قدرتمندترین موشک ناسا 50 سال پس از آپولو به پرواز درآمد

ناسا اسپیس ایکس ایلان ماسک را برای توسعه استارشیپ استخدام کرده است که پاسخ قرن بیست و یکمی به فرودگر ماه آپولو است. استارشیپ، حداقل در اولین سفر در سال 2025، فضانوردان را بین شکارچی و سطح ماه به عقب و جلو خواهد برد. برنامه این است که استارشیپ و در نهایت فرودگرهای دیگر شرکت‌ها در مداری به دور ماه مستقر شوند و هر زمان که خدمه جدید اوریون وارد زمین شوند، آماده استفاده هستند. .

___

بخش سلامت و علم آسوشیتدپرس از بخش آموزش علوم موسسه پزشکی هاوارد هیوز حمایت می‌شود. AP تنها مسئول تمام محتوا است.



منبع

چارلی بلک ول تامپسون، کارگردان پرتاب، با اشاره به تمام کسانی که بعد از آپولو به دنیا آمدند، گفت: «برای نسل آرتمیس، این برای شماست.

پس از سال‌ها تأخیر و میلیاردها هزینه بیش از حد، موشک «سامانه پرتاب فضایی» به آسمان رعد و برق زد، از مرکز فضایی کندی با نیروی رانش 8.8 میلیون پوندی (4 میلیون کیلوگرم) بلند شد و در عرض چند ثانیه به سرعت 100 مایل در ساعت (160 کیلومتر در ساعت) رسید. کپسول اوریون در بالای آن قرار داشت و آماده خروج از مدار زمین به سمت ماه بود که هنوز دو ساعت از پرواز نگذشته بود.

اگر همه چیز در طول سه هفته پرواز لرزاننده درست پیش برود، موشک یک کپسول خدمه خالی را به یک مدار گسترده به دور ماه می راند و سپس کپسول با یک فروپاشی در اقیانوس آرام در دسامبر به زمین باز می گردد. .

این پرتاب آغاز برنامه اکتشاف ماه آرتمیس ناسا بود که به نام خواهر دوقلوی اساطیری آپولو نامگذاری شد. آژانس فضایی قصد دارد در پرواز بعدی، در سال 2024، چهار فضانورد را به دور ماه بفرستد و در اوایل سال 2025 انسان ها را در آنجا فرود آورد.

ناسا انتظار داشت که 15000 نفر در محل پرتاب، با هزاران نفر دیگر در سواحل و جاده های بیرون دروازه ها، شاهد عاقبت مورد انتظار ناسا برای پروژه آپولو باشند، زمانی که 12 فضانورد در سال های 1969 و 1972 روی ماه قدم زدند. جمعیت نیز در خارج از مراکز ناسا تجمع کردند. در هوستون و هانتسویل، آلاباما، برای تماشای این منظره روی پرده های غول پیکر.

کریستینا کخ فضانورد روز سه شنبه گفت: ما با هیجان از لباس فضایی خود بیرون می پریم.

در نهایت، ناسا امیدوار است تا اواخر دهه 2030 یا اوایل دهه 2040 پایگاهی در ماه ایجاد کند و فضانوردان را به مریخ بفرستد.

شکارچی باید تا روز دوشنبه به ماه برسد که بیش از 230000 مایل (370000 کیلومتر) از زمین فاصله دارد. این کپسول پس از رسیدن به 80 مایلی (130 کیلومتری) از ماه، وارد مداری دوردست خواهد شد که حدود 40000 مایل (64000 کیلومتر) فراتر امتداد دارد.

بارون گفت: «نفسم بند آمد و داشتم اشک می ریختم. “چه موفقیت شگفت انگیزی برای این تیم.”

این مهتاب تقریباً سه ماه از نشت سوخت آزاردهنده را دنبال می کند که باعث شد موشک بین آشیانه و بالشتک خود به سرعت پرتاب شود. این موشک که در پایان سپتامبر توسط طوفان ایان به داخل خانه بازگشته بود، در حالی که نیکول هفته گذشته با تندبادهایی بیش از 80 مایل در ساعت (130 کیلومتر در ساعت) را در نوردید، بیرون ایستاد. اگرچه باد یک نوار 10 فوتی (3 متری) از درزبندی را در نزدیکی کپسول جدا کرد، مدیران برای پرتاب چراغ سبز نشان دادند.

