علی‌رغم پرچم‌های قرمز، جمهوری‌خواهان از نامزد حمایت شده اکنون در تیراندازی متهم شده‌اند

در نیومکزیکو، این پرونده همچنین بر کشمکش‌های داخلی جمهوری‌خواهان تاکید می‌کند، زیرا منکران انتخاباتی مانند پنا – که بر اساس ویدئوهای جمع‌آوری‌شده توسط کاراگاه‌های آنلاین، در میان جمعیت برای سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن در 6 ژانویه حضور داشت – صفوف نامزدها را پر می‌کنند. به دنبال پست منتخب سایر جمهوری خواهان مانند آدری تروخیلو که نامزد پست وزارت خارجه شد، از تئوری های توطئه در مورد انتخابات، تیراندازی در مدارس و واکسن کووید-19 استقبال کردند.

لوسرو گفت که گروه سابقه کیفری پنیا را رد صلاحیت نمی‌دانست و افزود: «در زمانی که ما تأیید کردیم، این تصور وجود داشت که او زندگی مشترک خود را به دست آورده است و او یکی از آن داستان‌های شانس دوم است که تغییر می‌کند. چیزی خوب و مثبت برای جامعه باشد.

بسیاری از منکران انتخابات در نیومکزیکو شکست خوردند، که منعکس کننده شکست های مشابه جمهوری خواهان در سایر نقاط کشور است. نتایج به دموکرات های این ایالت کمک کرد تا کنترل خود را بر هر دو مجلس در مجلس قانونگذاری ایالت، دفتر فرماندار و کل هیئت کنگره تثبیت کنند، و جرقه هایی را در مورد از دست دادن قدرت جمهوری خواهان برانگیخت.

کاندلاریا گفت: «شما گروهی از افرادی را که حمایتشان را می‌خواهید نگیرید و به آنها بگویید «شما یک مشت دیوانه هستید». “شما چند افراطی خواهید داشت که باید دریابید که چگونه حمایت آنها را حفظ کنید.”

© 2023 شرکت نیویورک تایمز



منبع

پنیا اولین حضور خود در دادگاه را چهارشنبه انجام داد و درخواستی ارائه نکرد. روبرتا یورچیچ، وکیلی که وکالت او را بر عهده دارد، گفت که نمی تواند در مورد جنبه های خاصی از سوابق موکلش، از جمله تنزل رتبه نظامی و سابقه کاری او اظهار نظر کند. وی افزود: “تحقیقات در مورد اتهامات موکلم ادامه دارد.” “آقای. پنیا حق محاکمه عادلانه دارد.

به عنوان بخشی از تحقیقات خود، کارآگاهان پلیس آلبوکرکی گفتند که آنها همچنین در حال بررسی هستند که آیا پنا از درآمدهای حاصل از قاچاق مواد مخدر برای تأمین مالی کمپین خود استفاده کرده است یا خیر و آیا قوانین مبارزات انتخاباتی نقض شده است یا خیر. سخنگوی دفتر روز جمعه گفت که دفتر دادستان کل نیومکزیکو تحقیقات در مورد امور مالی مبارزات انتخاباتی پنیا را رهبری خواهد کرد.

برخی از جمهوری خواهان در حال آماده شدن برای افشای بیشتر در مورد پنا هستند، که روز دوشنبه دستگیر شد و به درخواست جنایی، تلاش برای حمله به یک خانه اشغال شده، تیراندازی از یک وسیله نقلیه در حال حرکت و توطئه متهم شد. پلیس او را “متفکر” پشت توطئه ای خواند که در آن به چهار مرد دیگر برای تیراندازی به خانه های دو کمیسر منطقه و دو قانونگذار ایالتی پول داده شد و گفت که او شخصا حداقل در یکی از تیراندازی ها شرکت داشته است.

خاویر مارتینز، یک دموکرات که خانه اش در حملات پس از انتخابات نوامبر هدف قرار گرفت، گفت که “تا به حال هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بود.” مارتینز که در این ماه ریاست مجلس نمایندگان نیومکزیکو را بر عهده گرفت، افراط گرایی پنیا را به دروغ های انتخاباتی که ترامپ بیان کرد گره زد.

پنیا علیرغم سابقه جنایی خود، بر روی سکوی سرکوب جنایت دوید. بر اساس سوابق دادگاه، او پس از عضویت در یک خدمه «بکوب و چنگ زدن» که خودروها را به خرده‌فروشی‌ها، از جمله یک Kmart در آلبوکرکی کوبید، و سپس اقلامی را دزدید، نزدیک به هفت سال در زندان نیومکزیکو به اتهام‌هایی از جمله دزدی و سرقت گذراند. .

