عذاب سارایوو در حالی که اوکراین برای زمستانی تاریک آماده می شود، بازتاب می یابد

«اوکراین سلاح دارد. میرزا موتولیچ، پسر 38 ساله ویلدانا موتهولیچ، گفت و آنچه در آن زمان به دست ما رسید، تحریم سلاح بود. “من این را به عنوان یک بی عدالتی دیگر درک می کنم.”

برای نزدیک به چهار سال، تقریباً 350000 ساکن سارایوو به دام افتادند و روزانه با گلوله باران و حملات تک تیرانداز مواجه شدند. آنها که از دسترسی منظم به برق، گرما و آب محروم بودند، با کمک‌های بشردوستانه محدود سازمان ملل در حالی که از چاه‌ها نوشیدنی می‌نوشیدند و به دنبال غذا بودند، جان سالم به در بردند.

به گفته کوستین، از زمان شروع تهاجم روسیه در فوریه، مسکو 168 حمله موشکی به زیرساخت های انرژی اوکراین انجام داده است که نزدیک به 80 درصد از حملات در ماه های اکتبر، نوامبر و دسامبر رخ داده است. شرکت نفت و گاز دولتی اوکراین در اوایل ماه جاری گزارش داد که بیش از 350 تاسیسات و 450 کیلومتر (279 مایل) خط لوله گاز این کشور آسیب دیده است.

او گفت: «ما تا اولین حمله پهپادها و خاموشی‌ها درآمد داشتیم، سپس درآمد 30 درصد کاهش یافت. از زمانی که کافی‌شاپ را با برق و اینترنت تجهیز کردیم، دوباره شروع شده است. نمی‌دانم تا چه مدت ممکن است در آینده کار کنیم.»

آنها یک آجر را مستقیماً روی یکی از چهار شعله اجاق گاز می گذاشتند، سه شعله دیگر را با دیگ های بزرگ و یک کتری پوشانده بودند. وقتی بلوک مستطیلی به اندازه کافی داغ شد، آن را با احتیاط به داخل اتاق نشیمن بردند و روی یک بخاری فضایی متعلق به دوران شوروی قرار دادند که دیگر کار نمی کرد. شوتسوا، شوهرش و دو پسرش، یکی از آنها 3 ساله، دور آجر جمع شدند تا گرما را برای حدود 30 دقیقه دوام بیاورند.

NEC Ukrenergo در فیسبوک توضیح داده است که چگونه صدها نفر از تکنسین ها و متخصصان خود را برای بازگرداندن برق در زمانی که “وصله کردن موارد قابل وصله و جایگزینی چیزهایی که می توان جایگزین شوند” ناکام می کنند، اعزام می کنند. اما گاهی اوقات می تواند یک کار سیزیفی باشد. گلوله باران روسیه در اوایل ماه دسامبر برق بسیاری از شهر تازه آزاد شده خرسون اوکراین را تنها چند روز پس از بازسازی قطع کرد.

بویچنکو یک چادر کوچک به قیمت 10 دلار خرید و آن را بالای تختش گذاشت. داخل چادر، بالای چند پتو، بویچنکو 3 تا 4 درجه گرمتر از دمای اتاقش بود. بویچنکو گفت که قصد ندارد تا بهار چادرش را بردارد.

ولودیمیر کودریتسکی، مدیر عامل اپراتور شبکه برق دولتی NEC Ukrenergo، به AP گفت: روسیه شبکه برق اوکراین را هدف اصلی خود قرار داد “زیرا این ساده ترین راه برای برهم زدن تمدن و ایجاد فاجعه انسانی است.” او گفت که بدون برق، تاسیسات اساسی و سایر بخش های زیرساختی حیاتی، مانند ارتباطات و مراقبت های بهداشتی فلج شده اند.

این داستان بخشی از تحقیقات AP/FRONTLINE است که شامل تجربه تعاملی جنایات جنگی سازمان دیده بان اوکراین و مستند «حمله پوتین به اوکراین: مستندسازی جنایات جنگی» در PBS است.

