طعنه بایدن به پوتین از ورشو

اظهارات روز سه شنبه بایدن تا حد زیادی پوتین را هدف قرار داد که تقریباً یک سال پیش دستور حمله به اوکراین را صادر کرد. خودکامه روسی و دیگر معماران جنگ فکر می کردند که این درگیری تنها چند روز ادامه خواهد داشت. در عوض، روسیه اکنون خود را در یک رقابت طاقت فرسا می بیند که به نظر می رسد قادر به برنده شدن کامل نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه در مسکو سخنرانی سالانه وضعیت کشور را ایراد می‌کند. (دیمیتری استاخوف، اسپوتنیک، عکس استخر کرملین از طریق AP)

بایدن یک روز پس از اولین دیدار یک رئیس جمهور مدرن ایالات متحده از منطقه جنگی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر نشده بودند، این سخنرانی را ارائه کرد. وی در کیف با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دیدار کرد و از سربازان کشته شده اوکراینی ادای احترام کرد. توقف غافلگیرکننده به نظر می‌رسد منتقدان داخلی و خارجی بایدن را که سن و سال‌ها و لکنت‌های کلامی او را برجسته کرده‌اند، سرزنش می‌کند.

رئیس جمهور بایدن روز سه شنبه در باغ سلطنتی در ورشو. (ایوان ووچی/AP)

او بارها و بارها رئیس جمهور روسیه را به نام صدا می کرد. او گفت: “رئیس جمهور پوتین امروز با چیزی روبرو است که یک سال پیش فکر نمی کرد امکان پذیر باشد. دموکراسی های جهان قوی تر شده اند.” ضعیف‌تر نیست. اما مستبدان جهان ضعیف‌تر شده‌اند، نه قوی‌تر».



منبع

و در حالی که پوتین غمگین و ناراحت به نظر می‌رسید، بایدن – که انتظار می‌رود به زودی کمپین انتخاب مجدد خود را اعلام کند و احتمالاً از مدیریت خود در مناقشه اوکراین به عنوان شواهدی از مزایایی که رهبری باتجربه می‌تواند به همراه داشته باشد استفاده خواهد کرد – پرانرژی و مبارز بود.

بایدن چند ساعت پس از سخنرانی پوتین در مسکو که در جریان آن اعلام کرد روسیه از یک معاهده هسته ای کلیدی خارج می شود، صحبت کرد. پوتین همچنین بار دیگر نارضایتی‌های ضدغربی را تکرار کرد که عمدتاً ریشه در داستان‌های تاریخی و ژئوپلیتیکی دارد که پایه‌های اصلی تبلیغات روسیه هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حالی که پشت سکو ایستاده است، اشاره می‌کند.
سخنرانی بایدن در پایتخت لهستان چند روز قبل از یک سالگی تهاجم روسیه به اوکراین برگزار شد. (ایوان ووچی/AP)

بایدن گفت: “اوکراین هرگز یک پیروزی برای روسیه نخواهد بود. هرگز.”

بایدن در حالی که پشت تریبون صحبت می کند با دست چپ خود اشاره می کند.

همزمان با آغاز تهاجم در اوایل سال 2022، دولت بایدن به سرعت و به طور مؤثر ائتلافی را تشکیل داد که به ارائه کمک های نظامی به اوکراین ادامه داده است، که سربازان آن ثابت کرده اند که دانش آموزان سریع و مشتاق فنون جنگی غربی هستند. اخیراً، ایالات متحده و آلمان از ارسال محموله های تانک های کلاس جهانی خود به جبهه خبر دادند که مقامات آمریکایی آن را تعهد بلندمدت به امنیت اوکراین توصیف کردند.

پرزیدنت بایدن روز سه‌شنبه در جریان سفر غیرمنتظره و مورد استقبال خود به کیف، از قلب اروپای شرقی صحبت کرد و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که او عمیقاً میزان شجاعت اوکراین و عزم غرب را اشتباه محاسبه کرده است.

همانطور که بایدن در اظهارات خود اذعان کرد، برای برخی در غرب، توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر همسایه بسیار بزرگتر و قویتر خود چیزی جز شگفت آور نیست. او گفت: «یک سال پیش، جهان برای سقوط کیف آماده می شد. من به تازگی از کیف آمده‌ام و می‌توانم گزارش دهم: کیف قوی ایستاده است. کیف سربلند ایستاده است. قد بلند است و مهمتر از همه آزاد است.»

بایدن در یک سخنرانی در مقابل قلعه سلطنتی در ورشو، در حالی که شب بر پایتخت لهستان فرا می‌رسید، گفت: “زمانی که رئیس جمهور پوتین به تانک‌هایش دستور داد تا به داخل اوکراین بپیچند، فکر کرد که ما غلت می‌زنیم. اشتباه می‌کرد.”

پرزیدنت بایدن پشت یک تریبون ایستاده است.