مسکو در بحبوحه درگیری اوکراین به دنبال “احساس عادی” است

با این حال، انتظار می رود که گردشگری کریمه حدود 40 درصد کمتر از حد معمول باشد.

وحشتی که بلافاصله پس از تحریم های گسترده غرب و شرکت های خارجی روسیه را رها کردند، کاهش یافته است. روبل که بلافاصله پس از تحریم ها نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد، نه تنها بازگشت کرد، بلکه به سطوحی رسید که در سال های گذشته مشاهده نشده بود. اما اگر این برای غرور ملی خوب است، باری بر دوش صنایع متکی به صادرات است که محصولاتشان گران‌تر شده است.

در سرتاسر پایتخت، نشانه های آشکار کمی وجود دارد که نشان دهد روسیه درگیر بدترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. نمایش حرف “Z” – که در ابتدا به عنوان نمادی از مبارزه پخش شد و نشان های نقاشی شده روی خودروهای نظامی روسیه را تکرار می کرد – به سختی دیده می شود.

نیکولای پتروف، پژوهشگر ارشد در برنامه روسیه و اوراسیا چتم هاوس، گفت: «مسکو زندگی عادی خود را می گذراند، زیرا مردم تلاش می کنند احساس راحتی روانی عادی و نسبی خود را حفظ کنند. روسیه با تمام قوا به سمت بن بست می رود و مردم به طور کلی ترجیح می دهند به آن فکر نکنند و زندگی خود را بگذرانند.

میل به تعطیلات یک داستان موفقیت عجیب برای احساس خودکفایی روسیه در دوران تحریم ها بوده است. محرومیت از اتصال هوایی آسان به اروپای غربی – کارشناسان صنعت می گویند سفر روسیه به ایتالیای محبوب تقریباً به هیچ وجه کاهش یافته است – روس ها مقاصد داخلی عجیب و غریبی مانند جزیره ساخالین در 6300 کیلومتری مسکو پیدا کرده اند که طبق گزارش ها گردشگری در آن 25 درصد افزایش یافته است. ; ترافیک به سواحل دریای بالتیک در کالینینگراد به بالاترین حد روزانه رسیده است.

صنعت خودرو با تحریم هایی که باعث خشک شدن عرضه قطعات شد، مورد انتقاد قرار گرفت. سرویس آمار دولتی گفت که تولید خودرو در ماه مه نسبت به ماه مشابه در سال 2021 به میزان 97 درصد کاهش یافته است. پوتین اخیرا اذعان کرد که کارخانه های کشتی سازی روسیه نیز از کمبود عرضه رنج می برند.

مسکو (AP) – در بازار گسترده سوغات Izmailovsky مسکو، خریداران می توانند فنجان ها و تی شرت هایی را پیدا کنند که به یاد استقرار نیروهای روسیه در اوکراین است – اما از الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014. هیچ چیزی در مورد “عملیات نظامی ویژه” که شش ماه پیش آغاز شد، وجود ندارد.

اما اگر مشکلات اقتصادی قریب الوقوع آشکار باشد، به نظر نمی رسد که باعث ایجاد اضطراب گسترده شود.

شعبه‌های سابق مک‌دونالد و استارباکس توسط کارآفرینان روسی خریداری شدند که به سرعت به سمت بازگشایی با عملیات تقریباً کربنی حرکت کردند.

یگور دریگانوف، مرد جوانی که در امتداد ساحل رودخانه روبروی شهر مسکو، خوشه ای از برج های درخشان که شامل چهار ساختمان از پنج ساختمان بلند اروپا می شود، می بیند، گفت: «در ابتدا بسیار ناامید شدیم. “اما فروشگاه ها شروع به جایگزینی آنها کردند.”

حدود 60 درصد از مردم روسیه به تلویزیون دولتی به عنوان منبع اصلی خبری خود متکی هستند، اما ممکن است آن را غیر قابل اعتماد بدانند. نظرسنجی لوادا در این ماه نشان داد که به طور کامل 65 درصد از روس ها به برخی یا همه آنچه در رسانه های دولتی درباره اوکراین می بینند، باور ندارند.

اگرچه خیابان‌های مسکو نشانه‌ی کمی از درگیری در حال وقوع است، امواج رادیویی پر از اخبار است. نشریه خبری شاخص در تلویزیون دولتی، Vesti Nedeli، اخیراً نزدیک به یک ساعت – تقریباً نیمی از زمان خود – را به عملیات اوکراین اختصاص داده است. بخش‌های طولانی، ارتش کرملین را با استفاده از سلاح‌های پیشرفته، بسیار مؤثر نشان می‌داد.

چشم انداز اقتصادی روسیه در میان آمارهای مقطعی چندان روشن نیست. بر خلاف بسیاری از پیش بینی ها، نرخ بیکاری کاهش یافته است. اما تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال – اولین دوره کامل جنگ – 4 درصد کاهش یافت و پیش‌بینی می‌شود که برای کل سال نزدیک به 8 درصد کاهش یابد. تورم برای سال 15 درصد محاسبه شده است.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ، که یک گردهمایی سالانه نمایشی با هدف سرمایه گذاران است، هشدار داد: «به نظر من برای همه بدیهی است که مانند گذشته نخواهد بود. شرایط خارجی در واقع برای مدت طولانی، اگر نه برای همیشه، تغییر کرده است.»