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

مارتینز گفت: “من فکر می کنم رئیس جمهور قبلی واقعاً از برخی از این احساسات سوء استفاده کرد.” و ما آن را به طرق مختلف، از جمله شورش در واشنگتن دی سی، از جمله این مجموعه از وقایع اینجا در حیاط خلوت خود دیده‌ایم.

به گفته گیلبرت گالگوس، سخنگوی دپارتمان، چرخش تحقیقات پس از آن اتفاق افتاد که کارآگاهان از طریق مصاحبه شاهدان دریافتند که پنا افرادی را شناسایی کرده است تا کمک‌های یک منبع ناشناس را به کمپین خود منتقل کنند. بازرسان گفتند که تمرکز آنها بر خوزه تروخیو، که او نیز در تیراندازی ها متهم است، و مادر تروخیو، ملانی گریگو، هستند که در فهرست به عنوان کمک های مالی 9150 دلاری به کمپین پنیا ذکر شده اند.

با این حال، رهبران حزب قدرتمند در نیومکزیکو نه تنها به نامزدی که برای اولین بار، سولومون پنا، 39 ساله، تأییدیه کامل دادند، بلکه دسته چک خود را نیز برای تأمین بودجه رقابت او برای یک کرسی قانونگذاری در مرکز آلبوکرک در مرکز آلبوکرک که مدت ها در اختیار دموکرات ها بود، باز کردند. برخی از سوابق زندان او می دانستند اما می گفتند که احساس می کنند او زندگی خود را تغییر داده است. مقامات محلی و ایالتی اکنون می گویند که در حال بررسی هستند که آیا پول مواد مخدر به تامین مالی کمپین او کمک کرده است یا خیر.

مایکل کاندلاریا، جمهوری‌خواه برجسته ایالتی که تا همین اواخر رئیس حزب در شهرستان والنسیا، نزدیک آلبوکرکی بود، گفت که پرونده پنیا در ایالتی که دموکرات‌ها به طور پیوسته در سال‌های اخیر نفوذ خود را گسترش داده‌اند، معضلی را آشکار کرد: چگونه می‌توان به برخی از نظرات ترامپ متوسل شد. سرسخت ترین حامیان، که از پذیرش شکست مجدد او در انتخابات 2020 خودداری کردند، بدون اینکه رای دهندگان دیگری را که دروغ ها و تئوری های توطئه را رد می کنند، از خود دور کنند.

پلیس می‌گوید که پس از شکست در رقابت‌های انتخاباتی خود در ماه نوامبر – او 26 درصد از آرا را به دست آورد – و نپذیرفت، پینا تیراندازی را در خانه‌های دموکرات‌های برجسته سازماندهی کرد، از جمله دو نفر که نتایج انتخابات را تأیید کردند. این حملات در زمانی رخ داد که نگرانی‌های فزاینده در سراسر کشور در مورد روند خشونت سیاسی، عمدتاً از سوی جناح راست، از جمله حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس وقت، توطئه ربودن فرماندار میشیگان گرچن ویتمر و حمله اوباش انجام شد. در ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021.

وقتی از لوسرو در مورد برخی از لفاظی‌های افراطی در وب‌سایت مبارزات انتخاباتی پنیا سؤال شد، لوسرو گفت که او این اظهارات را ندیده است – اگرچه طبق آرشیو اینترنتی، آنها قبل از تأیید منتشر شده بودند – و اگر می‌دید به او مکث می‌کردند.

مشخص نبود که رهبران جمهوری خواه تا چه اندازه سوابق پنیا را بررسی کرده بودند. استیو پیرس، یکی از اعضای سابق کنگره که اکنون رئیس حزب جمهوری خواه نیومکزیکو است، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

آلبوکرکی، NM – نامزد سابق جمهوری‌خواه متهم به هدف قرار دادن خانه‌های دموکرات‌ها در تیراندازی‌های رانندگی، به طور معمول خواستار حبس مقامات انتخابات ۲۰۲۰ در خلیج گوانتانامو شده بود. او تئوری‌های توطئه در مورد انرژی خورشیدی، فمینیسم و ​​«نظریه‌های شیطانی نخبگان جهانی» را ترویج کرد. او دو بار توسط نیروی دریایی ایالات متحده تنزل رتبه داده بود و نزدیک به هفت سال را به دلیل دزدی در زندان گذراند.

در طول مبارزات انتخاباتی خود، پنا زمان خود را به عنوان یک سرباز بیمارستان نیروی دریایی که به یک بخش تفنگداران دریایی در اوکیناوا، ژاپن منصوب شده بود، برجسته کرد. اما داده های تبلیغاتی ارائه شده توسط دفتر امور عمومی نیروی دریایی ایالات متحده نشان می دهد که پنا به سختی با تمایز خدمت کرده است. او در طول چهار سال خدمت خود دو بار تنزل رتبه کرد و در سال 2004 با کمترین رتبه ممکن ارتش را ترک کرد. نیروی دریایی نتوانست دلایل تنزل رتبه پنیا را ارائه دهد.

