مارتی مارتین، محقق مشهور، موسوم به سفیر مار زنگی، بر اثر نیش مار زنگی جان خود را از دست داد.

سیلی به آسوشیتدپرس گفت: «آنها حیواناتی بسیار مخفی هستند.

جان سیلی، محقق مار زنگی از استوکسدیل، گفت که مارتین توسط بسیاری از متخصصان مار به عنوان مهم‌ترین مرجع در مورد جغجغه‌های چوبی، گونه‌ای که او از کودکی مورد مطالعه قرار می‌داد، در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش مجله Reptiles، او در 17 سالگی به یکی از اعضای مؤسس انجمن هرپتولوژی ویرجینیا تبدیل شد و به مدت 30 سال در گروه ضربت مار زنگی چوبی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت که برای حفظ این گونه فعالیت می کرد، خدمت کرد.

او نوشت: شادی او “به طور ذاتی با حضور و رفاه جمعیت مارهای سمی، به ویژه چوب های مورد علاقه اش مرتبط بود” و افزود که در سن 80 سالگی، “او از بسیاری از 20 ساله های من توانایی جسمی بیشتری داشت. با آن کوه را رد کرده اند.»

مارتین همچنین کتاب 472 صفحه ای «مار زنگی چوبی: تاریخچه زندگی، توزیع، وضعیت و برنامه اقدام حفاظتی» را که در آگوست 2021 منتشر شد، نوشت.

هر سال تخمین زده می شود که 7000 تا 8000 نفر در ایالات متحده توسط مارهای سمی گزیده می شوند، اما تنها حدود پنج نفر از این افراد می میرند.



منبع

بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی، مرگ و میر ناشی از نیش مار در ایالات متحده نادر است.

جو ویلاری، مدیر منطقه حفاظت شده کوه های بول ران، در یک پست طولانی در فیس بوک به مارتین ادای احترام کرد و او را “یک اصیل واقعی به تمام معنا” و “انسانی با ابعاد افسانه ای – موجودی بسیار نادرتر از تهدید شده” خواند. و مارهایی در خطر انقراض که زندگی خود را وقف آنها کرد.»

مارهای زنگی چوبی بالغ می توانند به طول 5 فوت برسند، اگرچه گزارش هایی وجود دارد که طول برخی از آنها تا 7 فوت نیز می رسد.

مارتین که در نمایه‌ای در سال ۲۰۱۹ در مجله آنلاین Terrain به عنوان «سفیر مار زنگی» توصیف شد، تنها ۱۳ سال داشت که اولین نمونه از مارهای زنگی چوبی را در کوه‌های بول ران در ویرجینیا ثبت کرد.

به گفته همسرش، ویلیام “مارتی” مارتین، محقق مشهور مار که کار زندگی خود را به مطالعه مارهای زنگی چوبی اختصاص داد، هفته گذشته پس از گزیده شدن توسط مار در خانه اش در ویرجینیای غربی درگذشت. او 80 ساله بود.

ویلاری، که همچنین از دوستان «افسانه مار زنگی مطلق» بود، خاطرنشان کرد که مارتین به‌عنوان یکی از «اولین سفیران» مارها عمل می‌کرد – بسیار قبل از فوران روشنگری اکولوژیکی و رفاه حیوانات در دهه 1970.

بر اساس گزارش موسسه ملی زیست‌شناسی و باغ‌وحش ملی اسمیتسونیان، مار زنگی چوبی – که افعی آمریکایی، مار زنگی سیاه، مار زنگی شرقی، زنگ‌دار چوبی و ترمز چوبی نیز نامیده می‌شود، یک افعی گودال بزرگ با پراکندگی گسترده در نیمه شرقی ایالات متحده است.