مشکل اسناد طبقه بندی شده جو بایدن بزرگتر شده است


رئیس جمهور بایدن

رئیس جمهور بایدن مصور | گتی ایماژ

صبح روز پنجشنبه، یان سامز، سخنگوی دفتر مشاور کاخ سفید، گزارش‌های یک شبه را تأیید کرد که «تعداد کمی» از اسناد «با علامت‌های طبقه‌بندی‌شده» در خانه جو بایدن، رئیس‌جمهور ویلمینگتون، دلاور، پیدا شده است. سامس گفت: “همه این اسناد به جز یکی در یک فضای ذخیره سازی در گاراژ اقامتگاه رئیس جمهور ویلمینگتون پیدا شد.” در یک بیانیه مطبوعاتی کوتاه نوشت. یک سند متشکل از یک صفحه در میان مواد ذخیره شده در یک اتاق مجاور کشف شد.

افشای اینکه احتمالاً بایدن به‌طور نامناسبی مواد طبقه‌بندی شده را ذخیره کرده باشد، به‌طور قابل‌توجهی با نبرد حقوقی مداوم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با وزارت دادگستری بر سر بخشی از اسناد – که برخی از آنها ادعا می‌شود حاوی اطلاعات عمیقاً حساس در مورد مواد هسته‌ای ایران و چین بوده‌اند- مقایسه شده است. عملیات‌های اطلاعاتی متمرکز – از اموال مار-آ-لاگو او در یک جستجوی تأیید شده توسط دادگاه FBI در تابستان گذشته گرفته شده است. اما در حالی که جزئیات مربوط به مشکلات اسناد ترامپ و بایدن به دلیل ماهیت حساس هر پرونده و همچنین جدید بودن نسبی شرایط رئیس جمهور فعلی هنوز در دسترس است، هنگام مقایسه این دو حادثه باید به چند تفاوت اساسی توجه داشت. در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید:

از اسناد بایدن چه می دانیم؟

کشف این اسناد هنوز نامشخص که از زمان بایدن به عنوان معاون باراک اوباما برمی‌آید، تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کاخ سفید اعلام کرد که اسناد با علامت‌گذاری مشابه در کمد قفل شده مرکز دیپلماسی و جهانی پن بایدن پیدا شده است. نامزدی، جایی که رئیس جمهور بین سال های 2017 و 2019 در آن کار کرده بود.

بایدن در صحبت با مطبوعات کاخ سفید بعداً آن روز صبح، تأیید کرد که اسناد واقعاً در “کتابخانه شخصی” او پیدا شده است و تاکید کرد که با تحقیقات وزارت دادگستری در مورد هرگونه سوءاستفاده احتمالی با اسناد معاون رئیس جمهور “به طور کامل و کامل همکاری می کند”. .

چه چیزی شبیه است؟

طرح کلی پرونده‌های سوء مدیریت احتمالی بایدن و ترامپ تقریباً از یک روایت پیروی می‌کند: اسنادی – از جمله برخی که گمان می‌رود مواد حساسی هستند – در اقامتگاه خصوصی هر دو مرد پیدا شد، که استانداردهای فهرست‌بندی اسناد کاخ سفید را نقض می‌کند. و پس از نتیجه گیری یک دولت ذخیره می شود. ترامپ و بایدن همچنین هر دو تاکید کرده‌اند که بدون قید و شرط با وزارت دادگستری همکاری می‌کنند و بر این اساس، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، رابرت هور، دادستان سابق آمریکا را به عنوان بازرس ویژه برای تحقیق درباره اسناد بایدن و «حذف و نگهداری غیرمجاز احتمالی اسناد طبقه‌بندی شده» معرفی کرده است. یا سایر سوابق کشف شده است.” در اواسط نوامبر، گارلند، جک اسمیت را به عنوان مشاور ویژه برای رهبری کار وزارت دادگستری مربوط به ترامپ معرفی کرد.

گارلند در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه روز پنجشنبه با اشاره به «شرایط فوق‌العاده‌ای» که این تصمیم را خواستار شد، تأکید کرد: «من اطمینان خواهم داد که آقای هور تمام منابع مورد نیاز خود را دریافت می‌کند».

چه فرقی دارد؟

همانطور که معلوم است، بسیار کمی. در حالی که هر دو مرد خود را درگیر این سوال می‌دانند که چگونه و چرا اسناد خاصی پس از دوره مسئولیتشان در اختیار شخصی آنها قرار گرفته است، جزئیات چگونگی رسیدن هر یک به این نقطه، و آنچه واقعاً در خانه‌ها و دفاتر مربوطه آنها کشف شده است. کاملا متفاوت هستند

در مورد ترامپ، تفتیش چشمگیر اف‌بی‌آی از اموال او پس از ماه‌ها مذاکره بین او و آرشیو ملی انجام شد که طی آن او بارها برای بازگرداندن اسنادی که در اختیار داشت تحت فشار قرار گرفت و – در یک مقطع – حتی از طریق یک وکیل ادعا کرد: که او در واقع این کار را کرده بود. با این حال، نگرانی از اینکه او همچنان اسرار سطح بالای امنیت ملی را ذخیره می کرد، کافی بود تا وزارت دادگستری را وارد عمل کند و این آژانس درخواست – و سپس اجرای – حکم بازرسی در املاک ترامپ را در مار-آ-لاگو، جایی که طبق گزارش ها آنها پیدا کردند، کافی بود. بیش از 300 قطعه مواد بسیار طبقه بندی شده ترامپ تا به امروز از دولت خواسته است که بسیاری از اسناد بازیابی شده را بازگرداند.

