شی می گوید چین به دنبال افزایش نرخ زاد و ولد در مواجهه با پیری جمعیت است

(گزارش توسط Yew Lun Tian، گزارش اضافی توسط David Stanway، Farah Master و Martin Quin Pollard؛ نویسنده مارتین کوین پولارد؛ ویرایش توسط ویلیام ملارد)



منبع

نظرسنجی که در ماه فوریه توسط اندیشکده تحقیقات جمعیت YuWa منتشر شد، نشان داد که با این حال، تمایل زنان چینی برای بچه دار شدن کمترین میزان در جهان است.

پکن (رویترز) – در حالی که سیاست گذاران نگران هستند که کاهش قریب الوقوع جمعیت چین می تواند به دومین اقتصاد بزرگ جهان لطمه بزند، رئیس جمهور شی جین پینگ روز یکشنبه گفت: چین سیاست هایی را برای افزایش نرخ زاد و ولد اعمال خواهد کرد.

شی در سخنرانی افتتاحیه کنگره حزب کمونیست که هر پنج سال یک بار در پکن برگزار می شود، به حدود 2300 نماینده گفت: «ما یک سیستم سیاستی برای افزایش نرخ زاد و ولد ایجاد خواهیم کرد و یک استراتژی ملی فعال در پاسخ به پیری جمعیت را دنبال خواهیم کرد.

جمعیت شناسان می گویند اگرچه چین 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد که بیشترین جمعیت را در جهان دارد، اما جمعیت شناسان می گویند که امسال به پایین ترین حد خود می رسد و نسبت به 10.6 میلیون نوزاد در سال گذشته به کمتر از 10 میلیون رسیده است – در حال حاضر 11.5 درصد نسبت به سال 2020 کاهش یافته است.

در حدود یک سال گذشته، مقامات اقداماتی مانند کسر مالیات، مرخصی زایمان طولانی تر، بیمه درمانی افزایش یافته، یارانه مسکن، پول اضافی برای فرزند سوم و سرکوب تدریس خصوصی گران قیمت را ارائه کرده اند.

مقامات از سال 1980 تا 2015 سیاست تک فرزندی را تحمیل کردند و بعداً به سیاست سه فرزندی روی آوردند و اذعان داشتند که کشور در آستانه رکود جمعیتی قرار دارد.

جمعیت شناسان می گویند اقدامات انجام شده تاکنون کافی نیست. آنها از هزینه های تحصیلی بالا، دستمزدهای پایین و ساعات کار بسیار طولانی به عنوان مسائلی یاد می کنند که باید در کنار سیاست های COVID-19 و نگرانی های رشد اقتصادی همچنان مورد توجه قرار گیرند.

نرخ باروری آن 1.16 در سال 2021 کمتر از استاندارد 2.1 OECD برای جمعیتی باثبات و در میان پایین ترین ها در جهان بود.

نوشته یو لون تیان و مارتین کوین پولارد