وسعت مسیر تخریب روسیه به یک منطقه از اوکراین محدود نمی شود. بر اساس تجزیه و تحلیل داده های آسوشیتدپرس، روسیه از شرق به غرب، حملات موشکی و پهپادی را با هدف وارد کردن حداکثر آسیب به زیرساخت های انرژی اوکراین با افزایش شدید حملات از ماه سپتامبر آغاز کرده است.

شوتسوا گفت: “ما از این روش برای گرم کردن اتاق استفاده می کنیم.” “قبل از آن ما فقط یخ زدیم.”

مشتریان هنوز وارد می شوند. آنها هنگام نوشیدن قهوه کافه و خوردن لقمه های شیرین آن، تلفن همراه و سایر وسایل خود را شارژ می کنند. مودزولفسکا، 34 ساله، راه هایی ابداع کرد تا بتواند برق مغازه خود را حفظ کند. باتری ماشین قدیمی و شارژ شده دستگاه کارت اعتباری را روشن نگه می دارد. یک دیزل ژنراتور به دستگاه های اسپرسوساز نیرو می دهد.

لامیا پولیک، یک پرستار بازنشسته در سارایوو، برای به دست آوردن آب از گلوله فرار کرد و از یک سطل زباله فلزی به عنوان اجاق گاز استفاده کرد. به سختی هیزم به دست می آمد. تا تابستان 1993، بیشتر درختان سارایوو از بین رفته بودند و مردم مشغول کندن کنده درختان بودند.

مری الن اوکانل، از دانشگاه نوتردام، گفت: «این کاملاً درست است که ایجاد وحشت در مردم غیرنظامی، شکستن روحیه آنها، و وادار کردن آنها به درخواست رهبران خود برای تسلیم شدن، نوعی ضرورت نظامی نیست. استاد حقوق و کارشناس حقوق بین الملل. حتی اگر به یک هدف نظامی حمله کنید، اگر هدف از انجام این کار ترساندن غیرنظامیان باشد، مرتکب جنایت جنگی شده اید.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در کاخ سفید گفت: «ما باید در مورد آنچه روسیه انجام می دهد، شفاف باشیم. او به طور هدفمند به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین حمله می‌کند و سیستم‌هایی را که در سردترین و تاریک‌ترین فصل سال برای مردم اوکراین گرما و نور فراهم می‌کنند، نابود می‌کند.»

او گفت: “من در آن خواهم خوابید زیرا گرم است.” ___

ایالات متحده و جامعه اروپا، سلف اتحادیه اروپا، از ترس خونریزی بیشتر و جستجوی راه حل سیاسی، از تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه یوگسلاوی سابق حمایت کردند که دولت بوسنی را از دستیابی به سلاح برای مقابله با حملات صرب ها منع کرد.

برخی از ساکنان Kherson، شهری در کنار رودخانه Dnieper در جنوب اوکراین، با مشکلات مشابهی روبرو هستند. این شهر تنها پایتخت منطقه ای بود که نیروهای مسکو آن را تصرف کردند و در روزهای اول تهاجم به دست روسیه افتاد و نزدیک به 9 ماه در اشغال بود.

کودریتسکی گفت: «هیچ اپراتور سیستم انتقال در جهان هرگز با این مقیاس وسیع تخریب مواجه نشده است.

تفاوت فاحش بین سارایوو و اوکراین واکنش جهان غرب است.

پولیک گفت: «بنابراین همه چیزهایی را که داشتیم سوزاندیم: دمپایی، کفش، لباس‌های کهنه، کتاب‌ها. ما کوچکترین اتاق آپارتمانمان یعنی آشپزخانه را گرم کردیم و تمام وقت را آنجا گذراندیم. شما آتشی درست می کنید، اما فقط چند دقیقه طول می کشد و سپس منتظر می مانید تا دیگر نتوانید سرما را تحمل کنید تا آتش دیگری بسازید. یادم می‌آید که پتوها و ملحفه‌های ما آنقدر سرد بودند که احساس می‌کردی خیس هستند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، که روسیه را به “تروریسم انرژی” متهم کرده است، اوایل این هفته گفت که حدود 9 میلیون نفر بدون برق هستند. آندری کوستین، دادستان کل کشور، به آسوشیتدپرس گفت که هدف قرار دادن عمدی روسیه بر تاسیسات ضروری اوکراین یکی دیگر از موارد دیگر است. اقدام نسل کشی، فجیع ترین جنایات جنگی.

