شهرک سازی در کرانه باختری اولویت اصلی است

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو دستورالعمل‌های سیاستی دولت جدید را منتشر کرد که اولین آن این است که «به پیشبرد و توسعه شهرک‌سازی در تمام نقاط سرزمین اسرائیل – در جلیل، نقب، بلندی‌های جولان، و یهودیه و سامره» – نام‌های کتاب مقدس برای کرانه باختری

این تعهد می تواند دولت جدید را در مسیر برخورد با نزدیک ترین متحدان خود از جمله ایالات متحده قرار دهد که مخالف شهرک سازی در سرزمین های اشغالی است.

رئیس جمهور اسحاق هرتزوگ با بن-گویر، رئیس جناح قدرت یهود و وارث سیاستمدار غیرقانونی مایر کاهانه، پس از آن که اعضای حزب او خواستار قانونی شدن تبعیض علیه افراد LGBTQ بر اساس اعتقادات مذهبی شدند، ملاقات کرد.

دفتر هرتزوگ گفت که رئیس جمهور از بن گویر خواسته است تا “بادهای طوفانی را آرام کند و به انتقادها توجه کند و آنها را درونی کند” در مورد موضع دولت آینده در مورد مسائل LGBTQ، شهروندان فلسطینی اسرائیل و لایحه ای برای حذف ممنوعیت سیاستمداران حامی نژادپرستی. و تروریسم از خدمت در کنست، پارلمان اسرائیل.

دولت جدید نتانیاهو – مذهبی ترین و تندروترین دولت در تاریخ اسرائیل – از احزاب افراطی ارتدوکس، یک جناح مذهبی افراطی ملی گرا و حزب لیکود او تشکیل شده است. قرار است روز پنجشنبه سوگند یاد کند.

اورشلیم (AP) – دولت تندرو آتی بنیامین نتانیاهو، روز چهارشنبه، یک روز قبل از آغاز سوگند، گسترش شهرک سازی در کرانه باختری را در راس فهرست اولویت های خود قرار داد.

او از «دولت نظامی بی عفت» که امور غیرنظامی شهرک نشینان اسرائیلی، از جمله خودش را مدیریت می کند، انتقاد کرد. اسموتریچ قرار است تحت نقش دوم خود – یک موقعیت جدید به عنوان وزیر در وزارت دفاع – کنترل دولت نظامی در کرانه باختری اشغالی را به دست بگیرد.

دولت بایدن گفته است که به شدت با گسترش شهرک سازی مخالف است و در گذشته نیز دولت اسرائیل را به خاطر آن سرزنش کرده است.

شرکای نتانیاهو به دنبال اصلاحات سیاسی گسترده‌ای هستند که می‌تواند طیف وسیعی از مردم اسرائیل را از خود دور کند، تنش‌ها را با فلسطینی‌ها افزایش دهد و کشور را در مسیر برخورد با ایالات متحده و یهودیان آمریکایی قرار دهد.

نتانیاهو پس از برکناری از قدرت در سال گذشته و پس از خدمت به عنوان نخست وزیر از سال 2009 تا 2021، در حال بازگشت به قدرت است.

روز چهارشنبه، وزیر دارایی آینده بزالل اسموتریچ در مقاله ای که توسط وال استریت ژورنال منتشر شد، گفت که هیچ تغییری در وضعیت سیاسی یا حقوقی کرانه باختری وجود نخواهد داشت، که برخلاف سال ها حمایت از الحاق کل این سرزمین است.

اوایل روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور اسرائیل در نشستی نادر با ایتامار بن گویر، یکی از رادیکال‌ترین اعضای ائتلاف، «نگرانی عمیق» خود را درباره دولت آینده و مواضع آن درباره حقوق دگرباشان جنسی، نژادپرستی و اقلیت عرب این کشور ابراز کرد.

بن گویر و دیگر سیاستمداران رژیم صهیونیستی خواستار تغییر “وضعیت موجود” برای اجازه دادن به نماز یهودیان در این مکان شده بودند، اقدامی که خطر تشدید تنش با فلسطینیان را در پی داشت. وضعیت این سایت کانون عاطفی چندین دهه درگیری اسرائیل و فلسطین است.



منبع

اسرائیل در سال 1967 کرانه باختری را به همراه نوار غزه و بیت المقدس شرقی تصرف کرد. فلسطینی ها کرانه باختری را به عنوان مرکز یک کشور مستقل در آینده می خواهند. در دهه‌های پس از آن، اسرائیل ده‌ها شهرک یهودی در آنجا ساخته است که اکنون محل زندگی حدود 500000 اسرائیلی در کنار حدود 2.5 میلیون فلسطینی است.

پلتفرم دولتی همچنین اشاره کرد که قوانین تعریف نشده حاکم بر اماکن مقدس، از جمله زیارتگاه اورشلیم که برای یهودیان به عنوان کوه معبد و برای مسلمانان به عنوان محوطه مسجد الاقصی شناخته می شود، به همان صورت باقی خواهند ماند.

چند تن از متحدان کلیدی نتانیاهو، از جمله اکثر حزب صهیونیسم مذهبی، شهرک نشینان افراطی ناسیونالیست کرانه باختری هستند.

اکثر جامعه بین المللی شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی و مانعی بر سر راه صلح با فلسطینیان می دانند.