مذاکرات مبادله زندانیان با روسیه بر سر بریتنی گرینر “پرزحمت و خارق العاده” بود


واشنگتن – پنج ماه پس از اینکه بریتنی گرینر به رئیس جمهور جو بایدن گفت از اینکه بقیه عمرش را پشت میله های زندان در روسیه سپری کند وحشت دارد، ستاره WNBA به ایالات متحده بازگشت.

بایدن روز پنجشنبه از کاخ سفید اعلام کرد: «او سالم است، او در هواپیما است، او در راه خانه است».

آزادی گرینر به دنبال ماه‌ها مذاکرات «پرزحمت و خارق‌العاده» میان دولت بایدن و رژیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای بازگشت ایمن برنده دو مدال طلای المپیک و هفت بار ستاره WNBA بود.

گرینر، مرکز فینیکس مرکوری، از فوریه در روسیه در بازداشت به سر می برد که در فرودگاهی در نزدیکی مسکو هنگام بازگشت برای بازی برای تیم بسکتبال حرفه ای روسیه، UMMC Ekaterinburg دستگیر شد. او به داشتن روغن شاهدانه متهم شد.

به گفته یکی از مقامات ارشد دولت بایدن که در مورد مذاکرات با این شرط صحبت کرده است، این معامله – مبادله یک به یک گرینر و فروشنده بدنام اسلحه روسی، ویکتور بوت، که از سال 2012 در زندانی در ایالات متحده نگهداری می شود – در روزهای اخیر تضمین شده است. از گمنامی

در 48 ساعت گذشته، گرینر از یک مستعمره کیفری روسیه که در آن اسیر شده بود به مسکو منتقل شد تا برای بازگشت به ایالات متحده آماده شود.

روز پنجشنبه، گرینر به امارات متحده عربی منتقل شد، جایی که مبادله بوت انجام شد.

بر اساس ویدئویی که رسانه های دولتی روسیه منتشر کرده اند، گرینر با پوشیدن یک ژاکت فلانل قرمز و مشکی روی یک هودی، وقتی دو زندانی در فرودگاه ابوظبی به سمت مخالف اسکورت می شدند، مستقیماً از کنار بوت روی آسفالت عبور کرد.

پیش از این، در هواپیمای خارج از روسیه، گرینر خندان خود را “خوشحال” توصیف کرد. او گفت که نمی داند کجا می رود.

مترجمی به او گفت: “تو به خانه برمی گردی.”

گرینر پاسخ داد: «به ایالات متحده.

گرینر روی آسفالت، تماسی از بایدن و همسرش شرل گرینر دریافت کرد که این خبر را مخابره کردند. به گفته این مقام، بریتنی گرینر در “سلامتی خوب” و “خوشحالی بسیار شاد، همه لبخند و سپاسگزاری” به سر می برد.

شرل گرینر در حالی که با بایدن در کاخ سفید ظاهر شد و دست رئیس جمهور را گرفت و اعلام کرد که غرق احساسات شده است، گفت: «امروز، خانواده من کامل است.

ویکتور بوت کیست؟: دلال اسلحه و “تاجر مرگ” در ازای بریتنی گرینر آزاد شد؟

بریتنی گرینر از مسیر آسفالت فرودگاه ابوظبی، امارات متحده عربی، از رئیس جمهور بایدن و همسرش شرل گرینر تماس گرفت.

بریتنی گرینر از مسیر آسفالت فرودگاه ابوظبی، امارات متحده عربی، از رئیس جمهور بایدن و همسرش شرل گرینر تماس گرفت.

Cherelle Griner گفت که متوجه شده است که چقدر برای آزادی همسرش کار شده است.

مقامات آمریکایی تا 23 مارس اجازه ملاقات با گرینر را نداشتند.

پس از طبقه بندی گرینر به عنوان “به اشتباه بازداشت شده” در ماه مه، پرونده او به دفتر وزارت امور خارجه مسئول امور گروگان ها منتقل شد.

بریتنی گرینر در یادداشتی دست نوشته خطاب به بایدن در ماه ژوئیه نوشت: «از اینکه ممکن است برای همیشه اینجا باشم می ترسم.

اواسط نوامبر، بایدن گفت که امیدوار است با پایان انتخابات میان دوره ای، پوتین تمایل بیشتری برای بحث درباره تبادل زندانیان داشته باشد.

ایالات متحده برای اولین بار در تابستان پیشنهاد مبادله را برای بوت، سرهنگ دوم ارتش شوروی سابق با نام مستعار “تاجر مرگ” داد. قرار بود بوت در سال 2029 از زندان آزاد شود.

