فیلم موتور داخلی جت جنگنده J-15 چین را نشان می دهد


ملبورن، استرالیا – به نظر می‌رسد چین موتورهای بومی را در هواپیمای جنگنده شنیانگ J-15 Flying Shark خود نصب می‌کند.

فیلمی که در 17 نوامبر در تلویزیون دولتی CCTV نشان داده شد، یک نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق J-15 را با نازل های پس سوز توربوفن های WS-10 Taihang در حال کالیبراسیون برای آماده شدن برای یک پرواز آزمایشی در تاسیسات سازنده Shenyang Aircraft Corp نشان می دهد.

این اولین بار است که یک J-15 تولیدی مجهز به موتورهای توسعه یافته داخلی دیده می شود. موقعیتی وجود داشت که در آن WS-10 بر روی نمونه اولیه J-15 ساخته شده در مرحله توسعه هواپیما مشاهده شد.

نمونه های تولیدی J-15 قبلاً با موتورهای روسی AL-31F مجهز شده بودند. این جت جنگنده آخرین هواپیمای جنگی مدرن و بومی موجود در چین است که به موتور روسی مجهز شده است و به دنبال هواپیمای تک موتوره چنگدو J-10 با WS-10 است.

استفاده از WS-10s در J-15s در چین – و در J-10s پس از بیش از یک دهه خدمت – نشان می دهد که چین به عملکرد و قابلیت اطمینان نوع موتور برای استفاده در تک موتوره و حامل پرخطرتر اطمینان دارد. -عملیات قابل حمل

WS-10 در حال حاضر نمونه های تولیدی رهگیر شنیانگ J-11B، هواپیمای ضربتی J-16 و جنگنده رادارگریز چنگدو J-20 را تامین می کند.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که چین برای غلبه بر مشکلات قابلیت اطمینان و عملکرد WS-10 در تلاش است، زیرا این کشور با مشکلات گسترده‌تری در توسعه موتورهای هواپیماهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد. در نتیجه، چین به موتورهای وارداتی روسی برای تامین انرژی چندین هواپیمای داخلی خود، از جمله J-20 تا هواپیمای راهبردی Xi’an Y-20 متکی بود.

علاوه بر موتور بومی، چین در حال توسعه بدنه هواپیمای J-15 است که بر اساس جنگنده روسی سوخوی Su-33 Flanker ساخته شده است. این شامل یک نوع جدید مجهز به اتصال پرتاب منجنیق بر روی ارابه فرود دماغه خود است، زیرا چین به ساخت سومین ناو هواپیمابر خود ادامه می دهد و اولین بار است که به منجنیق برای پرتاب هواپیما مجهز شده است.

همچنین گزارش شده است که چین در حال توسعه یک J-15 دو سرنشینه برای مأموریت‌های حمله الکترونیکی حامل هواپیما است، شبیه به J-16D که برای اولین بار در سال 2021 مشاهده شد.



منبع