قوانین جدید جنسی اندونزی و معنای آنها برای گردشگری

همین چند هفته پیش، یک گزینه جدید وسوسه انگیز برای ویزا را اعلام کرد که به مردم اجازه می دهد تا 10 سال در جزیره زندگی کنند.

اما دولت اندونزی ابتکاراتی را برای تلاش برای جذب خارجی ها به سواحل بت های خود به اجرا گذاشته است.

این به طور گسترده در استرالیا نزدیک گزارش شده است، جایی که برخی از روزنامه ها آن را “ممنوعیت بالی بانک” نامیده اند.

“این یعنی استرالیایی [tourists] آلبرت آریس در وب سایت خبری استرالیا WAToday.com گفت: نباید نگران بود.

بالی، اندونزی - 2022/09/17: جمعیت زیادی از گردشگران و مهاجران در ساحل Seminyak دیده می شوند.  گردشگری در اندونزی پس از همه گیری کووید 19 در حال افزایش است.

یکی از کاربران در انجمن سفر بالی گفت: “شما برای خروج رشوه خواهید داد.”

سپس والدین محلی یا برادر یا خواهر محلی گردشگر را به پلیس گزارش کردند.

اقتصاد اندونزی به شدت به گردشگری استرالیا متکی است که قبل از همه‌گیری، منبع شماره یک گردشگری اندونزی بود. هزاران نفر هر ماه به جزیره گرمسیری بالی پرواز می کنند تا در آب و هوای گرم آن لذت ببرند، از آبجوهای ارزان قیمت بینتانگ لذت ببرند و در مهمانی های ساحلی تمام شب به هیجان بیفتند.

در صفحات فیس بوک اختصاص داده شده به گردشگری در اندونزی، کاربران سعی کردند تغییرات و معنای آنها برای بازدیدکنندگان خارجی را درک کنند.

به گفته موسسه اندونزی، یک سازمان غیر دولتی مستقر در پرت، در سال 2019، رکورد 1.23 میلیون گردشگر استرالیایی از بالی بازدید کردند.

خانم ژیرو که وبلاگ «کوله پشتی شکسته» را می نویسد، می گوید: «بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند به جای خطر زندان پس از اجرای قانون، به جای دیگری بروند.

او گفت: “من بسیار بسیار نگران هستم، زیرا واقعاً به گردشگری وابسته هستم.”

اما بالی نمی تواند ضربه دیگری به بخش گردشگری خود وارد کند. بهبودی آن از همه‌گیری به کندی پیش می‌رود و بسیاری از کسب‌وکارها و خانواده‌ها همچنان در تلاش هستند تا آنچه را از دست داده‌اند، پس بگیرند.

ملیسا ژیرو، وبلاگ نویس کانادایی مسافرتی، که در سال 2017 به مدت 18 ماه به بالی نقل مکان کرد، به بی بی سی گفت که پس از سال ها صحبت از اجرای قانون واقعاً “شکه شده است”.

قوانین بحث برانگیز که منتقدان آن را “فاجعه” برای حقوق بشر نامیده اند، همچنین زوج های مجرد را از زندگی مشترک منع می کند و آزادی های سیاسی و مذهبی را محدود می کند. این هفته تظاهراتی در جاکارتا برگزار شد و انتظار می‌رود این قوانین در دادگاه به چالش کشیده شوند.

به بازدیدکنندگان گفته شده است که زیاد نگران نباشند، زیرا پلیس تنها در صورت شکایت یکی از اعضای خانواده – مانند والدین، همسر یا فرزند مجرمان مشکوک، بررسی می کند.

خوشگذرانی در یک کلوپ شبانه بالی

دیگری نوشت: «راه خوبی برای از بین بردن صنعت گردشگری بالی»، در حالی که دیگران موافق بودند که این «تاکتیک‌های ترساندن» است که اجرای آن غیرممکن است.

آندریاس هارسنو، محقق ارشد دیده بان حقوق بشر به شرکت پخش استرالیایی (ABC) گفت: «فرض کنید یک گردشگر استرالیایی دوست پسر یا دوست دختری دارد که اهل محلی است.

آن را با سال 2021 مقایسه کنید – سوابق Statistica نشان می دهد که تنها 51 گردشگر خارجی در کل سال به دلیل همه گیری از این جزیره دیدن کردند.

عروسی های بالی بسیار رایج است و هزاران دانشجوی فارغ التحصیل استرالیا هر ساله برای جشن گرفتن پایان دبیرستان به بالی پرواز می کنند.

