مجارستان با اتحادیه اروپا مواجه است که می تواند میلیاردها هزینه برای آن داشته باشد

یکی از آنها محل یک مزرعه سرور برنامه ریزی شده در نزدیکی بوداپست بود که دولت اعلام کرد مهم ترین داده های ایالت را ذخیره خواهد کرد. با دریافت بیش از 50 میلیون دلار از بودجه اتحادیه اروپا، ساخت این مرکز – که به شرکتی متعلق به دوست دوران کودکی اوربان که ثروتمندترین مرد مجارستان است – اعطا شد – در سال 2016 آغاز شد و تکمیل آن برای سال بعد تعیین شد.

«موسسات اتحادیه اروپا به آرامی یاد می گیرند، اما یاد می گیرند. کرکو گفت: افراد بیشتری در کمیسیون و اتحادیه اروپا در مورد تاکتیک های فریب مذاکره مجارستان و همچنین ماهیت رژیم سیاسی مجارستان می دانند.

به گفته هادازی، فرآیندهای نامناسب برای اعطای چنین قراردادهایی به دولت اوربان این امکان را داده است که مبالغ زیادی از پول اتحادیه اروپا را به سمت تجارت افراد داخلی مرتبط با سیاسی هدایت کند.

او گفت: «من می گویم که موتور رژیم اوربان فساد خویشاوندی است. بنابراین من فکر می‌کنم که می‌توانیم نسبت به اینکه چقدر دولت واقعاً می‌خواهد علیه فساد، که بخشی از ماهیت رژیم است، گام بردارد، تردید داشته باشیم.»

یادداشت هان، کمیسر اتحادیه اروپا، همچنین به بی‌نظمی‌ها در تدارکات عمومی در مجارستان و «افزایش احتمال برنده شدن شرکت‌های مرتبط با سیاسی» اشاره کرد.

این هفته یک قانونگذار مجارستانی مستقل که در کنار دروازه های آهنی قلعه شوسبرگر ایستاده بود، به عنوان یک جنگجوی صلیبی ضد فساد نامی برای خود دست و پا کرده بود، عکس هایی از این سازه و محوطه های تزئین شده وسیع آن گرفت.

اما هنگامی که هادازی روز چهارشنبه از سایت بازدید کرد، تنها یک اسکلت بتنی در جایی که پارک سرور برنامه ریزی شده بود ایستاده بود – به گفته او نشانه ای مبنی بر اینکه ممکن است از بودجه سوء استفاده شده باشد.

در اوایل ماه جاری، دولت مجارستان متعهد شد که آژانس مبارزه با فساد خود را راه اندازی کند. گزارش شده است که قوانین اضافی را با هدف افزایش شفافیت در تدارکات عمومی آماده کرده است.

در نتیجه تحقیقات این دفتر، اتحادیه اروپا خواستار بازگشت بیش از 40 میلیون یورو (دلار) شد. این مبلغ در نهایت توسط مالیات دهندگان مجارستانی پرداخت شد، نه شرکت Tiborcz، و تحقیقات در مورد این پرونده توسط مقامات مجارستانی به دلیل عدم وجود مدرکی دال بر جرم متوقف شد.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، نزدیک به یک دهه است که اوربان را به برچیدن نهادهای دموکراتیک، کنترل رسانه ها و نقض حقوق اقلیت ها متهم کرده است. اوربان که از سال 2010 بر سر کار آمده است، این اتهامات را رد می کند.

هادازی که صدها مورد ادعایی فساد را بررسی و مستند کرده است، این هفته برای بازدید از چندین مکان که به سوء استفاده از بودجه اتحادیه اروپا مشکوک است، خودرویی را از مادرش قرض گرفت.

در سال 2021، دولت مجارستان از پیوستن به دفتر دادستانی عمومی اروپا – یک نهاد مستقل اتحادیه اروپا که وظیفه مبارزه با جنایاتی را که بر منافع مالی این بلوک تأثیر می‌گذارد، انصراف داد. این سازمان استدلال کرد که پیوستن به آن به منزله از دست دادن حاکمیت ملی است.

آکوس هادازی که یکی از اعضای سابق حزب حاکم فیدز اوربان بود، در سال 2013 پس از آگاهی از آنچه او به عنوان یک سیستم مشتری مدارانه از فساد کنترل نشده در کشور اروپای مرکزی شکل می گرفت، حزب ملی گرا-پوپولیستی را ترک کرد.

او گفت: «من می گویم که اگر اتحادیه اروپا یک سنت یورو به مجارستان بدهد بدون اینکه ما به دفتر دادستانی اتحادیه اروپا بپیوندیم، پس اتحادیه اروپا واقعاً همانقدر احمق است که اوربان می گوید.



منبع

اما کمیسیون اروپا با فشار قانونگذاران اتحادیه اروپا برای اجرای کامل قوانین مربوط به فساد و الزامات حاکمیت قانون مواجه است. پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که روز پنجشنبه با اکثریت قاطع به تصویب رسید، گفت که دولت مجارستان به «رژیم ترکیبی خودکامگی انتخاباتی» تبدیل شده است که دیگر نمی‌توان آن را یک دموکراسی در نظر گرفت.

