مالپس بانک جهانی پس از تردید در مورد تغییرات آب و هوایی با درخواست استعفا مواجه شد

سلوین هارت، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در زمینه اقدامات اقلیمی، سال گذشته در اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو از بانک جهانی انتقاد کرده بود.

در ژانویه 2021، هیئت مدیره بانک سرمایه گذاری 620 میلیون دلاری در پروژه چند میلیارد دلاری گاز طبیعی مایع در موزامبیک را تصویب کرد.

آینده دومین منصوب بانک توسعه ترامپ، رئیس بانک توسعه بین آمریکایی، مائوریسیو کلاور-کارون، نیز پس از تحقیقات در مورد اتهامات مربوط به رابطه با یکی از کارکنان، مورد تردید است.

رئیس جمهور ایالات متحده، بزرگترین سهامدار بانک جهانی، به طور سنتی رؤسای بانک جهانی را منصوب می کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، مالپاس را در سال 2019 برای یک دوره پنج ساله منصوب کرد.

سونیا دانلوپ از اندیشکده E3G گفت: «زمان آن فرا رسیده است که کاخ سفید و دولت‌های سراسر جهان به سختی فکر کنند که چه کسی می‌خواهد در راس بانک جهانی قرار گیرد. برای درک علم آب و هوا نیازی به دانشمند بودن ندارید.

لورنس توبیانا، فرستاده سابق آب و هوای فرانسه و معمار اصلی توافقنامه آب و هوای پاریس در سال 2015، در توییتر گفت: “چگونه چنین چیزی در سال 2022 ممکن است؟ این بی تفاوتی باعث ایجاد کنش اقلیمی ضعیف می شود، زمانی که کشورها به شدت به کمک و مالی بانک جهانی @WorldBank نیاز دارند.”

سال گذشته، بیش از 70 سازمان غیردولتی مشترکاً خواستار جایگزینی Malpass شده بودند به این دلیل که بانک در اقدام اقلیمی کوتاهی کرده است.

بانک جهانی در سال 2013 سرمایه‌گذاری‌های جدید خود در انرژی زغال‌سنگ را کاهش داد و در سال 2019 تأمین مالی عملیات بالادستی نفت و گاز را متوقف کرد، اما تاکنون در برابر فشار اعضای هیئت‌مدیره اروپا و فعالان اقلیم برای حذف کامل تأمین مالی سوخت‌های فسیلی مقاومت کرده است.

واشنگتن (رویترز) – دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی روز چهارشنبه پس از خودداری از بیان اینکه آیا اجماع علمی در مورد گرمایش جهانی را می‌پذیرد یا خیر، مورد انتقاد شدید قرار گرفت و نگرانی‌ها در مورد عدم تعیین ضرب‌الاجل این بانک برای توقف تامین مالی سوخت‌های فسیلی را دوباره برانگیخت.

توسط والری ولکوویسی و کیت آبنت

ائتلافی از گروه‌های جامعه مدنی روز چهارشنبه از بانک جهانی خواست تا مالپاس را اخراج کند.

این اظهارات که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، انتقاد دیپلمات‌های سابق آب و هوا و گروه‌های جامعه مدنی را برانگیخت که از جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن برای جایگزینی مالپاس به عنوان رئیس بانک توسعه چندجانبه درخواست کردند.

برخی دیگر از کارشناسان گفتند که درک قوی از علم آب و هوا باید پیش نیاز شغل رئیس بانک جهانی در زمانی باشد که در آن فجایع ناشی از آب و هوا در حال افزایش است و بر بسیاری از کشورهای در حال توسعه که حمایت مالی از بانک دریافت می کنند تأثیر می گذارد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده گفت که انتظار دارد همه شرکای خود متعهد به مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشند.

مالپاس روز سه‌شنبه در رویدادی به میزبانی نیویورک تایمز در هفته آب و هوا در شهر نیویورک ظاهر شد و از او پرسیده شد که آیا معتقد است «سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان به سرعت و به‌طور خطرناکی سیاره را گرم می‌کند». مالپاس ابتدا سعی کرد از این سوال طفره برود اما بعداً گفت: “من حتی نمی دانم. من دانشمند نیستم.”

گیلبرت متکالف، معاون سابق وزیر خزانه داری در امور محیط زیست و انرژی گفت: «تغییرات اقلیمی بیشترین تأثیر را بر فقیرترین جهان خواهد گذاشت، بنابراین عدم شفافیت و قاطعیت رئیس بانک جهانی در مورد تغییرات اقلیمی پیام اشتباهی را ارسال می کند». تحت دولت اوباما

یکی از سخنگویان گفت: “ما انتظار داریم که گروه بانک جهانی رهبر جهانی جاه طلبی آب و هوا و بسیج منابع مالی بیشتر آب و هوا برای کشورهای در حال توسعه باشد.” “ما باید – و ادامه خواهیم داد – این انتظارات را برای رهبری بانک جهانی روشن کنیم. بانک جهانی باید شریک کاملی در اجرای این دستور کار جهانی باشد.”

ال گور معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده در اوایل این هفته Malpass را منکر آب و هوا توصیف کرد.

بانک جهانی و کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کردند.

توبیانا، مدیر عامل فعلی بنیاد غیرانتفاعی اروپای آب و هوا، گفت: «مردم و دولت‌ها اکنون به یک رهبر WB نیاز دارند که به علم گوش دهد.

او گفت که بانک های بزرگ، به ویژه بانک جهانی، “نمی توانند در حالی که جهان در حال توسعه می سوزد، به کمانچه ادامه دهند.”

(گزارش توسط Valerie Volcovici و Kate Abnett؛ گزارش اضافی توسط Andrea Shalal؛ ویرایش توسط Richard Valdmanis و Lisa Shumaker)



منبع