مشکلات نظامی روسیه در بحبوحه حملات اوکراین افزایش یافته است

ارتش اوکراین همچنین یک ضد حمله گسترده را در جنوب آغاز کرده است و یک رشته روستا را در ساحل غربی رودخانه دنیپر تصرف کرده و به سمت شهر خرسون پیشروی می کند.

قدیروف همچنین در بیانیه‌ای صریح از کرملین خواست استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کم بازده علیه اوکراین را برای معکوس کردن روند جنگ در نظر بگیرد، فراخوانی که به نظر می‌رسد نشان دهنده محبوبیت فزاینده این ایده در میان شاهین‌های کرملین باشد.

ژنرال بازنشسته آندری گورولف، یکی از اعضای ارشد مجلس سفلی روسیه، قویا از رهبر چچن حمایت کرد و گفت که شکست روسیه در لیمان ریشه در تمایل مقامات عالی رتبه برای گزارش فقط اخبار خوب به پوتین دارد.

دستاوردهای اوکراین در منطقه خرسون به دنبال حملات بی امان به دو گذرگاه اصلی بر فراز دنیپر بود که آنها را غیرقابل استفاده کرد و نیروهای روسی در کرانه غربی دنیپر را مجبور کرد که منحصراً به گذرگاه های پانتونی تکیه کنند که همچنین بارها توسط اوکراینی ها مورد اصابت قرار گرفته است.

در آغاز تهاجم، اوکراین بسیج گسترده ای را با هدف تشکیل ارتش 1 میلیون نفری اعلام کرد. روسیه تا آن لحظه تلاش کرده بود با تعداد سربازان داوطلب در حال کاهش در جنگ پیروز شود. ایالات متحده تعداد نیروهای مهاجم اولیه را تا 200000 نفر اعلام کرد و برخی برآوردهای غربی تلفات روسیه را تا 80000 کشته، زخمی و اسیر اعلام کردند.

رمضان قدیروف، رهبر منطقه‌ای چچن که مورد حمایت کرملین است، در نشانه‌ای بی‌سابقه از درگیری‌های داخلی در رده‌های بالای دولت، به شدت از مقامات ارشد ارتش انتقاد کرده و آنها را به بی‌کفایتی و خویشاوندی متهم کرده است.

نیروهای روسی که در برابر رودخانه وسیع تحت فشار قرار دارند و از کمبود شدید عرضه رنج می برند، با شکستی روبه رو می شوند که می تواند زمینه را برای تلاش بالقوه اوکراین برای بازپس گیری کنترل شبه جزیره کریمه که مسکو در سال 2014 ضمیمه آن کرد، فراهم کند.

پوتین سپس با ضمیمه کردن ناگهانی مناطق اشغالی اوکراین و ابراز آمادگی برای استفاده از “همه ابزارهای موجود” برای محافظت از آنها، به زرادخانه هسته ای روسیه اشاره کرد.

هنگامی که اطلاعات روسیه یک هدف اوکراینی را شناسایی می کند، ارتش درگیر فرآیند طولانی ایمن سازی امنیت برای حمله به آن می شود که اغلب تا زمانی که هدف ناپدید می شود به طول می انجامد.

تازه استخدام شده ها تصاویری را منتشر کردند که نشان می داد آنها مجبور هستند روی زمین یا حتی در هوای آزاد بخوابند. برخی گزارش دادند که به آنها اسلحه های زنگ زده تحویل داده شد و به آنها گفته شد که کیت های پزشکی و سایر لوازم اولیه را خودشان بخرند. پوتین در تشخیص ضمنی مشکلات تامین، معاون وزیر دفاع مسئول لجستیک نظامی را برکنار کرد.

در اینجا نگاهی به آخرین تلفات روسیه، برخی از دلایل پشت سر آنها و عواقب احتمالی آن است.

رشته ای از شکست ها در شمال شرق، جنوب

برخی دیگر از اعضای نخبگان روسیه از قدیروف و پریگوژین، که به طور فزاینده ای به عنوان پیشتازان محافل شاهین در مسکو خدمت کرده اند، حمایت سریع ارائه کردند.

حتی زمانی که کرملین برای جذب بخش هایی از اوکراین در تشدید شدید درگیری ها حرکت کرد، ارتش روسیه متحمل شکست های جدیدی شد که مشکلات عمیق آن را در میدان جنگ برجسته کرد و شکاف هایی را در راس دولت روسیه ایجاد کرد.

قدیروف همچنین مستقیماً افسر ارشد نظامی روسیه، ژنرال والری گراسیموف را به سرپوش گذاشتن بر اشتباهات لاپین متهم کرد – حمله‌ای که این گمانه‌زنی را تقویت کرد که رهبر چچن ممکن است با دیگر اعضای جنگ‌طلب نخبگان روسیه علیه رهبری ارشد نظامی متحد شده باشد.

