طرح مالیات جهانی یلن با مقاومت در خارج و داخل مواجه می شود

او گفت: «چیزی که این روزها چنین چیزی را دشوار می‌کند این است که دو حزب تا حد زیادی از هم جدا شده‌اند. “این چیزی است که واقعاً این قانون را بیشتر از ایده تهدید می کند – که من فکر می کنم به طور سنتی مورد حمایت قرار می گرفت، حداقل از هر دو طرف حمایت می شد.”

این طرح در برابر مقاومت جدید در خارج از کشور و اختلافات قدیمی در داخل کشور در حال اجرا است، زیرا نگرانی های جهانی جدید در کانون توجه قرار گرفته است.

روز جمعه، وزرای دارایی G-7 نشست های دو روزه خود را با بیانیه ای مشترک به پایان رساندند که به دلیل وعده های اعلام شده 19.8 میلیارد دلاری کمک اقتصادی به اوکراین قابل توجه بود. این تنها شامل اشاره مختصری به ایده مالیاتی بود و گفت که وزیران بر “تعهد سیاسی قوی به اجرای به موقع و موثر” این طرح برای اعمال “قوانین جدید در سطح جهانی” تاکید کردند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، از اواسط دهه 1960، پرداخت مالیات شرکت های آمریکایی نسبت به اندازه اقتصاد کاهش یافته است – از 3.9 درصد در سال 1965 به حدود 1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2020.



Source link

یلن که توافق مالیاتی را به عنوان وزیر خزانه داری یکی از اولویت های اصلی خود قرار داده است، سفر این هفته به اروپا را با توقف در لهستان آغاز کرد تا از رهبران لهستان بخواهد در موضع خود تجدید نظر کنند.

او روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: “ما در تلاشیم تا به نگرانی های آنها رسیدگی کنیم.” ما دوست داریم لهستان را ببینیم که وارد کشتی شود. فکر می کنم ناامید کننده نیست.»

جنگ جاری در اوکراین، تهدید افزایش ناامنی غذایی، کاهش تورم و سایر موارد فوری توجه وزرای دارایی را از اجرای این طرح قبل از مهلت 2023 ربوده است. برای افزایش فشار، لهستان مخالفت خود را با حق وتو در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در آوریل در بروکسل تقویت کرد. و جمهوری خواهان در کنگره نیز مخالفت می کنند.

همچنین فقط درهم شکستن دیگر نگرانی های جهانی وجود دارد که توجه را می طلبد.

او گفت: «همچنین امیدواریم که کشورها از کاهش مالیات خود نسبت به سایر کشورها جلوگیری کنند.

اما لهستان نگرانی‌های جدیدی را در مورد نحوه اجرای این طرح ایجاد کرده است و به نظر نمی‌رسد که نشست‌های G-7 باعث شکسته شدن این طرح شود. قوانین اتحادیه اروپا به اتفاق آرا کشورهای عضو برای تغییر قوانین مربوط به مالیات نیاز دارد.

اما یلن همچنین در داخل با باد مخالف جمهوری خواهان کنگره مواجه است که تمایل چندانی به توقف پایان توافق توسط ایالات متحده نشان نداده اند. آنها می گویند که این طرح باعث می شود ایالات متحده در اقتصاد جهانی کمتر رقابتی باشد.

سی. یوجین استورل، یکی از همکاران مؤسسه اوربان و یکی از بنیانگذاران مرکز سیاست مالیاتی شهری-بروکینگز در واشنگتن، گفت که این معامله ممکن است بدشانس باشد که در زمان‌های نابسامان سیاسی متولد شده است.

قرار است رقابت بین‌المللی برای مالیات شرکت‌ها که باعث شده است کسب‌وکارهای چندملیتی سود خود را در کشورهایی با نرخ‌های مالیات پایین ثبت کنند، متوقف کند. این امر آنها را قادر می سازد از مالیات اجتناب کنند و کشورها را تشویق می کند تا نرخ ها را برای جذب شرکت ها کاهش دهند.

سناتور مایک کراپو از آیداهو، جمهوری خواه ارشد کمیته مالی سنا، و نماینده کوین برادی از تگزاس، نماینده ارشد جمهوری خواه در کمیته راه و روش مجلس نمایندگان، هر دو در بیانیه مشترک ماه گذشته به مخالفت لهستان اشاره کردند.

اما در این هفته، هنگامی که یلن برای نشست‌هایی در آلمان به وزرای دارایی گروه هفت ملحق شد، اصرار داشت که چشم‌انداز پیشبرد طرح مالیاتی شاخص صرفاً «ناامیدکننده نیست».

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان، در پایان نشست وزرای G-7 گفت: «تمام نگرانی‌های فنی برطرف شده است، بنابراین دیگر نمی‌توان ملاحظات فنی، اما … ملاحظات بسیار سیاسی وجود داشت.»

او گفت که تا کنون، 137 کشور که تقریباً 95 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را نمایندگی می کنند، بر روی این طرح به توافق رسیده اند که هدف آن “تضمین این است که شرکت ها به طور عادلانه بار تامین مالی دولت را تقسیم می کنند.”

وب سایت G-7 آن را “انقلاب واقعی در قوانین مالیاتی بین المللی” می نامد. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، آن را “مهم ترین توافقنامه مالیاتی بین المللی در یک قرن” نامیده است.

به طور کلی، توافق جهانی حداقل مالیات به گونه ای طراحی شده است که شرکت های بزرگ چند ملیتی را در هر کجا که فعالیت می کنند مشمول یک نرخ مالیاتی 15 درصدی می کنند. این قرارداد همچنین مالیات بخشی از سود بزرگترین شرکت های جهانی را در کشورهایی که تجارت آنلاین انجام می دهند، اما ممکن است حضور فیزیکی نداشته باشند، در نظر می گیرد.

KOENIGSWINTER، آلمان (AP) – جانت یلن، وزیر خزانه داری تابستان گذشته یک “روز تاریخی” را جشن گرفت، زمانی که بیش از 100 کشور با یک توافق جهانی حداقل مالیات موافقت کردند، هدف آن قرار دادن کشورهای جهان در شرایط برابر در جذب و حفظ شرکت های چند ملیتی است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت که این ایده «دیپلماسی است که اقتصاد جهانی ما را تغییر می دهد و برای مردم ما ارائه می دهد».

دیوید فلدمن، استاد اقتصاد در کالج ویلیام و مری در ویرجینیا، می‌گوید: «دولت‌ها پهنای باند مشخصی دارند – رویدادهای کنونی باید برخی از این موارد دیگر را کمی پایین‌تر از فهرست پیش ببرند».

Wydział Prasowy، سخنگوی وزارت دارایی لهستان، بدون اطمینان از اینکه غول‌های دیجیتال به اندازه کافی مالیات می‌گیرند، به نگرانی‌ها در مورد “کاهش رقابت اتحادیه اروپا و تحمیل بار اضافی بر مشاغل اروپایی” اشاره کرد. او افزود که نگرانی‌ها «به‌ویژه زمانی که با مشکلات زمان کنونی پس از همه‌گیری مواجه می‌شویم» افزایش یافته است.

مارک گلدوین، مدیر ارشد سیاست‌گذاری کمیته خصوصی بودجه فدرال مسئول، گفت: ایده کلی طرح مالیاتی «تنبیهی نیست» بلکه «افزایش درآمد برای همه کشورها» است.

آنها گفتند: «اگر اتحادیه اروپا از قبل به موانعی برخورد کرده است، هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که کشورهایی مانند چین این توافق را به این زودی اجرا کنند.