برای زنده ماندن، او بداهه نوازی کرد.

___

ایجاد رنج و مرگ غیرنظامیان به عنوان راهی برای وادار کردن دولتشان به تسلیم شدن، استراتژی جدیدی در زمان جنگ نیست. اما مستعد شکست است. خانواده ها، همسایگان و کل جوامع با هم متحد می شوند، طوفان فکری می کنند و مقاومت می کنند. همانطور که سارایوو انجام داد. و همانطور که بریتانیا در 80 سال پیش زمانی که این کشور جزیره ای از تسلیم شدن در برابر حملات پژمرده آلمان نازی امتناع کرد، انجام داد.

برونو ترترایس، مشاور ژئوپلیتیک در انستیتو مونتاین، یک اندیشکده مستقر در پاریس، گفت: «توانایی یک جمعیت مدرن برای زنده ماندن تحت فشار و تحت تهاجم به دلیل تمایل صرف به ادامه حیات، گاهی دست کم گرفته می شود.

لاریسا گفت: «از همه این‌ها خسته شده‌ام و می‌خواهم زندگی قبلی‌ام برگردد.

دوپوی از نیویورک، لاردنر از واشنگتن و نیکسیچ از سارایوو گزارش دادند. نویسندگان آسوشیتدپرس سام مدنیک و اینا وارنیتسیا در خرسون و جیمی کیتن در کیف در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

روسیه هیچ نشانه ای از کاهش سرعت حملات خود به شبکه انرژی اوکراین نشان نمی دهد. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که امواج حملات پاسخی به انفجار کامیون بمب گذاری شده در 8 اکتبر به پلی است که سرزمین اصلی روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می کند، که مسکو در سال 2014 آن را از اوکراین ضمیمه کرد.

___

برای موتولیچ، اینها خاطراتی از سه دهه پیش است، زمانی که صرب‌های بوسنی سارایوو را محاصره کردند و هزاران تلفات غیرنظامی به بار آوردند. اما همه چیز دوباره در اوکراین اتفاق می افتد. با فرارسیدن هوای زمستانی، نیروهای مسلح روسیه قدرت آتش خود را به سمت زیرساخت های انرژی اوکراین هدف گرفته اند.

موتولیک از روغن موتور کارکرده، آب و یک بند کفش برای فتیله یک چراغ ساخت. او روی آتشی که کتاب، اثاثیه، کفش یا لباس به آن دامن می زد آشپزی می کرد. او کشف کرد که یک قاشق پلاستیکی وقتی روشن می‌شد، به عنوان یک چراغ قوه موقتی کار می‌کرد. ورق‌های پلاستیکی پنجره‌های منفجر شده را پوشانده بودند، محافظی ضعیف در برابر سرمای تلخ. اخبار او از جهان از طرف همسایه ای بود که رادیویی را با باتری ماشین تغذیه می کرد.

برای اوکراین، پول و سلاح در جریان است. ایالات متحده میلیاردها دلار کمک نظامی، از جمله یک باتری موشکی پاتریوت، قدرتمندترین سلاحی که تاکنون به اوکراین متعهد شده است، تحویل داده یا متعهد شده است.

موتولیک، 70 ساله، از طریق یک مترجم گفت: «برق بلافاصله از کار افتاد. و هر چیزی که در فریزرهایمان داشتیم، ذوب شد. اینها اساساً سهام ما بودند. همین.»

