لحظه مبادله بریتنی گرینر با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت را در فرودگاه امارات تماشا کنید.


بریتنی گرینر.

بریتنی گرینر.Kirill Kudryavtsev/Pool از طریق رویترز

  • لحظه ای که بریتنی گرینر با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت مبادله شد را ببینید.

  • این دو زندانی در فرودگاه امارات متحده عربی مبادله شدند و به حبس نزدیک به 10 ماهه گرینر در روسیه پایان داد.

  • در ویدیوی دوم، گرینر گفت از اینکه سوار هواپیما شده و به خانه می رود «خوشحال است».

ویدئویی که توسط خبرگزاری روسی تاس منتشر شده است لحظه ای را نشان می دهد که بریتنی گرینر با فروشنده اسلحه روسی ویکتور بوت در فرودگاهی در امارات متحده عربی مبادله شد.

این ویدئو گروهی متشکل از سه مرد را نشان می‌دهد که در کنار گرینر که موهای کوتاه و پیراهن قرمز دارد، راه می‌روند. تی جی کوین از ESPN گزارش می‌دهد که سوپراستار WNBA با تجاوز خودش به دلیل اینکه «نمی‌خواست در زمستان روسیه با این موضوع کنار بیاید» dreadlocks امضا کرد.

در این کلیپ، این سه نفر، به علاوه گرینر، به همراه یک مرد مناسب دیگر به بوت نزدیک می شوند. سپس یکی از مردان با گرینر با بوت دست می دهد و او را برای در آغوش گرفتن به داخل می کشد. سپس گرینر با مرد آمریکایی که بوت را اسکورت می کرد، می رود.

ویدیوی دیگری که توسط خبرگزاری روسی RT به اشتراک گذاشته شده است روز گرینر را شرح می دهد، با امضای برگه های آزادی او شروع می شود و او را در حالی که به سمت هواپیما می برند و سوار می شود، دنبال می کند.

“حالت چطوره؟” صدایی شنیده می شود که از گرینر می پرسد.

او با خنده و لبخند پاسخ داد: خوشحالم.

مبادله زندانیان صبح پنجشنبه اعلام شد و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت که گرینر “امن است. او در هواپیما است. او در راه خانه است” در ساعت 8:14 صبح به وقت محلی.

دولت بایدن در ابتدا پیشنهاد مبادله زندانیان را در ماه ژوئن برای بازگرداندن این فوق ستاره بسکتبال به ایالات متحده داد. در بیشتر دوران بازداشت گرینر، ایالات متحده تلاش کرد تا مبادله دو به یک را که شامل آزادی ستاره بسکتبال و همکار آمریکایی که به ناحق بازداشت شده بود، پل ویلان، مذاکره کند.

اما تضمین آزادی این مرد 52 ساله بسیار سخت‌تر از آزادی سایر آمریکایی‌هایی است که به ناحق بازداشت شده‌اند. ویلان، یک مدیر سابق نیروی دریایی ایالات متحده که تبدیل به یک نیروی امنیتی شده بود، در دسامبر 2018 در هتلی در مسکو به اتهام جاسوسی آمریکا دستگیر شد.

پل ویلان، زندانی آمریکایی، تابلویی را قبل از جلسه دادگاه در مسکو در دست دارد.

پل ویلان، زندانی آمریکایی، تابلویی را قبل از جلسه دادگاه در مسکو در دست دارد.رویترز/ ماکسیم شمتوف

او متعاقباً به اتهام جاسوسی محکوم شد و به 16 سال حبس در روسیه با امکان گذراندن دوران در اردوگاه کار محکوم شد. و به دلیل این اعتقاد، همانطور که بایدن روز پنجشنبه گفت: “به دلایل کاملاً نامشروع، روسیه با پرونده پل متفاوت از پرونده بریتنی رفتار می کند.”

گرینر پس از دستگیری در فرودگاه مسکو در ماه فوریه به دلیل حمل کارتریج های ویپ حاوی روغن حشیش در چمدانش به 9 سال حبس در یک مستعمره کیفری روسیه محکوم شده بود. او به حمل و نقل مواد مخدر در مقیاس بزرگ متهم شد و مدت کوتاهی پس از آن، قبل از محاکمه در روسیه به یک زندان روسیه منتقل شد.

از سوی دیگر، بوت به دلیل توطئه برای ارائه «حمایت مادی» از یک سازمان تروریستی، وعده تامین موشک‌های ضدهوایی و مشارکت در توطئه برای کشتن آمریکایی‌ها، 10 سال از محکومیت 25 ساله‌اش در آمریکا می‌گذرد. و مقامات آمریکایی

ویکتور بوت

ویکتور بوت، قاچاقچی مظنون اسلحه روسی، در مرکز، توسط کماندوهای پلیس مسلح تایلند رهبری می شود که به دادگاه جنایی در بانکوک، تایلند می رسد.AP Photo/Apichart Weerawong, File

او برای اولین بار در سال 2008 در تایلند دستگیر شد – اما نه به خاطر عملیات های قاچاق پرمخاطره که الهام بخش چندین فیلم، مستند و کتاب بود – و نام مستعار او: “تاجر مرگ”. درعوض، بوت در عملیات تیز سازمان مبارزه با مواد مخدر دستگیر شد. مقامات آمریکایی توزیع کننده اسلحه گریزان را فریب دادند تا با نمایندگان ادعایی یک گروه چریکی کلمبیایی، نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) درگیر شود.

او پیشنهاد فروش اسلحه به شورشیان را داد، حتی با این درک که می‌توانست از این مواد برای کشتن آمریکایی‌ها استفاده شود. اما با این وجود، محترم. Shira A. Scheindlin – یک قاضی فدرال در آن زمان برای دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه جنوبی نیویورک که در مورد این پرونده رای داد – فکر می کرد که حداقل مجازات اجباری 25 ساله او “در وهله اول خیلی زیاد بود.”

شایندلین به اینسایدر گفت: “اجباری بود. من اختیاری نداشتم.” من باید جمله ای که دادم را می دادم.

ماموران DEA ویکتور بوت (در مرکز) را پس از استرداد وی به ایالات متحده از هواپیما اسکورت می کنند.

ماموران DEA بوت (در مرکز) را پس از استرداد او به ایالات متحده از هواپیما اسکورت می کنند.وزارت دادگستری ایالات متحده از طریق گتی ایماژ

با این حال، قرارداد مبادله زندانیان گزارش شده انتقاداتی را به دنبال داشته است، از جمله از سوی مایکل براون، رئیس سابق عملیات در اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، که در ستون فارین پالیسی نوشت که آزادی بوت یک “تهدید جدی” برای امنیت ملی به شمار می رود و «سیلی به صورت» مجریان قانون که برای دستگیری او جان خود را به خطر انداختند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در تابستان از این توافق انتقاد کرد و گرینر را “فردی بالقوه خراب” خواند که “مملو از مواد مخدر” است.

علیرغم انتقاداتی که یک کارشناس مذاکره گروگان‌ها به اینسایدر گفت که می‌توان آن را با تئوری‌های علمی توضیح داد، ایالات متحده و روسیه توانستند روز پنج‌شنبه قرارداد مبادله گرینر با بوت را تنظیم کنند.

اصل مقاله را در Insider بخوانید





منبع