عقب نشینی پکن از نشست برنامه ریزی شده بایدن و شی در G-20

او نوشت: «محتوای مرتبط با چین در استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، رقابت قدرت‌های بزرگ، بازی حاصل جمع صفر و تقابل ایدئولوژیک را افزایش می‌دهد». تنها هدف مهار و سرکوب توسعه چین و حفظ هژمونی ایالات متحده است.

اما در حالی که تنها یک ماه تا آغاز نشست گروه 20 در بالی باقی مانده است، ابهام در مورد اینکه آیا بایدن با شی جینپینگ دیداری تک به تک داشته باشد یا خیر، به یک پرتگاه دیپلماتیک تبدیل شده است. یک دیپلمات مستقر در واشنگتن که با برنامه ریزی این رویداد آشنا است، گفت: «هنوز تایید نشده است. این دیپلمات ناشناس ماند زیرا او مجاز به صحبت با رسانه ها نیست.

آن شخص گفت: «اگر آنها نتوانند نتیجه مثبتی داشته باشند، نظرشان این است که آیا ما باید جلسه را داشته باشیم؟» به دلیل جلوگیری از انتقام‌جویی‌های احتمالی برای صحبت علنی در مورد اختلاف دوجانبه، این فرد ناشناس ماند.

اما هر دو رهبر احتمالاً فرصتی برای گفت‌وگوهای حضوری در بالی خواهند داشت، صرف نظر از اینکه آیا دستور کار ملاقات رسمی دارند یا خیر.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت روز پنجشنبه در بیانیه ای گفت که پکن به ویژه از این استراتژی امنیت ملی متأثر شده است.

«به طور معمول، زمانی که شما یک طرح ریاست جمهوری دارید، از مدتی قبل شروع به بررسی دستور کار می کنید، اما دیپلمات های چینی می گویند، بچه ها ما را یک روز در میان می زنید – اگر شرایط این گونه است، چگونه می توانیم انتظار نتیجه مثبتی از آن داشته باشیم. یکی از مقامات چینی در مورد این برنامه ریزی به پولیتیکو گفت: دیدار شی بایدن؟

مقامات دولت چین در تلاش‌های آمریکا برای تحکیم دیدار رو در رو بین جو بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست گروه 20 ماه آینده در بالی، سنگ تمام می‌گذارند.

کریگ آلن، رئیس شورای بازرگانی ایالات متحده و چین گفت: “آنها حداقل 36 ساعت در یک اتاق خواهند بود … آنها یکدیگر را نادیده نخواهند گرفت و به همدیگر خیره نخواهند شد.” نیمه هادی ها مهم هستند، اما راهی برای برقراری ارتباط پیدا می کنند.



منبع

به گفته یک فرد آشنا با این برنامه ریزی، پکن با مقامات آمریکایی که در تلاش برای پیش نویس دستور کار این نشست هستند تعامل نخواهد کرد – اقدامی که می تواند به هیچ وجه از وقوع آن جلوگیری کند.

این نشست کلیدی برای تلاش دولت بایدن – که در استراتژی امنیت ملی این هفته مشخص شد – برای یافتن راه‌هایی برای همکاری با چین در زمینه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوایی است، در همان زمان که این کشور را با محدودیت‌های صادراتی مواجه می‌کند و متحدان را برای مقابله با تهاجمی فزاینده چین بسیج می‌کند. در اقیانوس هند و اقیانوس آرام حرکت می کند.

ایالات متحده به همین شکل پاسخ داده است. کمیته روابط خارجی سنا در ماه سپتامبر قانونی را برای تقویت توانایی تایوان برای دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی چین تصویب کرد. و فقط در هفته گذشته، دولت صادرات نیمه هادی به چین را محدود کرد، یک استراتژی امنیت ملی صادر کرد که چین را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدها برای امنیت ایالات متحده معرفی کرد و هشدار داد که چین ممکن است “تجارت به عنوان ابزاری برای اجبار ژئوپلیتیکی” را دنبال کند.

کام گفت: «بر اساس شنیده‌ها با مقامات چینی، انتظار می‌رود که یک جلسه برگزار شود، اما جزئیات مورد توافق قرار نگرفته است». آنها نسبت به غافلگیری های بیشتری مانند تصمیم نیمه هادی که از آن خشمگین هستند، محتاط هستند.

