مشاوران ویژه چیست و چه می کنند؟

دادستان کل حق دارد در مورد هر اقدام تحقیقاتی یا دادرسی درخواستی از یک وکیل ویژه توضیح بخواهد، اما طبق مقررات، انتظار می رود که به نظرات بازپرس ویژه اهمیت زیادی بدهد. در صورتی که دادستان کل حرکتی را که بازپرس ویژه می خواهد انجام دهد رد کند، وزارت دادگستری باید در پایان تحقیقات کنگره را مطلع کند.

مولر در سال 2017 برای تحقیق در مورد مداخله روسیه در انتخابات منصوب شد، یک تحقیق دو ساله که منجر به اتهامات جنایی علیه 34 نفر از جمله چند تن از همکاران ترامپ و سه نهاد تجاری شد. مولر ادعای توطئه جنایتکارانه بین کمپین ترامپ و روسیه نکرد. اگرچه مولر در مورد اینکه آیا ترامپ مانع اجرای عدالت شده است یا خیر، به نتیجه نرسید، اما او را نیز تبرئه نکرد.

نگاهی به منشأ بازپرس ویژه، اختیارات این سمت و انتظاراتی که اسمیت کار خود را دنبال می کند:

___

کینارد از کلمبیا، SC گزارش داد

آنها چه قدرت هایی دارند؟

مشاوران ویژه با بودجه ارائه می شوند و می توانند در صورت نیاز به کمک اضافی، از کارکنان وکلا، هم در خارج از بخش، درخواست کنند. انتظار می رود اسمیت به جای اینکه از صفر شروع کند، وارث ماه های کاری باشد که قبلاً توسط دادستان های شغلی انجام شده است.

واشنگتن (AP) – انتصاب یک بازرس ویژه برای نظارت بر باقیمانده دو تحقیق مهم در رابطه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، توجه تازه ای را به نقش این دادستان ها در تاریخ مدرن آمریکا متمرکز می کند.

___

اریک تاکر را در توییتر در http://www.twitter.com/etuckerAP و مگ کینارد را در http://twitter.com/MegKinnardAP دنبال کنید





منبع

در این پرونده، مریک گارلند، دادستان کل به جک اسمیت، دادستان جنایات جنگی کهنه کار با سابقه تحقیقات فساد عمومی مراجعه کرده است تا تحقیقات در مورد نگهداری اسناد طبقه بندی شده در املاک ترامپ در فلوریدا، مار-آ-لاگو، و همچنین کلیدهای کلیدی را رهبری کند. جنبه‌های یک تحقیق جداگانه مربوط به قیام 6 ژانویه 2021 و تلاش‌ها برای خنثی کردن انتخابات 2020.

در طول تصدی او در آن شغل، این واحد پرونده‌های سختی را علیه شخصیت‌های عمومی برجسته هر دو حزب سیاسی، از جمله فرماندار جمهوری‌خواه باب مک‌دانل (دیوان عالی در نهایت محکومیت وی به فساد عمومی را رد کرد) و جان ادواردز، نامزد سابق معاون دموکرات ریاست‌جمهوری، طرح کرد. هیئت منصفه در آن پرونده مالی کمپین، او را از یک مورد تبرئه کرد و در بقیه موارد به بن بست رسید.

مشاوران مستقل چه تفاوتی با مشاوران خاص دارند؟

اگرچه آنها تحت نظارت روزانه وزارت دادگستری نیستند، اما مشاوران ویژه همچنان باید از مقررات، سیاست ها و رویه های این وزارتخانه پیروی کنند. آنها همچنین از نظر فنی به دادستان کل – یکی از مقامات دولتی که می تواند آنها را اخراج کند – گزارش می دهند.

هفته‌ها قبل از اینکه ویلیام بار، دادستان کل وقت، سمت خود را ترک کند، به جان دورهام، دادستان ارشد فدرال در کانکتیکات، عنوان دادستان ویژه داد تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند به تحقیقات درباره ریشه‌های تحقیقات روسیه تحت رهبری جدید وزارت دادگستری دموکراتیک ادامه دهد.

مشاور ویژه جک اسمیت کیست؟

مشاور ویژه دقیقاً چیست؟

سپس وزارت دادگستری مقررات ویژه جدیدی را ایجاد کرد و موقعیتی را با استقلال عمدا کمتر برای شرایطی طراحی کرد که در آن وزارتخانه احساس می‌کند تضاد منافع دارد یا می‌خواهد از درگیر نشدن بیش از حد در مسائل سیاسی سخت‌گیرانه خودداری کند – مانند تحقیقات فعلی مرتبط با ترامپ.

