عارضه انزوا؟ ایالات متحده دوری جستن از روسیه را دشوار می بیند

مقامات آمریکایی و اروپایی خاطرنشان می کنند که روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین و کمبود امنیت غذایی و انرژی ناشی از آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

کلی گفت که درخواست برای برقراری تماس «برای تلاش گسترده‌تر ما برای منزوی کردن روسیه اثر معکوس دارد».

تماس عمومی با لاوروف همراه با اعلام “پیشنهاد اساسی” به روسیه برای آزادی پل ویلان و بریتنی گرینر آمریکایی های بازداشت شده، بسیاری را شگفت زده کرد.

در میان عکس ها: لاوروف در نشست گروه 20 در بالی با وزرای خارجه چین، هند و اندونزی؛ در اوگاندا با رئیس جمهور یووری موسوینی، شریک قدیمی ایالات متحده؛ و در مصر با رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی، همچنین شریک ایالات متحده، که کشورش هر ساله میلیاردها دلار کمک آمریکا دریافت می کند.

او گفت: “کشورهای دیگر به این موضوع نگاه خواهند کرد و خواهند گفت: “چرا نباید با لاوروف یا روس ها به طور گسترده تر برخورد کنیم؟”

___

گفتگوی بلینکن و لاوروف بالاترین سطح تماس بین ایالات متحده و روسیه از 15 فوریه قبل از حمله روسیه خواهد بود و می تواند زمینه را برای گفتگوهای حضوری احتمالی فراهم کند، اگرچه مقامات دولت می گویند هیچ برنامه ای برای آن وجود ندارد.

احتمالاً کرملین در این خبر آشکار کرد که ایالات متحده اکنون به دنبال تعامل است و احتمالاً روند تنظیم تماس برای کسب حداکثر مزیت را به تاخیر خواهد انداخت.

این دست دادن ها و تماس های تلفنی بخش اصلی استراتژی ایالات متحده با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین را مورد تردید قرار می دهد: اینکه انزوای دیپلماتیک و اقتصادی، همراه با شکست در میدان نبرد، در نهایت روسیه را مجبور می کند که نیروهایش را به خانه بفرستد.

در حال حاضر، به نظر می رسد که درخواست های غرب برای متقاعد کردن کشورهای آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه برای دوری از روسیه در حالی که لاوروف در سراسر جهان سفر می کند نادیده گرفته شده است.

با این حال، بلینکن اهمیت جهانگردی لاوروف را نادیده گرفت. او گفت که این پاسخی است به استقبال سرد روسیه از کمبود گندم و غلات مرتبط با اوکراین که اکنون بخش بزرگی از کشورهای در حال توسعه را گرفتار کرده است، به ویژه که توافقنامه مورد حمایت سازمان ملل برای آزاد کردن این ذخایر هنوز اجرایی نشده است.

وزارت خارجه روسیه با انتشار عکس‌هایی از لاوروف در پایتخت‌های مختلف جهان در توییتر با اظهارات انزوای روسیه با خوشحالی مقابله کرد.

ایان کلی، دیپلمات بازنشسته ای که به عنوان سفیر ایالات متحده در گرجستان در دولت های اوباما و ترامپ خدمت می کرد، گفت: «آنها این موضوع را طولانی می کنند و سعی می کنند تا جایی که می توانند ما را تحقیر کنند. من فکر نمی‌کنم که با سیاست کلی (دولت) مطابقت داشته باشد.»

بلینکن گفت: «آنچه من می بینم یک بازی دفاعی ناامیدکننده است تا تلاش کنم به نحوی اقدامات روسیه را برای جهان توجیه کنم. “به نوعی سعی در توجیه آنچه غیرقابل توجیه است.”

به‌عنوان مثال، هند در سال 2022 تاکنون نزدیک به 60 میلیون بشکه نفت روسیه مصرف کرده است، در حالی که بر اساس گزارش شرکت داده‌های کالایی Kpler، این رقم در کل سال 2021 تنها 12 میلیون بشکه بوده است.

مقامات دولت بایدن، از جمله بلینکن، با خرسندی خاطر نشان کرده اند که لاوروف پس از گوش دادن به شکایات متعدد از سوی همتایان خود در مورد تأثیر جهانی جنگ، تصمیم به ترک نشست اخیر وزرای خارجه گروه 20 در اندونزی گرفته است.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با رهبران جهان از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که کشورش یکی از اعضای ناتو است دیدار کرده است. در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، دیپلمات ارشد او، در حال پرواز در سراسر جهان است، لبخند می زند، دست می دهد و با رهبران خارجی – از جمله برخی از دوستان ایالات متحده – عکس می گیرد.

حتی زمانی که بلینکن برنامه‌های خود را برای این تماس اعلام کرد، همچنان اصرار داشت که روسیه واقعاً منزوی است. او استدلال کرد که سفر مقامات ارشد این کشور صرفاً کنترل آسیب است و واکنشی به انتقادات بین‌المللی است که مسکو به خاطر جنگ اوکراین با آن مواجه است.

مقامات ایالات متحده می گویند که روسیه در تلاش است تا از اندک اتحادهایی که باقی مانده است – که برخی از آنها دشمنان آمریکایی مانند ایران هستند- حمایت کند. اما کشورهایی که ظاهراً شرکای ایالات متحده هستند، مانند مصر و اوگاندا، نیز به گرمی از مقامات ارشد روسیه استقبال می کنند.

روسیه به حفظ روابط نزدیک خود با چین، هند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سراسر آسیا و آفریقا ادامه می دهد. بسیاری از آنها برای صادرات انرژی و سایر صادرات به روسیه وابسته هستند، اگرچه برای غلات نیز به اوکراین متکی هستند.

آشوک شارما در دهلی نو و جیم گومز در مانیل کمک کردند.



منبع

واشنگتن (AP) – دولت بایدن دوست دارد بگوید روسیه به دلیل حمله به اوکراین در سطح بین المللی منزوی شده است. با این حال مقامات ارشد مسکو به سختی در کرملین محبوس شده اند. و اکنون، حتی ایالات متحده نیز می‌خواهد صحبت کند.

و پس از اینکه از فوریه این ادعا را مطرح کرد که هیچ فایده ای برای گفتگو با روسیه وجود ندارد زیرا روسیه در مورد دیپلماسی جدی نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد، ایالات متحده پذیرفته است که باید با مسکو نیز تعامل داشته باشد.

هند با وجود عضویت در موسوم به “چهارعه” با ایالات متحده، استرالیا و ژاپن از روسیه دوری نکرده است. هند با روابط نزدیک طولانی مدت با روسیه، علیرغم فشارهای آمریکا و اروپا، واردات انرژی از روسیه را افزایش داده است. دور شدن از گاز و نفت روسیه

و روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که می‌خواهد به ماه‌ها جدایی دیپلماتیک ایالات متحده با لاوروف پایان دهد تا درباره آزادی بازداشت‌شدگان آمریکایی و همچنین مسائل مربوط به اوکراین گفتگو کند. این تماس برنامه ریزی نشده است اما انتظار می رود در روزهای آینده.

با وجود این، هیچ نشانه ای وجود ندارد که روسیه از رویدادهای مهم بین المللی مانند مجمع منطقه ای آسه آن در هفته آینده، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر، یا اجلاس سه گانه رهبران در آسیا که در نوامبر برگزار می شود، کنار گذاشته شود.

روی دیگر سکه، فیلیپین، متحد پیمان آمریکا، این هفته قرارداد خرید 16 هلیکوپتر ترابری نظامی روسیه را به دلیل ترس از تحریم های احتمالی آمریکا لغو کرد.