عباس رئیس‌جمهور فلسطین بابت حمله مونیخ عذرخواهی کرد

در حالی که شولز قبلاً توصیف رهبر فلسطین از رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها به عنوان «آپارتاید» را رد کرده بود، او بلافاصله عباس را به خاطر استفاده از اصطلاح «هولوکاست» سرزنش نکرد.

آرمین لاشت، قانونگذار محافظه کار آلمانی نیز از اظهارات عباس ابراز خشم کرد.

بستگان این ورزشکاران مدت‌هاست آلمان را به ناتوانی در تامین امنیت دهکده المپیک، امتناع از کمک اسرائیل و ناکام گذاشتن عملیات نجات متهم می‌کنند که در آن پنج مهاجم نیز جان خود را از دست دادند.



منبع

شولتز بعداً در بیانیه‌ای به روزنامه آلمانی بیلد از انتخاب کلمات عباس انتقاد کرد و گفت که هرگونه کم‌اهمیت جلوه دادن وحشت هولوکاست “غیرقابل قبول” است.

رئیس‌جمهور فلسطین همچنین در پاسخ خود گفت که متعهد به اعتمادسازی و دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری با اسرائیل است.

او گفت: «لطفا به صلح بیایید. “لطفا به امنیت بیایید، بیایید بین ما و شما اعتماد ایجاد کنیم. این بهتر از انواع دیگر صحبت کردن است.”

عباس در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان رهبر فلسطین قصد دارد از اسرائیل و آلمان به خاطر این حمله پیش از پنجاهمین سالگرد ماه آینده عذرخواهی کند، عباس در عوض با استناد به اتهامات جنایاتی که اسرائیل از سال 1947 مرتکب شده است، پاسخ داد.

وی در توییتر نوشت: «رهبر (فلسطین) اگر به خاطر حمله تروریستی به ورزشکاران اسرائیلی در المپیک 1972 مونیخ عذرخواهی می کرد، همدردی می کرد. او گفت: «به جای متهم کردن اسرائیل به «50 هولوکاست» نفرت انگیزترین سخنرانی است که تاکنون در صدراعظم آلمان شنیده شده است.

عباس که در کنار شولز ایستاده بود، به صراحت از کلمه “هولوکاست” در پاسخ خود استفاده کرد و باعث شد صدراعظم آلمان اخم کند. آلمان مدتهاست که استدلال کرده است که این اصطلاح فقط باید برای توصیف جنایت منحصر به فرد نازی ها در کشتن شش میلیون یهودی قبل و در طول جنگ جهانی دوم استفاده شود.

برلین (AP) – محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین روز سه‌شنبه از حمله مرگبار شبه‌نظامیان فلسطینی به ورزشکاران اسرائیلی در بازی‌های المپیک مونیخ در نیم قرن پیش ابراز تأسف نکرد و در پاسخ به این که اسرائیل طی سال‌ها «۵۰ هولوکاست» را علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده است، ابراز تاسف نکرد.

عباس پس از دیدار با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در برلین به خبرنگاران گفت: «اگر می‌خواهیم گذشته را مرور کنیم، ادامه دهیم. من 50 قتلگاه دارم که اسرائیل مرتکب شده است.

خانواده‌های قربانیان هفته گذشته اعلام کردند که قصد دارند این مراسم را پس از عدم دستیابی به توافق در مورد غرامت بزرگ‌تر از سوی دولت آلمان تحریم کنند.

یازده ورزشکار اسرائیلی و یک افسر پلیس آلمان پس از گروگانگیری اعضای گروه مبارز فلسطینی سپتامبر سیاه در دهکده المپیک در 5 سپتامبر 1972 جان باختند. در زمان حمله، این گروه با حزب فتح عباس مرتبط بود.

هفته‌ها قبل از برگزاری مراسم بزرگداشت غم‌انگیز برنامه‌ریزی‌شده به مناسبت پنجاهمین سالگرد حمله مونیخ، آلمان نیز در برخورد با بستگان اسرائیلی‌هایی که کشته شده‌اند، درگیر مناقشه شده است.