با گذشت هشتمین ماه از جنگ، ارتش روسیه از کمبود شدید پرسنل، عدم هماهنگی بین واحدها و خطوط تدارکاتی ناپایدار رنج می برد.

این عقب‌نشینی‌ها به شدت تصویر یک ارتش قدرتمند روسیه را تخریب کرده و بر تنش‌های پیرامون یک بسیج برنامه‌ریزی نشده افزوده است. آنها همچنین به جنگ میان خودی های کرملین دامن زدند و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به طور فزاینده ای در گوشه و کنار گذاشتند.

بسیج هیچ راه حل سریعی برای مشکلات نظامی روسیه ارائه نمی دهد. ماه ها طول می کشد تا نیروهای جدید آموزش ببینند و واحدهای آماده نبرد را تشکیل دهند.

بسیاری از واحدهای روسی نیز روحیه ضعیفی دارند، روحیه افسرده ای که به شدت با نیروهای با انگیزه اوکراین در تضاد است.

اوکراین با تکیه بر تسلیحات ارائه شده توسط غرب، دستاوردهای ماه گذشته در منطقه شمال شرقی خارکف را با فشار بیشتر به مناطق اشغالی و وادار کردن نیروهای روسیه به عقب نشینی از شهر لیمان، یک مرکز لجستیکی کلیدی، دنبال کرده است.

قدیروف سرهنگ ژنرال الکساندر لاپین را به دلیل ناتوانی در تامین تجهیزات و نیروهای کمکی برای سربازانش که منجر به عقب نشینی آنها از لیمان شد، مقصر دانست. وی اعلام کرد که این ژنرال مستحق این است که از درجه خود خلع شود و به عنوان سرباز به خط مقدم اعزام شود تا شرم خود را با خون خود بشوید.

شکاف ها در بالا باز می شوند

او گفت: «مشکل دروغ‌های کل و گزارش‌های مثبت از بالا تا پایین است.



منبع

خبرنگاران و وبلاگ نویسان نظامی که در کنار نیروهای روسی در اوکراین حضور دارند، تصویری تیره و تار از یک نیروی مجهز و ضعیف سازماندهی شده تحت فرماندهی ناکارآمد ترسیم کرده اند.

برخلاف ارتش اوکراین که برای انتخاب و حمله به اهداف بر داده های اطلاعاتی ارائه شده توسط ایالات متحده و متحدانش در ناتو تکیه کرده است، ارتش روسیه با اطلاعات ضعیف مواجه شده است.

یوگنی پریگوژین، تاجر میلیونر موسوم به «آشپز پوتین»، در نشانه دیگری از تشدید مخالفت در بالا، به فرماندار سن پترزبورگ انتقاد کرد و متهم کرد که ناکامی او در ارائه کمک به شرکت امنیتی واگنر خصوصی پریگوژین به منزله حمایت از اوکراین است.

کمبودهای نظامی و مشکلات فرماندهی

فیلیپس پی اوبراین، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه سنت اندروز، شکست‌های بیشتر روسیه در خرسون را پیش‌بینی کرد و خاطرنشان کرد که «تثبیت یک خط زمانی که تدارکات شما کشیده می‌شود، نیروهای شما خسته شده‌اند و حریف شما زیاد است، دشوار است. بسیار باهوش تر.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به ضدحمله اوکراین دستور بسیج نظامی جزئی را داد که هدف آن جمع‌آوری حداقل 300000 نیروی ذخیره برای تقویت نیروها در امتداد 1000 کیلومتر خط مقدم در اوکراین است.

خبرنگاران جنگی روسیه به ویژه از کمبود هواپیماهای بدون سرنشین ابراز تاسف کردند و خاطرنشان کردند که پهپادهای عرضه شده توسط ایران به دلیل انتخاب ضعیف اهداف برای حداکثر کارایی مورد استفاده قرار نگرفته اند.

کرملین نیروهای بیشتری را فرا می خواند و قلمرو را ضمیمه می کند

در حالی که محافل جنگ طلب در مسکو از بسیج استقبال کردند، صدها هزار مرد روسی برای اجتناب از استخدام به خارج از کشور گریختند و اعتراضات در سراسر کشور شعله ور شد و چالش های جدیدی را برای کرملین ایجاد کرد.

پوتین در نمایش حمایت مستمر از قدیروف، او را به سرهنگ ژنرال به مناسبت تولدش ارتقا داد، اقدامی که مسلماً باعث خشم مقامات عالی رتبه خواهد شد. و در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بیانیه قدیروف را بیش از حد احساسی توصیف کرد، او به شدت از نقش رهبر چچن در جنگ و شجاعت سربازانش ستایش کرد.