سخنگوی وزارت دادگستری اندونزی سعی کرد نگرانی‌ها را با پیشنهاد این که این خطر برای گردشگران کمتر است، کاهش دهد، زیرا هر کسی که شکایت پلیس را مطرح کند به احتمال زیاد یک شهروند اندونزیایی است.

منتقدان می گویند که تعطیلات نیز ممکن است گرفتار شوند.

او به رادیو ABC گفت: «این بدان معناست که فقط علیه اهداف خاصی اجرا خواهد شد.

فیل رابرتسون، معاون مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشر در توییتی نوشت که قوانین جدید “گردشگری بالی را منفجر خواهد کرد”.

“من واقعاً به گردشگری وابسته هستم”

یک راهنمای تور به نام یومان، که از سال 2017 در بالی کار کرده است، به بی بی سی گفت که تأثیر قوانین جدید می تواند در سراسر اندونزی، به ویژه در جزیره تعطیلات، “بسیار شدید” باشد.

اگرچه گردشگری اندونزی در حال تقویت است – در ژوئیه 2022، اداره ملی آمار اندونزی بیش از 470000 گردشگر خارجی را به این کشور وارد کردند – بالاترین تعداد از زمان کاهش محدودیت های Covid-19 در اکتبر سال گذشته.

قانون جدید اندونزیایی‌ها و خارجی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما پلیس تنها در صورت دریافت شکایت از یکی از اعضای خانواده به این موضوع رسیدگی می‌کند.

بالی تاریخچه ای از وقایع دارد – هم بلایای طبیعی و هم مصنوعی – که بر تعداد بازدیدکنندگان جزیره تأثیر گذاشته است.

اما به محض اینکه اخباری مبنی بر واقعی شدن مجموعه قوانین جدید منتشر شد، پس از سال ها شایعه صرف، شک و تردید در مورد سفرهای آینده به وجود آمد.

“ممکن است هتل ها، ممکن است گردشگران خارجی باشند… که به افسران پلیس خاصی اجازه می دهد تا رشوه بگیرند یا سیاستمداران خاصی از قانون توهین به مقدسات برای زندانی کردن مخالفان خود استفاده کنند.”

“استرالیایی ها نباید نگران باشند”

بر اساس قانون جدید، زوج‌های مجردی که در حال رابطه جنسی دستگیر می‌شوند تا یک سال زندانی می‌شوند و کسانی که زندگی مشترکشان را پیدا می‌کنند می‌توانند تا شش ماه زندانی شوند.

در حالی که بسیاری از گفتگوهای آنلاین منعکس کننده نگرش استرالیایی ها مبنی بر “نگران نباش، رفیق” بود، هنوز هم نگرانی شدیدی وجود دارد.

برخی گفتند که با گواهی ازدواج خود سفر را آغاز می کنند، در حالی که برخی دیگر که ازدواج نکرده بودند گفتند که اگر قوانین به آنها اجازه نمی داد که در اتاق هتل با شریک زندگی خود مشترک باشند، به جای دیگری می روند.

برای بسیاری از جوانان استرالیایی، سفر به بالی به عنوان یک آیین گذراندن به نظر می رسد. دیگران چند بار در سال برای فرارهای سریع و ارزان به آنجا می روند.

قوانین جدید کیفری قرار است تا سه سال دیگر اجرایی شود و برای اندونزیایی‌ها و خارجی‌های مقیم این کشور و همچنین بازدیدکنندگان اعمال می‌شود.

یومان گفت: “جنگ خلیج فارس، بمباران بالی، فوران های آتشفشان، کوه سمرو (آتشفشان)، کوه رینجانی (آتشفشان) و سپس کووید. گردشگری بالی به راحتی تحت تاثیر قرار می گیرد.”

خوشگذرانی در یک کلوپ شبانه بالی

اپراتورهای گردشگری در اندونزی همچنان در تلاش هستند تا از اثرات مخرب همه‌گیری کووید-19 بهبود یابند. اکنون پارلمان این کشور قوانین جدیدی را تصویب کرده است که برخی بیم آن دارند که بتواند بار دیگر گردشگران را دور کند – زیرا داشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج غیرقانونی است.

آقای هارسنو گفت، اما این به خودی خود خطرناک است، زیرا در را به روی “اجرای قانون انتخابی” باز می کند.

استرالیایی ها به خوبی از این موضوع آگاه هستند که مشکل جدی با مقامات اندونزی چقدر می تواند باشد – حتی برای تخلفات نسبتاً جزئی.

و البته این فقط گردشگران استرالیایی نیستند که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

و من حتی به افراد مجردی که برای مهمانی به بالی می آیند یا کسانی که در طول سفر عاشق می شوند فکر نمی کنم.



منبع