سوابق طبقه بندی شده معمایی ایجاد می کند که به کارتر بازمی گردد

بیل بارو، مارک شرمن، کوین فریکینگ و اریک تاکر نویسندگان آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع

در همین حال، دیگر مقامات ارشد سابق ایالات متحده تأکید کرده اند که آنها همیشه به طور مناسب با مواد طبقه بندی شده برخورد کرده اند. سخنگوی معاون سابق رئیس جمهور دیک چنی گفت که او دفتر خود را با مواد طبقه بندی شده ترک نکرد و از آن زمان تاکنون هیچ موردی کشف نشده است. فردی فورد، سخنگوی رئیس جمهور سابق جورج دبلیو بوش، به آسوشیتدپرس گفت که “همه سوابق ریاست جمهوری – طبقه بندی شده و طبقه بندی نشده – پس از خروج از کاخ سفید به نارا تحویل داده شد.”

او افزود: “من می توانم ببینم که چگونه این اتفاق می افتد.” اما باز هم، هر موقعیتی متفاوت است. همه آنها بسیار جدی هستند. خب چند تا؟ چقدر جدی؟ چگونه آنها را به دست آوردید؟ چه کسی به آنها دسترسی داشت؟ آیا شما همکاری می کنید؟ و همین مجموعه سوالات باید در مورد پنس و بایدن و پرزیدنت ترامپ پاسخ داده شود.

اسناد نادرست اغلب با سر و صدای کمی یا پوشش خبری ملی بازگردانده می شوند. و هیچ دلیلی برای سوء استفاده از سوابق وجود ندارد، زیرا فرآیند مدیریت سوابق ریاست جمهوری در بحبوحه هرج و مرج در پایان دوره ریاست جمهوری انجام می شود و عمدتاً مبتنی بر توافق حسن نیت بین آرشیو و دولت در حال خروج است.

قدرت تغییر یا اصلاح نحوه رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده عمدتاً بر عهده رئیس جمهور است. بایدن، که فعالانه تحت بازجویی قرار دارد، احتمالاً به بازنگری یا دستور تغییر در رویه اقدام نخواهد کرد، زیرا می تواند به عنوان یک اقدام سیاسی برای بهبود شرایط خود تلقی شود.

یکی از دستیاران مرکز کارتر هنگامی که از کارتر در مورد کشف اسناد در خانه خود پس از ترک پست در سال 1981 پرسیده شد، هیچ جزئیاتی ارائه نکرد. قابل توجه است که کارتر در سال 1978 قانون سوابق ریاست جمهوری را امضا کرد اما در مورد سوابق دولت وی اعمال نشد. این اثر سالها بعد، زمانی که رونالد ریگان تحلیف شد. پیش از ریگان، سوابق ریاست جمهوری به طور کلی مالکیت خصوصی رئیس جمهور به صورت فردی تلقی می شد. با این وجود، کارتر از آرشیوداران فدرال دعوت کرد تا به کاخ سفید او در سازماندهی سوابق او برای آماده سازی مخزن نهایی آنها در کتابخانه ریاست جمهوری او در جورجیا کمک کنند.

اما به ندرت مسئولان به خاطر این اشتباهات مجازات می شوند. این تا حد زیادی به این دلیل است که، در حالی که قانون فدرال به هیچ کس اجازه نمی دهد اسناد طبقه بندی شده را در مکانی غیرمجاز ذخیره کند، این فقط یک جرم قابل پیگرد قانونی است که مشخص شود شخصی “آگاهانه” اسناد را از یک مکان مناسب حذف کرده است.

در حالی که ترامپ قصد داشت این اسناد را حفظ کند – او با نادیده گرفتن ظاهراً قانون سوابق ریاست جمهوری استدلال می کند که آنها دارایی شخصی او هستند – او به سختی اولین رئیس جمهوری بود که از اطلاعات طبقه بندی شده سوء استفاده کرد.

___

این در تضاد با روش سخت‌گیرانه‌تر است که رویه‌ها در سراسر جامعه اطلاعاتی گسترده‌تر دنبال می‌شوند، جایی که سوءاستفاده از اطلاعات می‌تواند زمینه‌ای برای خاتمه، لغو مجوز امنیتی یا حتی پیگرد قانونی باشد.

همچنین اتهاماتی مبنی بر سوء استفاده از اسناد در زمانی که مقامات هنوز مشغول به کار بودند، وجود داشته است. آلبرتو گونزالس، دادستان کل سابق، اسناد بسیار حساسی را که به برنامه نظارت بر تروریست های آژانس امنیت ملی و برنامه بازجویی از بازداشت شدگان تروریست در اواخر دهه 2000 مربوط می شد، به خانه برد. هیلاری کلینتون به دلیل سوء استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده از طریق یک سرور ایمیل خصوصی که به عنوان وزیر امور خارجه از آن استفاده می کرد، مورد بازجویی قرار گرفت.

روزهای پایانی هر ریاست جمهوری پر هرج و مرج است، زیرا دستیاران سال ها مطالب انباشته شده توسط روسای خود را مرتب می کنند تا تعیین کنند چه چیزی باید به آرشیو تحویل داده شود و چه چیزی ممکن است حفظ شود. مقامات گفتند که تیم های مختلف افراد مسئول پاکسازی دفاتر مختلف هستند و حفظ استانداردهای ثابت می تواند چالش برانگیز باشد.

