سیستم هشدار جنگ غیرمنتظره: دوربین تور چرنوبیل

بعد از چند روز سیگنال قطع شد. نیروهای روسیه نیروگاه را که صحنه فاجعه هسته ای آوریل 1986 بود، تصرف کرده بودند. اما یملیاننکو و تیمش قبلاً یک جایگزین ایجاد کرده بودند – شبکه ای از خبرچین ها در روستاهای نزدیک چرنوبیل. با وجود اینکه نیروهای روسی قبلاً این روستاها را اشغال کرده بودند، مردم محلی امنیت آنها را به خطر انداختند تا جزئیاتی در مورد موقعیت تجهیزات نظامی یملیاننکو ارائه دهند.

تور چرنوبیل گردشگران را از “منطقه محروم” می برد، منطقه پرتوزای اطراف نیروگاه، و به آنها تاسیسات را نشان می داد، شهری که شوروی برای اسکان کارگران و جنگل های رادیواکتیو ساخته بود.

یملیاننکو، بنیانگذار تور چرنوبیل، روز سه شنبه گفت: «در عرض دو ساعت، ما حجم عظیمی از تجهیزات روسی را روی دوربین ها دیدیم.

پوشش AP از جنگ را در https://apnews.com/hub/russia-ukraine دنبال کنید



منبع

___

این ویدئو نگاهی نادر و نادر به اولین حرکات تهاجم روسیه، زمانی که طرح تصرف کیف بود، ارائه می دهد. نیروهای روسیه در اواخر ماه مارس از پایتخت عقب نشینی کردند. از آن زمان، یملیاننکو و تیمش داوطلبانه در روستاهای آزاد شده برای تهیه غذا و دارو فعالیت می کنند.

نیروهای اوکراینی پس از آن کنترل نیروگاه چرنوبیل را به دست گرفتند. با گذشت زمان و تغییر تمرکز نظامی به جاهای دیگر، ویدیوها راه خود را به حوزه عمومی باز کرده اند.

کیو، اوکراین (AP) – ماه‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین، یاروسلاو یملیاننکو تصمیم گرفت یک دوربین با باتری راه‌اندازی کند که مرکز اطلاعات توریستی شرکتش را در یک ایست بازرسی نزدیک نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل نشان دهد.

در حالی که خطر نشت تشعشعات اضافی در چرنوبیل کاهش یافته است، به دلیل درگیری در نزدیکی بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، همچنین در اوکراین، Zaporizhzhia، افزایش یافته است.

یملیاننکو بلافاصله تصمیم گرفت ویدیوی خود را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد. برای چندین روز، در حالی که شارژ باتری دوام می آورد، یملیاننکو و همکارانش هر 10 تا 15 دقیقه یک بار داده ها را به ارتش اوکراین رصد و ارسال می کردند.

از نظر روانی، سخت بود. از یک طرف، خبر را با اطمینان می خوانیم که هیچ کس وارد کیف نمی شود. یملیاننکو در مصاحبه ای گفت: در عین حال، ما تعداد (قطعات) تجهیزات نظامی روسیه را می شمردیم.

تعجب او را تصور کنید که در 24 فوریه در آپارتمان خود در کیف نشسته بود، پخش زنده او نشان داد که ده ها تانک روسی در حال حرکت به سمت جنوب از چرنوبیل، محل بدترین فاجعه انرژی هسته ای جهان، به سمت پایتخت اوکراین بودند.

سربازان روسی تمام دوربین‌های نظارت رسمی دولتی را بستند، اما متوجه دوربین کوچکی نشدند که یملیاننکو برای نظارت بر غرفه‌اش نصب کرده بود، جایی که کارمندانش به گردشگران سوغاتی و کارت پستال می‌فروختند.

جریان تجهیزات نظامی روسیه مدام می آمد و همه در مانیتور ویدیویی نشان داده می شد. تانک ها، همراه با کامیون های حامل نیرو و تجهیزات ارتباطی، در امتداد جاده خاکستری جریان دارند و از کنار غرفه یملیاننکو که نماد تشعشع و نام شرکت او به انگلیسی است، می گذرند. تجهیزات روسی زیادی در جاده ها وجود داشت که در مسیر کیف، در 94 مایلی (150 کیلومتری) تردد ترافیک ایجاد شد.