اما اقدامات اخیر ایالات متحده در مورد همین موضوعات – از قول اخیر رئیس جمهور بایدن مبنی بر دفاع نظامی ایالات متحده از تایوان در صورت حمله چین، تا کنترل صادرات بر روی نیمه هادی های مورد نیاز برای سیستم های تسلیحاتی نسل بعدی – چین را تا آنجا خشمگین کرده است که در حال بررسی است. عقب نشینی

چین تا به حال برای چنین جنگی آماده نبوده است. پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت، چین به طور منظم پرواز جت های جنگنده را در نیمه راه در آب های بین چین و جزیره خودگردان آغاز کرد و همکاری با ایالات متحده را در زمینه هایی از جمله مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به بحران آب و هوا قطع کرد.

بی میلی دولت چین برای نهایی کردن دستور جلسه ممکن است نشان دهنده تمایل پکن برای به تأخیر انداختن تأیید ارتباط دیپلماتیک بزرگ تا پایان بیستمین کنگره حزب کمونیست چین باشد. کنگره که روز یکشنبه گشایش می‌یابد، احتمالاً یک تمدید پنج ساله به عنوان دبیرکل ح‌ک‌چ به شی اعطا خواهد کرد و راه را برای وضعیت احتمالی حاکم تا آخر عمر هموار خواهد کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی ارشد شورای امنیت ملی، در ایمیلی گفت: «این داستان 100 درصد نادرست است. ما قبلاً گفته‌ایم که دو رئیس‌جمهور تیم‌های خود را برای بررسی یک جلسه مأمور کردند. در حال حاضر از نظر زمان و مکان فراتر از این نمی‌روم.»

جان کام که نقشش به عنوان بنیانگذار بنیاد غیرانتفاعی Dui Hua امکان دسترسی منظم به چینی ها را برای او فراهم می کند، گفت: این عصبانیت شک دولت چین را در مورد سودمندی ملاقات حضوری شی بایدن افزایش می دهد، اما هنوز به طور کامل آن را خنثی نکرده است. دیپلمات ها

سفارت چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. کاخ سفید هرگونه مشکل در مذاکره برای نشست برنامه ریزی شده بایدن و شی را رد کرد.

کریگ سینگلتون، کارشناس ارشد چین در بنیاد غیرانتفاعی دفاع از دموکراسی‌ها، گفت: با این حال، تأخیر پکن می‌تواند تنها راهی برای سرنگونی دولت پیش از رسمی‌سازی جلسه باشد. سینگلتون گفت: «در حال حاضر، دولت بایدن بیشتر از پکن مشتاق این نشست است، بنابراین چین انگیزه کمی برای موافقت با یک جلسه در مورد شرایط یا جدول زمانی واشنگتن دارد.» در عوض بهتر است کاخ سفید را حتی برای چند هفته بیشتر عرق کنید.»

این دیدار موردانتظار فرصتی برای بایدن و شی تلقی می‌شود – با استفاده از روابط شخصی که در دوران تصدی بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور ایجاد شده بود – تا مقداری کینه را از روابط آمریکا و چین که به تنش‌های دوجانبه تلخ بر سر تایوان، تجارت و حقوق بشر تبدیل شده است، از بین ببرند. .

وقتی بیستمین کنگره حزب به پایان برسد، بیشتر می دانیم، اما اگر [Chinese officials] کسی که مقامات چینی در مورد برنامه‌ریزی نشست شی بایدن مطلع کردند، گفت: هنوز ما را ناراضی کنید، این جدی است.

آماده سازی برای دیدار احتمالی بایدن و شی از ماه ها پیش آغاز شد. کاخ سفید در ماه ژوئیه پس از آخرین تماس بایدن با شی اعلام کرد که هر دو طرف در مورد “ارزش دیدار رو در رو” توافق کرده اند و “زمان قابل قبولی برای انجام این کار” تعیین خواهند کرد. وزارت امور خارجه چین در ماه اوت هیئتی را به اندونزی اعزام کرد تا برای نشست در حاشیه نشست G-20 در بالی آماده شود.