پلیس تروخیلو را در 3 ژانویه، اندکی پس از تیراندازی که خانه لیندا لوپز، سناتور ایالت آلبوکرکی را هدف قرار داد، دستگیر کرد. در اتومبیلی که تروخیلو در حال رانندگی بود، که پلیس می گوید متعلق به پنیا است، بازرسان می گویند که 893 قرص فنتانیل و 3036 دلار پول نقد و همچنین یک غلاف اسلحه گرم در خانه لوپز پیدا کردند.

پنا خود را به عنوان فردی در حال بهبودی معرفی کرد که در جلسات سیاسی گروه‌هایی را برای دعا رهبری می‌کرد و به همسایگان می‌گفت که مشروب نمی‌نوشد یا مواد مخدر مصرف نمی‌کرد. اما او تلاش کمی برای پنهان کردن دیدگاه های افراطی خود انجام داد. وب سایت مبارزات انتخاباتی او “تئوری های شیطانی نخبگان جهانی و همتایان خارجی آنها” را محکوم کرد، فمینیسم را “اهریمن گرایی” نامید و گفت که انتخابات 2020 توسط “مبارزان دشمن” علیه ترامپ تقلب شده است که “باید در خلیج گوانتانامو، کوبا قرار گیرند. برای باقیمانده زندگی طبیعی خود.»

برخی از مقامات جمهوری خواه قبل از اینکه تشکیلات حزب حمایت خود را پشت سر بگذارد، از فقدان ظاهری بازرسی دفاع کردند، که شامل دفاع از او در زمانی که رقیبش به دلیل سابقه جنایی اش به دنبال رد صلاحیت او از رقابت بود، می شد، که به طور بالقوه می توانست او را از روی کار آمدن منع کند.

اما کاندلاریا، که برای تغییر رهبری در حزب ایالتی فشار آورده است، گفت که دستگیری پنیا خطرات تبلیغ چنین شخصیت هایی را نشان می دهد. او گفت: «اگر بررسی خوبی انجام می‌دادیم، می‌توانستیم این مرد را جدا کنیم، اما نه، ما در انتخاب نامزدها کار خوبی انجام نمی‌دهیم».

هاروی یتس، نفتی و رئیس سابق حزب جمهوری خواه نیومکزیکو که 5000 دلار به تلاش های انتخاباتی پنیا اهدا کرد، گفت: «او به عنوان یک مرد جوان بسیار محترم و متفکر به نظرم رسید. حالا یتس اذعان می کند که ممکن است اشتباه کرده باشد. او گفت که احساس “بسیار بد، بسیار غمگین” برای پنیا دارد، “که فکر می کنم واقعاً امکاناتی داشت.”

او گفت: «این تصمیم بدی بود که ما گرفتیم و متأسفانه. اما ما نمی توانیم آینده را بخوانیم.

به نظر می رسد پنیا بدون مخالفت برای نامزدی جمهوری خواهان برای کرسی قانونگذاری ایالتی نامزد شده است. در ماه اکتبر، او تاییدیه ای از بخش نیومکزیکو مجمع ملی اسپانیایی خواهان جمهوری خواه دریافت کرد. رونی لوسرو، رئیس هر دو سازمان ملی گروه و شعبه ایالتی، گفت که او در رویدادهایی در طول مبارزات انتخاباتی با پنا صحبت کرده است و نامزد قبل از اینکه گروه او را تأیید کند، پرسشنامه ای را در مورد سابقه حرفه ای، مالی و جنایی خود پر کرده است. .

پس از آزادی از زندان در سال 2016، پینا سعی کرد در یک نمایندگی در آلبوکرکی اتومبیل بفروشد، اما کمتر از یک ماه دوام آورد تا اینکه به دلیل دیر آمدن از کار اخراج شد، سوابق دادگاه از شکایتی که Peña در سال 2017 ارائه کرد نشان می دهد. (پرونده رد شد.) پنا همچنین در دانشگاه نیومکزیکو ثبت نام کرد و در سال 2021 مدرک علوم سیاسی گرفت، همان سالی که حق رای او پس از دوران زندان بازگردانده شد.

بیل رهم، نماینده جمهوریخواه ایالت آلبوکرکی، نماینده مجلس نمایندگان در ایالت آلبوکرکی، گفت: «حزب جمهوری خواه او را جذب نکرد. او، مانند هر کس دیگری، می تواند برای هر مقامی ثبت نام کند.»