لهستان در حال بررسی “فاجعه زیست محیطی” مرگ ماهی است

او در یک کنفرانس خبری که در نزدیکی رودخانه برگزار شد، گفت: “این نشان می دهد که ما با یک فاجعه زیست محیطی غول پیکر و ظالمانه روبرو هستیم.”

ورشو، لهستان (AP) – لهستان سربازان خود را برای کمک به پاکسازی رودخانه اودر، که در امتداد مرز با آلمان می گذرد، مستقر کرده است، پس از آن که 10 تن ماهی مرده از آبراه ظاهر شد که یکی از مقامات آن را “فاجعه زیست محیطی” توصیف کرد.

تحقیقات برای تعیین علت مرگ دسته جمعی ماهیان در حال انجام است. تعداد زیادی ماهی مرده برای اولین بار در اواخر ماه جولای در نزدیکی شهر اولاوا در جنوب غربی لهستان به همراه حیواناتی مانند بیورها مشاهده شدند.

مقامات حفاظت از محیط زیست در شهر Wroclaw در جنوب غربی پیشتر به دادستان های محلی اطلاع داده بودند که به نظر می رسد دومین رودخانه طولانی این کشور مسموم شده است.

اپوزیسیون سیاسی لهستان و ساکنان محلی دولت ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان را به کندی برای رویارویی با این مشکل متهم کرده اند.

پرزمیسلاو داکا، رئیس آبهای لهستان، سازمان ملی مدیریت آب، روز پنجشنبه گفت که 10 تن ماهی مرده در حال حاضر از رودخانه خارج شده است.

وزیر دفاع ماریوش بلاشاک روز پنجشنبه اعلام کرد که هم سربازان عادی و هم نیروهای ذخیره برای کمک به حذف آلاینده ها از رودخانه مستقر شده اند.

انجمن ماهیگیران در زیلونا گورا، شهری در غرب لهستان، روز جمعه اعلام کرد که ماهیگیری در این رودخانه را به دلیل گزارش‌های تایید نشده در رسانه‌های آلمانی مبنی بر اینکه رودخانه ممکن است به جیوه آلوده باشد، متوقف می‌کند.

ما به احتمال زیاد با جنایتی روبرو هستیم که در آن ماده ای به آب وارد شده است که باعث مرگ ماهی ها و سایر موجودات می شود. جاک اوزدوبا، معاون وزیر آب و هوا و محیط زیست لهستان، گفت: این در حال حاضر در حال بررسی است.

این رودخانه که در آلمانی اودر و در زبان لهستانی و چکی اودرا نامیده می شود، صدها مایل از کوه های اودر چک به سمت شمال جریان دارد و در دریای بالتیک می ریزد.



منبع