ما می‌توانیم آخرین انسانی باشیم که برای اولین بار از عصر یخبندان، دنباله‌دار سبز را از زمین می‌بینیم. در اینجا نحوه، مکان و زمان تماشای آن آمده است.

توماس پرینس، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی WM Keck در Caltech، به FOX Weather گفت: «احتمالاً خود را از سایر ستارگان متمایز خواهد کرد زیرا در مقایسه با سایر ستارگان کمی مبهم به نظر می رسد.

دی کربن در دنباله دارها رایج است، اما معمولاً در دم آنها یافت نمی شود.

اگر آن را از دست دادید، آخرین و بهترین فرصت شما برای دیدن دنباله دار در نیمکره شمالی در روز دوشنبه، 30 ژانویه، و حوالی آن روز است، زمانی که ZTF بین انتهای دب اکبر و قطبی، ستاره شمالی قرار خواهد گرفت.

ممکن است برای تشخیص دنباله دار ZTF به یک تلسکوپ کوچک نیاز داشته باشید، اما دوربین دوچشمی می تواند کافی باشد.برایان آلن/گتی ایماژ

یک ماه جدید کاملاً سایه دار، آسمان تاریک ایده آلی را برای جاسوسی دنباله دار در 21 ژانویه فراهم کرد.

در نزدیکی پولاریس – ستاره درخشان و شمال در نوک دب کوچک – حدود 30 ژانویه خواهد بود.

جسیکا لی، ستاره شناس در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، به نیوزویک گفت: «برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که مدار این دنباله‌دار آنقدر غیرعادی است که دیگر در مدار نیست – بنابراین اصلاً برنمی‌گردد و فقط به حرکت خود ادامه می‌دهد.»

محققان محاسبه کردند که توپ یخی از گاز، غبار و سنگ تقریباً 50000 سال به دور خورشید می چرخد، به این معنی که نئاندرتال ها هنوز روی زمین قدم می زدند و انسان ها برای اولین بار از آفریقا مهاجرت کرده بودند.

دنباله دار ZTF، تصویربرداری شده در 19 دسامبر 2022.دن بارتلت

  • به همین دلیل است که کما – مه اطراف توپ از گاز یخ زده، غبار و سنگ در مرکز یک دنباله دار – سبز می درخشد، در حالی که دم سفید باقی می ماند.

    در ابتدا، تشخیص دنباله دار ZTF ممکن است به تلسکوپ نیاز داشته باشد، اما با نزدیک شدن به زمین، بینندگان ممکن است بتوانند آن را با دوربین دوچشمی یا حتی با چشم غیر مسلح ببینند.

    بسیاری از دنباله دارها سبز می درخشند. تحقیقات آزمایشگاهی این هاله را با یک مولکول واکنشی به نام دی کربن مرتبط کرده است که با فروپاشی نور خورشید نور سبز از خود ساطع می کند.

    به گفته ناسا، این دنباله دار دارای یک “کما سبز رنگ، دم گرد و غبار پهن کوتاه و دم یونی کم رنگ دراز” است.

    C/2022 E3 (ZTF)، یا به اختصار دنباله‌دار ZTF – نامی که ستاره‌شناسان پس از کشف آن توسط تاسیسات گذرا Zwicky در ماه مارس به این گلوله برفی فضایی دادند – از آخرین عصر یخبندان در همسایگی کیهانی ما نبوده است.

    ناسا در به روزرسانی خود نوشت: “دنباله دارها به طرز بدنامی غیرقابل پیش بینی هستند، اما اگر این دنباله دار به روند فعلی خود در روشنایی ادامه دهد، با دوربین دوچشمی به راحتی قابل مشاهده خواهد بود و فقط ممکن است زیر آسمان تاریک با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد.” 29 دسامبر.

    دنباله‌دار ZTF در 2 فوریه از فاصله 26 میلیون مایلی زمین – نزدیک‌ترین فاصله‌ای که به آن می‌شود – عبور می‌کند. این تقریباً 109 برابر میانگین فاصله ماه است، اما این دنباله‌دار چنان درخشان است که هنوز می‌تواند در آسمان شب قابل مشاهده باشد.

