عربستان سعودی زندانی های آمریکایی را به دلیل توئیت های انتقادی آزاد کرد

این پرونده یکی از موارد متعدد نقض حقوق بشر بود که روابط بین محمد بن سلمان ولیعهد و بایدن را تیره کرد.

Freedom Initiative، یک گروه مستقر در ایالات متحده که از بازداشت شدگانی که به گفته آنها به ناحق در خاورمیانه بازداشت می شوند، حمایت می کند، می گوید که حداقل چهار شهروند آمریکایی و یک مقیم دائم قانونی قبلاً در عربستان سعودی تحت ممنوعیت سفر بازداشت شده اند و حداقل یک آمریکایی مسن تر دیگر در عربستان سعودی بازداشت شده اند. شهروند همچنان در زندان است. بسیاری از ممنوعیت های سفر شهروندان دوگانه را هدف قرار می دهد که از حقوق بیشتر در پادشاهی حمایت می کنند.



منبع

در حالی که مقامات آمریکایی برای آزادی وی تلاش می کردند و پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن به عربستان سعودی در تابستان گذشته در تلاش برای بهبود روابط با این کشور نفت خیز، دادگاه تجدید نظر عربستان، حکم زندان مادی را به 19 سال افزایش داد.

واشنگتن (AP) – پسرش گفت که عربستان سعودی روز دوشنبه یک شهروند آمریکایی، یک بازنشسته 72 ساله فلوریدا را که بیش از یک سال به دلیل توئیت های قدیمی خود در انتقاد از ولیعهد پادشاهی زندانی کرده بود، آزاد کرد.

عربستان سعودی سال گذشته مادی را به 16 سال زندان محکوم کرد و گفت که توئیت های انتقادی او در مورد نحوه اداره پادشاهی به عنوان اقدامات تروریستی علیه این کشور است.

نه مقامات سعودی و نه مقامات آمریکایی فوراً آزادی سعد المادی، ساکن قدیمی فلوریدا را تایید نکردند. اما پیشرفت در آزادی او از هفته گذشته شایعه شده بود.

پسرش ابراهیم المدی در ایالات متحده گفت که مادی دوشنبه شب با اعضای خانواده اش که در ریاض زندگی می کنند در خانه بود. مقامات سعودی تمام اتهامات علیه مادی، یک شهروند دوگانه آمریکایی-سعودی را لغو کردند. اما بلافاصله مشخص نیست که آیا پادشاهی ممنوعیت سفری را که برای پیروی از حکم زندان اعمال کرده بود، لغو خواهد کرد یا خیر.