در همین حال، پرزیدنت بایدن به طور داوطلبانه به آرشیو ملی در مورد کشف در مرکز پن بایدن، که طبق گزارش ها فقط 10 مورد از آن وجود داشت، اطلاع داد. مهمتر از همه، این اسناد – و آنهایی که بعداً در دلاور کشف شد – بودند نه با توجه به درخواست‌های قبلی آرشیو ملی، ریچارد ساوبر، بازپرس ویژه کاخ سفید تاکید کرد که «وکلای شخصی رئیس‌جمهور با آرشیو و وزارت دادگستری در روندی همکاری کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه سوابق دولت اوباما و بایدن به‌طور مناسب در اختیار است. از آرشیو.” به همین ترتیب، این واقعیت مهم است که تا کنون، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه هر یک از مواد کشف شده در اختیار بایدن به همان سطح طبقه بندی و نقض امنیت ملی رسیده باشد، وجود ندارد، همانطور که گزارش شده است که در اختیار ترامپ است.

با این حال، موضوع پیچیده تر، ادعای غیرمستند ترامپ است که او در واقع از طبقه بندی خارج کرده است. همه اسنادی که در زمان ریاست جمهوری در اختیار داشت – قدرتی اجرایی که در واقع باید آن‌طور که خودش می‌دید اعمال می‌کرد (البته نه آن‌طور که بعداً اصرار داشت صرفاً «با فکر کردن درباره آن»). با این حال، بایدن چنین ادعایی را مطرح نکرده و به عنوان معاون رئیس‌جمهور نیز این اختیار را نداشت.

به عنوان کارشناس امنیت ملی جان شیندلر در توییتر اشاره کرد، نوع طبقه بندی در سند مربوطه نیز موضوع را پیدا می کند. او گفت: “IRL هیچ کس به دلیل سوء استفاده از محرمانه (و نه معمولاً سری) متهم نمی شود.” اما سوء استفاده از اسناد فوق محرمانه، به ویژه SCI، واقعاً می تواند منجر به پیگرد قانونی وزارت دادگستری شود.

کارشناسان و صاحب نظران چه می گویند؟

منتقدان جمهوریخواه پرزیدنت بایدن زمان کمی را برای پرش به اخبار مربوط به کشف اسناد اول و دوم تلف کردند و خواستار تحقیقات کامل در مورد دولت شدند. سناتور جاش هاولی (R-Mo.) در صحبت با شان هانیتی از فاکس نیوز، پیش از اعلامیه AG Garland، از وزارت دادگستری خواست تا یک مشاور ویژه برای بررسی بایدن اختیار کند و مدعی شد “این دقیقاً همان کاری است که مریک گارلند با دونالد ترامپ انجام داده است. ما. در این مملکت نمی توان دو طبقه عدالت داشت… [and] این برای بایدن بدتر است زیرا او به عنوان معاون وی قدرتی نداشت که از طبقه بندی خارج کند.”

هاولی پیش از این در پی جست و جوی مار-آلاگو از ترامپ دفاع کرده بود و خواستار استعفای گارلند و کریستوفر ری، رئیس اف بی آی شده بود و گفته بود که “این حمله یک اقدام غیرمعقولانه سلاح سیاسی در آمریکا بود.”

او افزود: «این واقعاً واقعاً نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که این دولت مایل است از مجریان قانون برای پیشبرد انتقام‌جویی‌های سیاسی خود مانند یک کشور جهان سوم استفاده کند.»

بر فاکس و دوستانرئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که به تازگی منصوب شده است، نماینده جیم جردن (راست اوهایو) به طور نامحسوس پیشنهاد کرد که اسناد یافت شده در مرکز پن بایدن ممکن است توسط “چین” دسترسی داشته باشد.

او گفت: “مالک این ساختمان کیست؟ من نمی دانم.” ما می دانیم که پول چین بسیاری از فعالیت ها را در آن مرکز بایدن تامین مالی کرده است.

جردن نیز یک بار برای زیر سوال بردن تحقیقات مار-آ-لاگو FBI از راه خود خارج شده بود. اخبار فاکس’ لورا اینگراهام در ماه اوت، “چه چیزی در حکم صادر شده بود؟ واقعاً چه کار می کردید؟ به دنبال چه چیزی بودید؟ چرا با رئیس جمهور ترامپ صحبت نمی کنید و از او نمی خواهید اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید ارائه دهد؟” مانند این نیویورک تایمز در اواخر همان ماه اشاره شد، با توجه به ماهیت اسنادی که ادعا می‌شد ترامپ در اختیار داشت، انتقادات اردن تا حد زیادی از بین رفت.

مارجوری تیلور گرین، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا واکنش مشابهی به افشای اخیر بایدن ارائه کرد. توییت کردن، “چرا مریک گارلند/وزارت دفاع ترامپ را تحت تعقیب قرار می دهد؟ زیرا دونالد ترامپ یک جمهوری خواه و جو بایدن یک دموکرات است.” گرین قبلاً از دولت خواسته بود “اف بی آی را خرج کند!” به دنبال جستجوی آگوست مار-آ-لاگو.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید

آیا ثروتمندان در حال تباهی صرفه جویی می کنند؟

خانه تازه بازسازی شده پمپئی را ببینید که زمانی توسط کوه وزوویوس مدفون شده بود

پیام های متنی جدید ادعای تجاوز جنسی علیه مت شلاپ، رئیس CPAC را تقویت می کند





منبع