شی قرار است کنگره حزب را در زمان چالش برانگیز برای چین افتتاح کند

سخنرانی افتتاحیه شی در آخرین کنگره، در سال 2017، به طور کلی خوش بینانه بود، از جمله برنامه های بلندپروازانه برای تبدیل چین به یک قدرت پیشرو جهانی تا سال 2050. او در یک سخنرانی که تقریباً سه ساعت و نیم به طول انجامید، 70 بار به «اصلاحات» اشاره کرد. .

چارلز پارتون، دیپلمات سابق بریتانیایی، یکی از اعضای شورای ژئواستراتژی مستقر در لندن، گفت: «احتمال این است که ترکیب جدید به طور غیرقابل سازش «شی-یست» باشد.

ناظران چینی بیش از همه علاقه مند هستند که بدانند وقتی لی کچیانگ در ماه مارس از سمت خود کناره گیری می کند، چه کسی از اعضای PSC به عنوان نخست وزیر بعدی انتخاب می شود – شغلی که وظیفه دلهره آور مدیریت دومین اقتصاد بزرگ جهان را بر عهده دارد.

پکن (رویترز) – شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین روز یکشنبه برای آغاز کنگره تاریخی حزب کمونیست حاکم روی صحنه خواهد رفت، جایی که او آماده است برای سومین دوره ریاست جمهوری خود را به دست آورد که جایگاه او را به عنوان قدرتمندترین حاکم چین از زمان مائوتسه تونگ تثبیت کند.

به نظر می رسد سرمایه گذاران و تعداد بی شماری از شهروندان چینی ناامید که امیدوارند کنگره نقطه عطفی باشد که پس از آن چین شروع به ایجاد مقدمات برای مقابله با کووید صفر می کند، به نظر می رسد به طور فزاینده ای ناامید شوند زیرا پکن این هفته بارها تعهد خود را به این سیاست تایید کرده است.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند، امروزه دیدگاه‌های هر فردی کمتر اهمیت دارد، زیرا شی آن کسانی را که به عنوان «اصلاح‌طلبان» شناخته می‌شوند به نفع سیاست‌های اقتصادی دولت محور و ملی‌گرایانه‌اش کنار گذاشته است.

کنگره احتمالاً با خواندن گزارش طولانی شی در یک سخنرانی تلویزیونی آغاز خواهد شد که اولویت‌های کلی را برای پنج سال آینده ترسیم می‌کند. این یک روند چند ماهه تغییر پرسنل در راس حزب و دولت را آغاز می کند که در ماه مارس در نشست سالانه پارلمان به پایان می رسد.

شی جینپینگ در تضمین سومین دوره ریاست جمهوری، سابقه دو دوره ای دهه های اخیر را نقض می کند. همچنین شکستن هنجارها: به گفته تحلیلگران، انتظار نمی رود جانشین شی 69 ساله مشخص شود، که نشان می دهد او قصد دارد برای مدت طولانی تری در قدرت بماند.

عدم شفافیت سیاست چین، که از زمان به قدرت رسیدن شی در یک دهه پیش تشدید شده است، به این معنی است که ناظران احزاب باید حدس بزنند که چه کسی در پست‌های کلیدی معرفی می‌شود و این انتصاب‌ها چه معنایی دارند.

کنگره با معرفی کمیته دائمی دفتر سیاسی بعدی (PSC) به پایان خواهد رسید، هیئت نخبگانی که اکنون تعداد آن هفت نفر است و شی بر آن مسلط شده است.

انتظارات

با این حال، تعداد کمی از آنها انتظار انحراف قابل توجهی از جهت را در دوره سوم شیء دارند، با تمرکز مداوم بر سیاست‌هایی که امنیت و اتکا به خود، کنترل دولت بر اقتصاد، دیپلماسی قاطع‌تر و ارتش قوی‌تر و فشار فزاینده برای تصرف تایوان را در اولویت قرار می‌دهند.

کنگره تقریباً یک هفته ای با حدود 2300 نماینده، عمدتاً پشت درهای بسته، در تالار بزرگ مردم در میدان تیان آن من برگزار می شود. پایتخت چین امنیت را افزایش داده و غربالگری کووید را تشدید کرده است. یک منبع صنعتی گفت که در استان هبی نزدیک به کارخانه‌های فولاد دستور داده شد تا فعالیت‌های خود را برای بهبود کیفیت هوا کاهش دهند.

در حالی که چندین مقام ارشد در لیست «مظنونان معمولی» هستند، هیچ کدام گزینه واضحی برای جانشینی لی نیست – عدم اطمینانی که از هنجار فاصله دارد.

تحلیلگران همچنین می گویند که کنگره بعید است تغییر فوری یا چشمگیری در سیاست برای احیای اقتصادی ایجاد کند که در مسیر رشد حدود 3 درصدی در سال جاری دیده می شود که بسیار کمتر از هدف رسمی حدود 5.5 درصد است.

(گزارش اضافی توسط یو لون تیان، کوین یائو، ادواردو باپتیستا و اتاق خبر پکن؛ ویرایش توسط لینکلن فست.)



منبع

شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه تصمیمات ترفیع در چند سال گذشته کمتر بر اساس توانایی تکنوکراتیک گرفته شده است، چیزی که شما ممکن است از اصلاح طلبان انتظار داشته باشید، و بیشتر از نظر وفاداری به شی جین پینگ اتخاذ شده است، بنابراین من فکر می کنم که ما باید این ایده اصلاح طلبان را واقعاً کنار بگذاریم. مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد آسیا در Capital Economics گفت.

نوشته تونی مونرو

تحلیلگران Nomura نوشتند: «از هم‌اکنون تا مارس 2023، ما انتظار هیچ تغییر قابل توجهی در سیاست‌ها نداریم، به ویژه در مورد استراتژی تاریخی صفر کووید و محدودیت‌های بی‌سابقه در بخش املاک چین».

مرد اسرارآمیز

این کنگره در زمانی پرآشوب برگزار می‌شود، با تبعیت شی از سیاست صفراوی کووید، اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که حمایت او از ولادیمیر پوتین روسیه، چین را از غرب بیشتر دور کرده است. با این حال، دیپلمات‌ها، اقتصاددانان و تحلیل‌گرانی که رویترز با آنها صحبت کرده است، می‌گویند شی قرار است قدرت خود را تثبیت کند.

از آن زمان، شرایط به‌طور چشمگیری تغییر کرده است: اقتصاد چین توسط محدودیت‌های کووید، بحران خرد بخش دارایی و ضربه پس از سرکوب بخش فناوری توسط شی چین تحت عنوان «شکوفایی مشترک» آسیب دیده است. در سطح جهانی، روابط پکن با غرب به شدت بدتر شده است.