صربستان هشدار می دهد که اگر ناتو این کار را نکند از صرب های کوزوو محافظت خواهد کرد

اتحادیه اروپا سال‌ها بر مذاکرات ناموفق برای عادی‌سازی روابط خود نظارت داشته و گفته است که این یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای عضویت نهایی کوزوو و صربستان در بلوک 27 کشوری است.

پس از جنگ 1998-1999، نزدیک به 4000 نیروی حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو مستقر شده اند و هرگونه مداخله مسلحانه صربستان یا روسیه در آنجا به معنای تشدید درگیری در حال جوشیدن در اروپا خواهد بود.

ووچیچ گفت: «ما جایی برای رفتن نداریم، ما در گوشه ای هستیم. اگر ناتو نخواهد این کار را انجام دهد، ما مردم خود را از آزار و اذیت و قتل عام نجات خواهیم داد.

ووچیچ همچنین بدون هیچ مدرکی مدعی شد که دولت کوزوو خواهان «خروج نهایی مردم صربستان از کوزوو» است – چیزی که بارها توسط مقامات کوزوو رد شده است.

صربستان به همراه متحدانش روسیه و چین از به رسمیت شناختن اعلامیه استقلال کوزوو در سال 2008 خودداری کرده اند. مداخله ناتو در سال 1999 به جنگ بین نیروهای صرب و جدایی طلبان در کوزوو پایان داد و سرکوب خونین بلگراد علیه اکثریت آلبانیایی های کوزوو را متوقف کرد.

__

او همچنین ادعا کرد که “باندهای” آلبانیایی کوزوو باید از عبور از شمال کوزوو، جایی که بیشتر صرب های کوزوو در آن زندگی می کنند، جلوگیری شود. او هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نکرد.

نویسنده AP Jovana Gec کمک کرد.



منبع

نطق تلویزیونی آتشین الکساندر ووچیچ رئیس جمهور این کشور به ملت خود پس از شکست مذاکرات سیاسی بین رهبران صربستان و کوزوو در اوایل این هفته با میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل صورت گرفت.

بلگراد، صربستان (AP) – رئیس‌جمهور صربستان روز یکشنبه از ناتو خواست تا “وظایف خود” را در کوزوو انجام دهد یا می‌گوید صربستان خودش برای محافظت از اقلیت خود در این استان جدا شده حرکت خواهد کرد.

پس از شکست مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا، نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو در جاده های اصلی در شمال کوزوو مستقر شده و اعلام کردند که آماده حفاظت از آزادی حرکت برای همه طرف ها هستند.

تحت فشار آشکار غرب، کورتی اجرای این اقدام را به مدت یک ماه به اول سپتامبر موکول کرد، زمانی که در صورت عدم دستیابی به سازش تا آن زمان، انتظار مشکلات بیشتری وجود دارد.

ووچیچ گفت صربستان “سخت کار خواهد کرد” تا “در 10 روز آینده” به یک راه حل سازش دست یابد و رهبری کوزوو را متهم کرد که “تنها علاقه مند به از بین بردن هرگونه اثری از دولت صربستان در کوزوو است.”

صرب‌های اقلیت در کوزوو با خشم به تغییرات پیشنهادی واکنش نشان دادند و راه‌ها را مسدود کردند، آژیرهای حمله هوایی به صدا درآمدند و اسلحه‌ها را به هوا و به سمت افسران پلیس کوزوو شلیک کردند. کسی آسیب ندید.

تنش بین صربستان و کوزوو در ماه گذشته زمانی که دولت کوزوو به رهبری آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو اعلام کرد که اسناد هویتی و پلاک خودروهای صربستان دیگر در قلمرو کوزوو معتبر نخواهد بود، دوباره افزایش یافت. صربستان در 10 سال گذشته اقدامات مشابهی را برای شهروندان کوزوو که وارد صربستان می شوند، اجرا کرده است.

نگرانی های گسترده ای در غرب وجود دارد که روسیه بتواند متحد خود صربستان را به مداخله مسلحانه در شمال کوزوو تشویق کند که باعث بی ثباتی بیشتر بالکان شود و حداقل توجه جهان و ناتو را از جنگ روسیه در اوکراین منحرف کند.