این مقام گفت: «روس‌ها روشن کردند که تنها راه برای تضمین بازگشت بریتنی، آزادی یک تبعه روسی به نام ویکتور بوت است.

بیل ریچاردسون، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد که در مذاکرات قبلی درباره گروگان‌گیری کمک کرده است، از طرف گرینر “بارها” به مسکو سفر کرده است.

بریتنی گرینر، ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک، پس از جلسه دادگاه در خیمکی در خارج از مسکو، در 4 اوت، از یک دادگاه اسکورت می شود. روسیه ستاره WNBA را روز پنجشنبه در یک تبادل زندانی در سطح بالا و با آزادی ایالات متحده آزاد کرد. فروشنده اسلحه بدنام روسی ویکتور بوت.

بریتنی گرینر، ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک، پس از جلسه دادگاه در خیمکی در خارج از مسکو، در 4 اوت، از یک دادگاه اسکورت می شود. روسیه ستاره WNBA را روز پنجشنبه در یک تبادل زندانی در سطح بالا و با آزادی ایالات متحده آزاد کرد. فروشنده اسلحه بدنام روسی ویکتور بوت.

ریچاردسون گفت که در حین همکاری نزدیک با خانواده گرینر، از جمله همسر و پدرش، با “همتایان، مجاری” و مقامات روسی ملاقات کرده است.

به گفته ریچاردسون، افراد دیگری که کمک کردند عبارتند از آرا آبرامیان، تاجر ارمنی الاصل که با منطقه ارتباط دارد، و ویتالی پروس، که پروفایل لینکدین او نشان می دهد که در امور مالی بین المللی کار می کند و روسی صحبت می کند.

بلافاصله مشخص نشد که آبرامیان و پروس چه نقشی در آزادی گرینر بازی کردند.

کاخ سفید می گوید آزادی پل ویلان گزینه ای نبود

بخشی از این توافق، آزادی یکی دیگر از آمریکایی‌های بازداشت‌شده، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، پل ویلان نیست، که دولت بایدن برای بازگرداندن او از روسیه در کنار گرینر تلاش کرده است. ویلان که در سال 2018 در روسیه بازداشت شد، به اتهام جاسوسی در حال گذراندن محکومیت 16 ساله خود است.

کاخ سفید گفت روسیه در هفته های اخیر به صراحت اعلام کرده است که تمایلی به جدایی از ویلان ندارد. این مقام ارشد دولت گفت، اگرچه دولت بایدن برای بازگشت ویلان «در هر مرحله از فرآیند» مذاکره کرد، روسیه «به دلیل ماهیت ساختگی اتهامات جاسوسی» مقاومت کرد.

بایدن صبح پنجشنبه با جشن گرفتن آزادی گرینر گفت: “ما پل ویلان را که سال ها به ناحق در روسیه بازداشت شده بود، فراموش نکردیم. این انتخابی نبود که کدام آمریکایی را به خانه بازگرداند.” متأسفانه، به دلایل کاملاً نامشروع، روسیه با پرونده پل متفاوت از پرونده بریتنی رفتار می کند.

بایدن افزود: “در حالی که ما هنوز موفق به آزادی پل نشده ایم، ما تسلیم نمی شویم. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد.”

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه این نکته را به خانه رساند: «این انتخاب بین آوردن یک آمریکایی به خانه یا آوردن هیچ یک به خانه بود».

این مذاکرات در بحبوحه تشدید تنش میان آمریکا و مسکو بر سر حمله روسیه به اوکراین انجام شد.

اما متیو اشمیت، کارشناس تحلیل استراتژیک در امور خارجی در دانشگاه نیوهیون، گفت که شکست‌های نظامی روسیه در اوکراین احتمالاً انگیزه‌ای برای پوتین برای تجارت است.

اشمیت در ادامه گفت: «آزادی او به پوتین فرصتی می دهد تا بزرگوار به نظر برسد (حتی اگر او را با یک قاچاقچی بدنام اسلحه معاوضه کرد) و این بسیار مهم است که کنترل جنگی را که از فوریه تاکنون قادر به هدایت آن نبوده است، داشته باشد. یک نظر ایمیل شده

پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در پایان سال گذشته در مسکو دستگیر شد، درست، در حالی که وکلایش در دادگاهی در مسکو در 22 ژانویه 2019 با یکدیگر صحبت می کنند، از داخل قفس شیشه ای نگاه می کند.

پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که در پایان سال گذشته در مسکو دستگیر شد، درست، در حالی که وکلایش در دادگاهی در مسکو در 22 ژانویه 2019 با یکدیگر صحبت می کنند، از داخل قفس شیشه ای نگاه می کند.

رهبر جمهوری خواهان مبادله زندانیان را هدیه ای به ولادیمیر پوتین خواند

مایکل مک کال، نماینده تگزاس ایالات متحده، جمهوری خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، هشدار داد که مبادله Bout برای گرینر «تنها ولادیمیر پوتین را به ادامه رویه شیطانی خود در گروگان گرفتن آمریکایی های بی گناه برای استفاده به عنوان مهره های سیاسی تشویق می کند.

این هدیه ای به ولادیمیر پوتین است و جان آمریکایی ها را به خطر می اندازد. کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، از کالیفرنیا، توییت کرد. “ترک کردن پل ویلان برای این کار غیر وجدانانه است.”

ژان پیر گفت که این مبادله “تصمیمی نیست که رئیس جمهور به سادگی گرفته باشد” در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی ریسک دولت با انتشار بوت. او از افشای جزئیات درباره ارزیابی جامعه اطلاعاتی خودداری کرد.

او گفت: «آنچه می‌توانم بگویم این است که رئیس‌جمهور همچنان مراقب امنیت ملی ما خواهد بود و او باقی می‌ماند – ما می‌مانیم – برای محافظت از آن سریع عمل کنیم.»

بریتنی گرینر چه زمانی دستگیر شد؟ جدول زمانی کامل منتهی به انتشار ستاره WNBA

امارات متحده عربی و عربستان سعودی، دو متحد ایالات متحده، در بیانیه‌ای مشترک تلاش‌های «میانجی‌گری» برای تبادل زندانیان را بر عهده گرفتند. دخالت ولیعهد در بحبوحه تنش فزاینده در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی پس از کاهش تولید نفت اوپک پلاس توسط ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی به رغم مخالفت های دولت بایدن صورت گرفت.

ژان پیر گفت که مذاکرات گرینر فقط “بین دولت ایالات متحده و روسیه” بوده است اما از امارات متحده عربی برای تسهیل استفاده از قلمرو خود برای انتقال زندانیان تشکر کرد.

بریتنی گرینر، ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک، در 7 ژوئیه برای جلسه دادگاه در خیمکی در خارج از مسکو همراهی می‌شود. روسیه ستاره WNBA را در روز پنجشنبه در یک تبادل زندانی در سطح بالا و در حالی که ایالات متحده روس بدنام را آزاد کرد، آزاد کرد. فروشنده اسلحه ویکتور بوت.

بریتنی گرینر، ستاره WNBA و دارنده دو مدال طلای المپیک، در 7 ژوئیه برای جلسه دادگاه در خیمکی در خارج از مسکو همراهی می‌شود. روسیه ستاره WNBA را در روز پنجشنبه در یک تبادل زندانی در سطح بالا و در حالی که ایالات متحده روس بدنام را آزاد کرد، آزاد کرد. فروشنده اسلحه ویکتور بوت.

او گفت: «ما همچنین از کشورهای دیگر، از جمله عربستان سعودی که موضوع آمریکایی‌های ما را که به‌طور نادرست بازداشت شده‌اند، با دولت روسیه مطرح کردند، سپاسگزاریم».

ژان پیر، اولین زن سیاه‌پوست و دبیر مطبوعاتی همجنس‌باز آشکارا در کاخ سفید نیز یک «یادداشت شخصی» درباره آزادی گرینر اضافه کرد.

او گفت: “بریتانی بیش از یک ورزشکار، بیش از یک قهرمان المپیک است.” او یک الگوی مهم و الهام بخش برای میلیون ها آمریکایی، به ویژه LGBTQI به علاوه آمریکایی ها و زنان رنگین پوست است.»

ژان پیر افزود: «او هرگز نباید توسط روسیه بازداشت شود».

پل ویلان کیست؟: مبادله زندانیان روسی بریتنی گرینر را به خانه می آورد. ویلان هنوز زندانی است

‘BG رایگان است!!!’: واکنش های احساسی به آزادی بریتنی گرینر از بازداشت روسیه

نظر: قدرت عشق: چرا شرل گرینر بزرگترین قهرمان اکران بریتنی گرینر است

این مقاله در ابتدا در USA TODAY منتشر شد: پشت گفتگوهای زندانی که منجر به آزادی بریتنی گرینر در روسیه شد.





منبع