___

تاریک شدن ویترین فروشگاه ها و فضاهای متروک در مراکز خرید که زمانی فروشگاه های فست فود معروفی مانند مک دونالد و استارباکس را در خود جای داده بودند، بارزترین نشانه درگیری در مسکو است. خروج این شرکت ها یک ضربه روانی برای مسکوویانی بود که به راحتی های درخشان فرهنگ مصرف عادت کرده بودند.

سکوت عمومی یا انکار عملیات در اوکراین در کشوری که بهره‌برداری‌های نظامی عمیقاً در بافت اجتماعی تنیده شده است، چشمگیر است. الحاق کریمه تقریباً بلافاصله تصاویری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ایجاد کرد که او را “مودب ترین فرد” خطاب می کرد. یک نوع از خود راضی در توصیف نیروهای روسی به عنوان مودب. روز پیروزی، که نشان دهنده شکست آلمان نازی است، با وسواس با هفته ها انتظار مشاهده می شود.

برخی از مبهم‌ها احتمالاً حمایت خود را «در هر صورت، از ترس عواقب خود» ابراز کردند. مدیر لوادا دنیس ولکوف گفت.

دریگانوف در حال استراحت در کنار رودخانه گفت: «منابع (رسانه‌ای) زیادی» برای مقابله با تلویزیون دولتی وجود دارد.

فقط چند پوستر پراکنده در پناهگاه اتوبوس وجود دارد که چهره بی‌آزار این سرباز یا آن سرباز را نشان می‌دهد و عبارت «شکوه قهرمانان روسیه» را نشان می‌دهد. پوسترها هیچ سرنخی از این که آن مرد چه کاری انجام داده یا کجا این کار را انجام داده است، نمی دهد.

با این حال، بسیاری از این منابع فقط از طریق VPN یا شبکه خصوصی مجازی قابل دسترسی هستند. روسیه مجموعه‌ای از رسانه‌های خبری خارجی را ممنوع یا مسدود کرده است، رسانه‌های منتقد داخلی را برای بستن و استفاده از فیس‌بوک و توییتر مورد آزار و اذیت قرار داده است.

یکی از نمایندگی‌های لامبورگینی در خیابان کوتوزوفسکی، یکی از گذرگاه‌های اصلی مسکو، همچنان بنر روز پیروزی را به نمایش می‌گذارد، حتی اگر نمایشگاه تاریک است. لامبورگینی به همراه صدها شرکت خارجی دیگر که پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند یا به پایان رساندند، از روسیه خارج شد.

یک نظرسنجی توسط مرکز لوادا، تنها موسسه نظرسنجی مستقل روسیه، نشان داد که 81 درصد از روس ها معتقدند که این کشور قادر خواهد بود عملیات های غذایی خارجی را با جایگزین های داخلی جایگزین کند، در حالی که تنها 41 درصد فکر می کنند که صنایع محلی می توانند به طور کامل جایگزین کالاهای الکترونیکی شوند و تنها یک سوم آنها فکر می کنند. اعتقاد بر این است که تولید خودروهای داخلی می تواند ضرر واردات را جبران کند.

اگرچه این باور که روسیه می‌تواند جایگزین‌های داخلی برای کسب‌وکارهایی که ترک کرده‌اند ایجاد کند، در بین مقامات رسمی تبدیل شده است، بسیاری از روس‌ها تردیدهای خصوصی دارند.

پتروف همچنین پیشنهاد کرد که مسکووی‌ها در میان «تأثیر تابستانی هستند… وقتی که یک فرد نه آنقدر اتفاقات جهان را تماشا می‌کند، حتی در یک کشور همسایه، بلکه واقعیت خود را با خانواده، تعطیلات و غیره می‌سازد».

میخائیل سوخوروکوف، فروشنده سوغات ایزمایلوفسکی، نگرانی‌های خود را کنار گذاشت، اگرچه تحریم‌های اروپا در مورد سفر هوایی به روسیه بسیاری از تجارت توریستی را که برای او مهم بود، قطع کرده است. او گفت: «این ادواری است، مانند یک موج،» و افزود که به جای «رفتن به گورستان» ترجیح داد که سانگوئن باشد.

نظرسنجی لوادا نشان داد که حدود 75 درصد از مردم روسیه از عملیات نظامی حمایت می کنند، اما کمتر از نیمی از آنها بدون قید و شرط این کار را انجام می دهند.

پولینا پولیشچوک، همراه دریگانف، با توصیف حال و هوای شهر گفت: «ما در اطراف راه می‌رویم، طبق معمول دور می‌رویم.

در یک محیط سرکوبگر، ارزیابی دیدگاه های مردم به عنوان یک کل، حتی توسط یک نظرسنجی معتبر بین المللی مانند لوادا، نامشخص است.

داشا لیتوینووا، نویسنده آسوشیتدپرس در تالین، استونی، مشارکت داشت.



منبع