علاوه بر توانایی کیفرخواست، بازرسان ویژه دارای ابزارهای اجرای قانون مانند قدرت صدور احضاریه و حکم بازرسی هستند. رابرت مولر، مدیر سابق اف‌بی‌آی که به‌عنوان بازرس ویژه در دولت ترامپ تحقیقات درباره هماهنگی احتمالی بین روسیه و کمپین ترامپ در سال 2016 را رهبری می‌کرد، بیش از 2800 احضاریه صادر کرد و نزدیک به 500 حکم بازرسی و توقیف را اجرا کرد.

اما در بحبوحه نگرانی ها در مورد هزینه و ماهیت گسترده چنین تحقیقاتی، کنگره در سال 1999 اجازه داد مقررات حاکم بر مشاوران مستقل منقضی شود.

او بعداً دفتر دادستانی ایالات متحده در نشویل را رهبری کرد و سپس معاون رئیس‌جمهور دعاوی یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی غیردولتی شد. اخیراً، او دادستان دادگاه ویژه لاهه است که به جنایات جنگی در کوزوو رسیدگی می کند.

طبق قانون مقررات فدرال، یک مشاور ویژه باید «شهرت صداقت و تصمیم‌گیری بی‌طرفانه» و همچنین «درکی آگاهانه از قوانین کیفری و سیاست‌های وزارت دادگستری» داشته باشد.

یک وکیل ویژه وکیلی است که برای تحقیق و احتمالاً تعقیب قضایی منصوب می شود، پرونده ای که در آن وزارت دادگستری خود را دارای تعارض می داند یا اینکه به نفع منافع عمومی تلقی می شود که شخصی خارج از دولت وارد شود و مسئولیت یک پرونده را بر عهده بگیرد. موضوع.

او یک دادستان کهنه کار است که به مدت پنج سال بر بخش صداقت عمومی وزارت دادگستری نظارت داشت که در مورد تخلفات سیاستمداران و جنایات انتخاباتی تحقیق می کند. او در سال 2010 وارد این کشور شد و وظیفه داشت یک واحد افتخارآمیز را که با رسوایی ناشی از عدم ارائه شواهد تبرئه کننده در پیگرد قانونی تد استیونز سناتور سابق آلاسکا به لرزه در آمده بود، بازسازی کند.

موقعیت اسمیت به‌عنوان مشاور ویژه از جنبه‌های کلیدی با کار مستشاران مستقلی که خارج از نظارت وزارت دادگستری فعالیت می‌کردند و تحقیقات مهمی را در دوران پس از واترگیت در مورد دولت‌های هر دو حزب سیاسی رهبری می‌کردند، متفاوت است.

یک دهه بعد، کن استار، مشاور مستقل، معاملات املاک و مستغلات متقلبانه مربوط به یکی از همکاران قدیمی رئیس جمهور بیل کلینتون و هیلاری کلینتون، بانوی اول، را مورد بررسی قرار داد و پس از خودکشی، اسناد را از دفتر معاون مشاور کاخ سفید وینسنت فاستر حذف کرد و جمع آوری کرد. شواهدی از برخورد جنسی کلینتون با کارآموز سابق کاخ سفید مونیکا لوینسکی. در نتیجه، کلینتون توسط مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شد اما از محاکمه سنا جان سالم به در برد.

وزارت دادگستری روز جمعه اسمیت را به عنوان یک فرد مستقل ثبت شده توصیف کرد، که تلاشی برای کم کردن هرگونه حمله از جانب سوگیری سیاسی درک شده است. ترامپ یک جمهوری خواه است و بایدن یک دموکرات است.

یکی از این مشاوران مستقل، لارنس ای. والش بود، که در جریان «رابطه ایران کنترا» در دوره دوم ریاست جمهوری رونالد ریگان، مأمور تحقیق درباره فروش مخفیانه تسلیحات به ایران و انحراف منابع مالی به نیروهای شورشی که با دولت نیکاراگوئه می جنگیدند، منصوب شد.

در خارج از محل کار، اسمیت سخت کوش یک ورزشکار رقابتی است که می گوید در مسابقات سه گانه در سراسر جهان شرکت کرده است.

___

اسمیت حتی اولین مشاور ویژه ای نیست که به مسائل مربوط به ترامپ رسیدگی می کند.