کیپ کاناورال، فلوریدا (AP) – موشک ماه جدید ناسا در اولین پرواز خود با سه آدمک آزمایشی در اوایل روز چهارشنبه منفجر شد و ایالات متحده را یک گام بزرگ به بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه برای اولین بار از پایان سال نزدیک‌تر کرد. برنامه آپولو 50 سال پیش

ناسا منتظر است تا این پرواز آزمایشی به پایان برسد تا فضانوردانی را که در پرواز بعدی خواهند بود و کسانی که از نیل آرمسترانگ و باز آلدرین آپولو 11 پیروی خواهند کرد را معرفی کند.

او گفت: «در تمام این سال‌ها، هیچ مدرکی برای توجیه سرمایه‌گذاری ما در پروازهای فضایی انسانی – به جز اعتباری که در این مصرف آشکار وجود دارد، به دست نیامده است.»

مایک سارافین، مدیر ماموریت، گفت: «این آزمایش اولیه پروازی خاص، مقدار زیادی خطر دارد.

اما هنوز بسیاری از موانع باید برطرف شوند. کپسول اوریون فضانوردان را فقط به مدار ماه می برد نه سطح.

الکس رولند، مورخ دانشگاه دوک، با تکرار استدلالی که در دهه 1960 مطرح شد، ارزش پروازهای فضایی انسان را زیر سوال می برد و می گوید ربات ها و فضاپیماهای کنترل از راه دور می توانند کار را ارزان تر، کارآمدتر و ایمن تر انجام دهند.

در حالی که موشک در مسیری عظیم از شعله به سمت فضا حرکت می کرد، با یک نیمه ماه که به شدت می درخشید و ساختمان ها می لرزیدند، موشک را همراهی کرد.

SLS 322 فوتی (98 متری) قدرتمندترین موشکی است که تا به حال توسط ناسا ساخته شده است، با نیروی رانش بیشتر از شاتل فضایی یا زحل V قدرتمند که انسان ها را به ماه می برد. مجموعه‌ای از نشت‌های سوخت هیدروژنی تلاش‌های پرتاب تابستانی و همچنین آزمایش‌های شمارش معکوس را با مشکل مواجه کرد. یک نشت تازه در یک مکان جدید در طول سوخت رسانی سه شنبه شب فوران کرد، اما یک تیم اورژانس موفق شد دریچه معیوب روی لنت را سفت کند. سپس یک ایستگاه راداری نیروی فضایی ایالات متحده از کار افتاد و در نتیجه یک تقلا دیگر، این بار برای جایگزینی یک سوئیچ اترنت رخ داد.

این پرواز آزمایشی 4.1 میلیارد دلاری قرار است 25 روز طول بکشد، تقریباً مشابه زمانی که خدمه پرواز خواهند کرد. آژانس فضایی قصد دارد فضاپیما را به حد خود برساند و هر مشکلی را قبل از بستن فضانوردان کشف کند.

پس از یک ماموریت تقریباً یک ساله ایستگاه فضایی و پیاده‌روی فضایی تماماً زن، کوچ 43 ساله در فهرست کوتاه ناسا برای پرواز ماه قرار دارد. کایلا بارون، فضانورد 35 ساله نیز همینطور است، که سرانجام شاهد اولین پرتاب موشک خود بود، بدون احتساب موشک یک سال پیش.

بسیاری از ناسا متشکل از 42 فضانورد فعال و 10 کارآموز حتی هنوز متولد نشده بودند، زمانی که جین سرنان و هریسون اشمیت، ماه‌نوردان آپولو 17، دوره را پایان دادند، 50 سال پیش در ماه آینده.

بلک ول تامپسون پس از صعود به تیمش گفت: “شما جایگاه خود را در تاریخ به دست آورده اید.” زیاد پیش نمیاد شاید یک بار در یک حرفه. اما همه ما بخشی از چیزی فوق العاده ویژه هستیم: اولین راه اندازی Artemis. اولین قدم برای بازگشت کشورمان به ماه و مریخ.

قرار بود این موشک تا سال 2017 عملیات خشکی خود را انجام دهد. ناسا تخمین می زند که ناسا تا سال 2025، 93 میلیارد دلار برای این پروژه هزینه کرده است.