در مورد قوه قضاییه، یک قانون فدرال جداگانه، قانون رویه‌های اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، بر رسیدگی به مطالبی که در پیگردهای کیفری و دعاوی مدنی به قضات ارائه می‌شود، نظارت می‌کند. قانون دیگر مربوط به تحقیقات اطلاعاتی خارجی است که در دادگاه ویژه ای که به صورت مخفیانه عمل می کند، مطرح می شود. هر دو قانون برای محافظت در برابر افشای اطلاعات طبقه بندی شده در نظر گرفته شده اند.

این مشکل چندین دهه است که از روسای جمهور گرفته تا اعضای کابینه و کارمندان در چندین دولت تا جیمی کارتر ادامه دارد. این موضوع از زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که ترامپ به طور عمدی مطالب طبقه بندی شده را در املاک خود در فلوریدا نگهداری کرد، که باعث توقیف بی سابقه هزاران صفحه از پرونده FBI در سال گذشته شد.

دفتر مشاور کاخ سفید از اظهار نظر در مورد اینکه آیا بایدن در پاسخ به آخرین اکتشافات، دستور بررسی نحوه رسیدگی به اسناد طبقه بندی شده در سراسر دولت را بدهد یا نه، خودداری کرد.

تیم نفتالی، اولین مدیر کتابخانه و موزه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون، گفت: «آرشیو ملی در طول تاریخ تحت یک سیستم افتخاری با هر دولتی کار کرده است. آنها برای رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور کار می‌کنند و با همه این روسای جمهور سابق و معاونان رئیس‌جمهور شراکت دارند.»

جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق، حداقل یک بار در خانه اش در پلینز، جورجیا، مواد طبقه بندی شده را پیدا کرد و به آرشیو ملی بازگرداند. این شخص جزئیاتی در مورد زمان کشف ارائه نکرد.

موضوع سوابق طبقه بندی شده و اینکه دقیقاً چه کسی روی آنها آویزان شده است، روز سه شنبه با انتشار اخباری مبنی بر اینکه مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق نیز پس از ترک سمت خود چنین سوابقی را در اختیار داشت پیچیده تر شد. به گفته وکیل و دستیارانش، پنس نیز مانند بایدن با کمال میل آنها را پس از کشف آنها در جریان بازرسی درخواستی خود به مقامات تحویل داد.

این افشاگری ها موضوع رسیدگی به اسناد را – که در غیر این صورت فرآیندی کم‌اهمیت در واشنگتن است – به میانه گفتمان سیاسی کشانده و حقیقتی ناخوشایند را آشکار کرده است: سیاست‌هایی که برای کنترل رسیدگی به اسرار کشور به‌طور تصادفی در میان مقامات ارشد اجرا می‌شوند و تقریباً به طور کامل بر حسن نیت تکیه کنید.

سخنگوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اظهار نظری نکرد اما به بیانیه سال 2022 از آرشیو ملی اشاره کرد که این آژانس پس از خروج اوباما کنترل تمام سوابق اوباما را در دست گرفت و “از گم شدن جعبه پرونده های ریاست جمهوری از دولت اوباما اطلاعی نداشت. ” دفتر رئیس جمهور سابق بیل کلینتون گفت: “تمام مطالب طبقه بندی شده پرزیدنت کلینتون مطابق با قانون سوابق ریاست جمهوری به درستی به نارا تحویل داده شد.”

«مدیران با اسناد به خانه‌شان رفت و آمد می‌کنند و می‌خوانند. آنها آنها را در شب می خوانند، آنها را برمی گردانند. او این الگو را برای مقامات ارشد و سناتورها که ملزم به نگهداری مطالب طبقه بندی شده در اتاق های امن در ساختمان کنگره هستند، مقایسه کرد.

واشنگتن (AP) – حداقل سه رئیس جمهور. یک معاون رئیس جمهور، یک وزیر امور خارجه، یک دادستان کل. سوء استفاده از اسناد طبقه بندی شده مشکلی منحصر به فرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیست.

در مورد پنس، مواد یافت شده در جعبه ها بیشتر از محل اقامت رسمی او در رصدخانه نیروی دریایی آمده بود، جایی که بسته بندی توسط دستیاران نظامی به جای وکلای کارکنان انجام می شد. به گفته یکی از دستیاران پنس که به دلیل ماهیت حساس کشف، نخواست نامش فاش شود، سایر مطالب از کشوی دفتر وست وینگ آمده است. این شخص گفت که جعبه ها بسته شده بودند و گمان نمی رفت که از زمان بسته بندی باز شده باشند.

به گفته یک فرد آشنا که خواست نامش فاش نشود، معلوم می‌شود که مقامات سابق تمام سطوح دولتی متوجه می‌شوند که دارای مطالب طبقه‌بندی شده هستند و حداقل چندین بار در سال آنها را به مقامات تحویل می‌دهند. ماهیت حساس اسناد طبقه بندی شده

آرشیو ملی هنگامی که از مقامات سابق خواسته شد فهرستی از زمان تحویل اسناد طبقه بندی شده به آژانس را ارائه دهد، از اظهار نظر خودداری کرد.

مقامات فعلی و سابق درگیر در رسیدگی به اطلاعات طبقه بندی شده می گویند که در حالی که سیاست های روشنی برای نحوه بررسی و ذخیره این اطلاعات وجود دارد، این سیاست ها گاهی در بالاترین سطوح کنار گذاشته می شوند. تیم‌هایی متشکل از مقامات امنیت ملی، دبیران و دستیاران نظامی که مسئولیت اطلاع‌رسانی مدیران سطح بالا را دارند – و خود مدیران – ممکن است قوانین را به دلیل سهولت، مصلحت یا گاهی اوقات به دلیل بی‌احتیاطی تغییر دهند.