قانونگذار ارشد آمریکایی خواستار تغییر ترکیه قبل از تایید فروش F-16 است

منندز گفت: “سوئد تنها بخشی از معادله است. برای برخی از اعضا، ممکن است کل معادله باشد. این برای من نیست.”

نوشته پاتریشیا زنگرل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز سه‌شنبه از ترکیه خواست تا فوراً پیوستن سوئد به ناتو را نهایی کند و این پیشنهاد را رد کرد که دولت بایدن موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را به فروش F-16 مرتبط می‌کند.

(گزارش توسط پاتریشیا زنگرل؛ ویرایش توسط استفان کوتس)



منبع

اما با مخالفت، به ویژه منندز، در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله مقاومت ترکیه در برابر تصویب عضویت سوئد در ناتو، نگرانی در مورد زندانی شدن خبرنگاران و سایر موارد نقض حقوق بشر، و پروازهای ترکیه از حریم هوایی یونان مواجه شده است.

منندز گفت بلینکن به او اطمینان داده است که به او احترام می گذارد.

منندز گفت: “اگر همان چیزی باشد یا بیشتر از آن چیزی باشد که دیده‌ایم، پس من همچنان همان موقعیت‌هایی را که قبلا داشتم، خواهم داشت.”

در طول فرآیند بررسی غیررسمی برای فروش عمده تسلیحات، رهبران کمیته‌های روابط خارجی سنا و امور خارجی مجلس نمایندگان می‌توانند این معاملات را “نقاط” بگذارند و آنها را بر سر مسائلی از جمله نگرانی‌های حقوق بشر متوقف کنند.

ترکیه عضو ناتو در اکتبر 2021 درخواست خرید 20 میلیارد دلار جنگنده F-16 شرکت لاکهید مارتین و نزدیک به 80 کیت مدرن سازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود کرد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن گفته است که از این فروش حمایت می کند و ماه ها با کنگره در تماس بوده تا موافقت آن را جلب کند.

باب منندز، دموکرات، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، به خبرنگاران گفت: “اکنون آنچه مهم است این است که اردوغان چگونه می خواهد به آینده با ترکیه حرکت کند. اگر می خواهد مسیر خود را از جایی که بوده تغییر دهد، من مشتاقانه منتظر دیدن آن هستم.” در پی پیروزی اردوغان در انتخابات.

واشنگتن (رویترز) – یک سناتور ارشد آمریکایی که مدت‌هاست با فروش احتمالی جنگنده‌های اف-16 به ترکیه مخالف است، روز سه‌شنبه گفت که از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه می‌خواهد قبل از لغو این جنگنده، موضع «کم‌تر خصمانه» در قبال متحدان ناتو و همسایگان ترکیه اتخاذ کند. مخالفت با معامله

منندز گفت از زمان تماس تبریک رئیس جمهور با اردوغان از بایدن در مورد ترکیه چیزی نشنیده است. اردوغان تمایل آنکارا برای خرید F-16 را تکرار کرد، در حالی که بایدن به او گفت که واشنگتن می خواهد آنکارا مخالفت خود را با پیوستن سوئد به ناتو کنار بگذارد.