برخلاف بسیاری از خانه‌هایی که قادر به استفاده از گاز هستند، خانه لاریسا فقط به برق متکی بود. بنابراین وقتی سربازان روسی به خطوط تامین انرژی آسیب رساندند، او و همسرش در تاریکی رها شدند و قادر به آشپزی یا دوش آب گرم نبودند. بنابراین آنها کنسرو ماهی خال مخالی، خمیر و فرنی بدون گوشت را در تاریکی آپارتمان یخ زده خود خوردند.

کوستین در بیانیه‌ای گفت: ما متقاعد شده‌ایم که جنایاتی که (روسیه) در اوکراین مرتکب می‌شود، همه نشانه‌های نسل‌کشی را دارد. «دولت متجاوز در حال «زمستان تسلیحاتی» است و اوکراینی‌ها را از اصول اولیه – برق، آب و گرمایش محروم می‌کند.»

سارایوانی‌ها در اواسط دهه 1990 زمانی که نیروهای صرب پایتخت بوسنی را در خلال تجزیه خونین یوگسلاوی محاصره کردند، همین سقوط را در تاریکی و سرما تجربه کردند. بوسنی نیز مانند اوکراین با یک تهدید وجودی از سوی یک کشور همسایه روبرو بود که به دنبال کنترل این کشور از طریق کندن آن بود.

در کیف، پایتخت اوکراین، ماریا مدزولوسکا به یک ژنراتور و یک باتری ماشین متکی است تا کافه خود، بلوکاچ، را در طول قطعی برق تقریباً روزانه فعال نگه دارد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که 2 تا 3 میلیون اوکراینی در زمستان امسال خانه های خود را به دنبال گرما و امنیت ترک خواهند کرد.

اوکراینی ها همان عزم و نبوغ را نشان می دهند. آپارتمان لاریسا شوتسوا در شهر کرسون در جنوب اوکراین برق و آب خود را از دست داد. اما گاز همچنان در اجاق گاز در آشپزخانه تنگ جریان داشت. او و همسرش با دو آجر مقاوم در برابر آتش و توصیه‌های یکی از دوستان خانواده‌اش توانستند دمای خانه خود را بدون محدود شدن در آشپزخانه قابل تحمل نگه دارند.

تقریباً هفته ای یک بار، لاریسا به خانه یکی از دوستانش می رفت که هنوز بنزین داشت تا موهایش را با آب گرم بشوید و یک غذای خانگی بخورد. لاریسا گفت که او و همسرش می خواستند یک ژنراتور قابل حمل بخرند، اما قیمت ها از حدود 190 دلار به بیش از 1600 دلار افزایش یافته بود.

آسوشیتدپرس و سریال PBS “Frontline” که از منابع مختلف تهیه شده است، به طور مستقل بیش از 40 حمله توسط روسیه به تاسیسات برق، گرما، آب و مخابرات اوکراین را از فوریه تاکنون مستند کرده اند.

لاریسا که به دلیل ترس از انتقام‌جویی علیه خانواده‌اش از استفاده از نام خانوادگی خود امتناع کرد، در اواخر نوامبر به AP گفت که گاهی احساس می‌کرد دچار یک حمله عصبی شده است.

آپارتمان گوشه ای تتیانا بویچنکو در کیف رو به شمال است. حتی در ماه نوامبر، اتاق خواب او سرد بود. گرما و برق در محله او می آمد و می رفت، بسته به اینکه موشک های روسی به اهدافشان اصابت کند یا خیر.

با عقب نشینی آنها در نوامبر، نیروهای روسی خطوط برق و دیگر زیرساخت های کلیدی را خراب کردند و هزاران نفر از ساکنان تازه آزاد شده خرسون را به تاریکی فرستادند.

حملات مکرر باعث شده است که اوکراینی ها به خاموشی روزانه برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سیستم با ادامه کاهش دما عادت کنند.

سارایوو، بوسنی و هرزگوین (AP) – ویلدانا موتولیچ با دو فرزند خردسال و پسرعموهای مسن خود در آپارتمان خود جمع شد. آنها هیچ گرما، برق و آب لوله کشی نداشتند زیرا گلوله های توپخانه سقف ساختمان آنها را جدا کرد و تقریباً جان آنها را گرفت.