرنگون شد و سه سال بعد در تبعید در ایالات متحده بدون اعتراف به هیچ اشتباهی درگذشت، از جمله اتهاماتی مبنی بر اینکه او، خانواده و سایر همکارانش حدود 5 تا 10 میلیارد دلار جمع آوری کرده اند. او در قدرت بود.