دولت اوربان اخیراً تلاش‌های آشتی‌جویانه‌ای برای باز کردن نزدیک به 6 میلیارد یورو (دلار) در صندوق‌های بازیابی بیماری همه‌گیر که اتحادیه اروپا به دلیل نگرانی‌های مربوط به فساد دریغ کرده بود، و جلوگیری از کاهش بیشتر بخش مجارستان از بودجه اتحادیه اروپا انجام داد.

بر اساس تحلیل فوربس مجارستان، تیبورچ سی و ششمین فرد ثروتمند مجارستان در سال جاری بود.

هادازی در مورد فرآیند تدارکات عمومی مجارستان، که معمولاً باید شامل رقابت بین چندین شرکت مناقصه‌گر باشد، گفت: «کل این فرآیند یک جنایت است. در همان ابتدا تصمیم گرفته می‌شود که چه کسی می‌تواند برنده شود، و تصمیم گرفته می‌شود که چه کسی کار را در پایان انجام دهد.»

اما هادازی گفت که تا زمانی که دولت اوربان با پیوستن به دفتر موافقت نکند، هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که اصلاحات پیوندی بتواند به نتایج معناداری دست یابد.

در حالی که مشخص نیست مجارستان چه مقدار پول را از دست خواهد داد، طبق سند داخلی ژوئیه، بودجه کاهش یافته از سهم 22 میلیارد یورویی آن از بودجه 2021-2027 اتحادیه اروپا می تواند حدود 70 درصد از بودجه برخی برنامه ها را تحت تأثیر قرار دهد. یوهانس هان، کمیسر بودجه

بسیاری از کاهش‌های احتمالی مربوط به تدارکات عمومی است – خرید کالاها و خدمات توسط دولت یا برای اجرای پروژه‌ها با استفاده از بودجه اتحادیه اروپا.

وزارت دادگستری مجارستان به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. اوربان که روز جمعه در صربستان صحبت می کرد، این قطعنامه را یک «شوخی» رد کرد و مدعی شد که اعتبار محافظه کارانه دولت او دلیل موضع سخت اتحادیه اروپا بوده است.

هادازی در مورد قلعه ای در شهر تورا می گوید: “سرمایه های عظیمی از چنین چیزهایی به دست آمد و اساساً آنها منبع این عمارت مجلل شگفت انگیز هستند.” این سیستم به دنبال داشتن شاخک های خود در بالاترین سطوح حکومتی است.»

کرکو، تحلیلگر، گفت که تردید وجود دارد که دولت اوربان در تغییر روش خود جدی باشد.

برای منتقدان نخست‌وزیر ویکتور اوربان، این قلعه نمادی از فساد، خویشاوندی و بزرگ‌نمایی است که رهبر پوپولیست و دولت او سال‌ها به آن متهم شده‌اند – از انواع رفتارهایی که اکنون میلیاردها دلار از مجارستان را در بودجه اتحادیه اروپا هزینه می‌کند. .

اکنون، اوربان با اتحادیه اروپا مواجه است که به نظر می‌رسد به دلیل نگرانی‌های مربوط به فساد و نقض قوانین حاکمیتی که می‌تواند میلیاردها دلار هزینه در بوداپست داشته باشد و اقتصاد در حال حاضر بیمار آن را فلج کند، مجازات‌های مالی را بر دولتش اعمال خواهد کرد.

پیتر کرکو، مدیر اندیشکده سرمایه سیاسی مستقر در بوداپست، گفت که به نظر می رسد اتحادیه اروپا موضع خود را در برابر اوربان سخت تر می کند، زیرا اقدامات انضباطی قبلی نتوانسته است طولانی ترین رهبر اروپا را با ارزش های خود مطابقت دهد.

او به پرونده ای در مورد ایستوان تیبورچ، صاحب قلعه در تورا که با دختر اوربان ازدواج کرده، اشاره کرد. اداره مبارزه با تقلب اروپا بی نظمی های جدی در اعطای وجوه به یک شرکت متعلق به او پیدا کرد.

درگیری طولانی مدت می تواند روز یکشنبه زمانی به اوج خود برسد که کمیسیون انتظار می رود در صورت عدم تغییر مسیر، بودجه مجارستان، یکی از بزرگترین ذینفعان خالص 27 کشور اتحادیه اروپا را کاهش دهد.

بوداپست، مجارستان (AP) – پس از اجرای سرفصل خود در جشنواره سیگت مجارستان در ماه گذشته، جاستین بیبر، ستاره موسیقی پاپ، یک مهمانی باشکوه برای کارکنان خود در یک محیط مجلل حومه شهر برگزار کرد – قلعه ای متعلق به قرن نوزدهم متعلق به داماد این کشور. نخست وزیر.

هادازی به آسوشیتدپرس گفت: «زمانی که فیدز به قدرت رسید، بیشتر و بیشتر دیدم که یک سازمان بسیار جدی در سرتاسر کشور شروع به توسعه کرده است که وظیفه اصلی آن سرقت هر چه بیشتر از پول اتحادیه اروپا بود.