    برای دیدن دنباله دار سبز به ستاره های سمت راست نگاه کنید. طبق گزارش EarthSky.org، این دنباله دار از زیر قطبی – ستاره شمالی در نوک دب کوچک – می گذرد و در 30 ژانویه در مجاورت ستاره قابل مشاهده خواهد بود. در هنگام نزدیک شدن به قطبی زودتر در شب ظاهر می شود.

    به گفته پرینس، در نیمکره جنوبی، در 10 فوریه، این دنباله دار حدود 1.5 درجه از مریخ فاصله خواهد داشت. این تقریباً به اندازه عرض انگشت صورتی شماست که آن را در طول بازوها نگه دارید. اگر می‌توانید مریخ را که درخشان در آسمان می‌درخشد، پیدا کنید، فقط به دنبال دنباله‌دار به اطراف آن نگاه کنید.

    سپس در اوایل فوریه، این دنباله دار در نیمکره جنوبی قابل مشاهده خواهد بود.

    به گفته آدلر، انتظار می‌رود این دنباله‌دار در 31 ژانویه و 1 فوریه درخشان‌ترین باشد، اگرچه ماه روشن خواهد بود و دنباله‌دار “کم نورترین جسمی است که می‌توان بدون کمک نوری در آسمان بسیار شفاف و بسیار تاریک مشاهده کرد.” سیاره نما.

    اگر در نزدیکی یک منطقه شهری هستید، ممکن است بخواهید دوربین دوچشمی یا حتی تلسکوپ به همراه داشته باشید، در صورتی که نورها ستاره دنباله دار را با چشم غیر مسلح غرق کنند.

    کجا در آسمان شب دنبال دنباله دار ZTF بگردیم

    اگر می‌خواهید آن را تشخیص دهید، مهم است که خودتان را برای موفقیت آماده کنید.

    چگونه دنباله دار سبز را تشخیص دهیم

    بنابراین شاید ارزش تلاش برای جستجوی دنباله دار ZTF و تبدیل شدن به یکی از معدود انسان هایی باشد که آن را از نزدیک دیده اند. در اینجا چیزی است که باید بدانید تا شانس خود را به حداکثر برسانید.

    چه زمانی باید دنباله دار سبز را دید

    مردی در حال رصد ستارگان با تلسکوپ

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید



منبع

ستاره شناسان اخیرا برای اولین بار در 50000 سال یک دنباله دار سبز را کشف کردند که به زمین نزدیک می شود.

  • به گفته ناسا، در نیمکره شمالی، دنباله دار سبز باید درست قبل از طلوع در اواخر ژانویه قابل مشاهده باشد. ستاره شناسان آماتور از قبل شروع به عکاسی از دنباله دار سبز کرده اند تا آنچه را که می توانید ببینید را نشان دهند.

    در اینجا نحوه، مکان و زمان دیدن دنباله دار ZTF هنگام عبور از زمین در اواخر ژانویه و اوایل فوریه آمده است.

  • برای بهترین دید، یک شب بدون ابر را انتخاب کنید و خود را از نورهای شهر دور کنید و به تاریک ترین آسمان ممکن برسانید. زمانی که ماه کم نور باشد، یا حداقل زمانی که زیر افق باشد، آسمان حتی تاریک تر خواهد شد.

    دنباله دار سبز با دم بلند سفید در فضا

    ما می‌توانیم آخرین انسان‌هایی باشیم که در اواخر ژانویه و اوایل فوریه، دنباله‌دار سبز را در حال عبور از منظومه شمسی از کنار زمین می‌بینیم.

    EarthSky نقشه هایی را منتشر می کند تا به شما کمک کند اشیاء مرجع – هرکول، قطبی و مریخ – را در آسمان شب بیابید.

    چرا دنباله دار سبز است

    بدون تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، آن مردمان باستان ممکن است اصلاً دنباله‌دار را ندیده باشند. و ممکن است هرگز فرصتی برای دیدن دوباره آن وجود نداشته باشد.