سن کلی آریزونا از کالیفرنیا در مورد استفاده از رودخانه کلرادو انتقاد می کند

مقامات کالیفرنیا و گروه اجتماعی Alianza Coachella Valley از نامه کلی شگفت زده شدند. آنها گفتند که استفاده از جوامعی که در معرض آسیب های زیست محیطی قرار دارند به عنوان ابزار چانه زنی غیرمنصفانه است.

“چرا کالیفرنیا حتی کاه خود را به رودخانه کلرادو می ریزد؟” مسترز گفت، به دولت پیشنهاد کرد که در عوض نمک را از آب اقیانوس حذف کند تا عرضه آن را افزایش دهد.

سیلویا پاز، مدیر اجرایی Alianza Coachella Valley، در بیانیه‌ای گفت: عدم پرداخت پول برای پروژه‌های پاکسازی اطراف دریاچه «بر جوامع واقعی که قبلاً از نرخ بالاتر آسم و سایر مشکلات سلامتی رنج می‌برند، تأثیر می‌گذارد».

تام بوشاتزکه، مدیر دپارتمان منابع آب آریزونا، چهارشنبه گفت که پیشنهاد کالیفرنیا را یک تعهد قاطع نمی‌داند. او از طریق ایمیل گفت که آریزونا از ژوئن گذشته مقداری از آب را فراتر از کاهش اجباری خود صرفه جویی کرده است، اما هنوز در مورد مقدار بیشتری که ارائه خواهد کرد، تصمیم نگرفته است.

بوشاتزکه گفت، هر گونه پول فدرال که برای رسیدگی به دریای سالتون به کالیفرنیا داده می شود باید با وعده ایالت برای حفظ آب در دریاچه مید مرتبط باشد.

مقامات فدرال در ماه ژوئن گفتند که ایالت ها باید به طور چشمگیری استفاده را کاهش دهند زیرا مخازن کلیدی خطر کاهش آنقدر پایین است که نمی توانند انرژی آبی تولید کنند یا مصرف کنندگان آب را تامین کنند. اما ایالت ها از ضرب الاجل اوت بدون برنامه عبور کردند. کنگره تا حدودی 4 میلیارد دلار را به پرداخت هزینه به کشاورزان و شهرها برای استفاده کمتر از آب اختصاص داده است، اما تأثیر آن هنوز نامشخص است.

در حال حاضر، آریزونا، نوادا و مکزیک کاهش اجباری عرضه را تحمل کرده اند. اگر دریاچه پاول و دریاچه مید طبق پیش‌بینی‌ها به کاهش ادامه دهند، کالیفرنیا در نهایت به این کاهش‌ها دامن خواهد زد.

توجه زیادی به کالیفرنیا، بزرگترین دارنده آب رودخانه و آخرین کشوری است که در مواقع کمبود از دست می‌دهد. کاربران این ایالت اخیرا گفته اند که مشروط به پول فدرال و طرحی برای پاکسازی گرد و غبار سمی در اطراف دریای سالتون، استفاده را تا 9 درصد کاهش خواهند داد.

کلی گفت که این اشتباه است که کالیفرنیا برای دریای سالتون پول بخواهد تا بحران رودخانه کلرادو را حل کند.

مسترز، رقیب جمهوری‌خواه کلی، خواستار رویارویی تهاجمی‌تر با کالیفرنیا شد و در یک مناظره اخیر گفت: «ما می‌توانیم این مشکل را با فناوری و آرنج‌های تیز حل کنیم».

نوادا، یوتا، نیومکزیکو، وایومینگ و کلرادو، قبایل و مکزیک نیز حق آب رودخانه را دارند. این کمک می کند تا آب آشامیدنی حدود 40 میلیون نفر به علاوه مزارع بی شماری که سبزیجات و محصولات کشاورزی را برای کشور پرورش می دهند، تامین کند.

از آنجایی که کشاورزان و شهرهای سراسر غرب با کاهش ذخایر آب مواجه هستند، نگرانی در مورد دسترسی به آب در آینده آریزونا به یک مسئله مهم به ویژه در شهرهایی مانند فینیکس و توسان تبدیل شده است.

سناتور آمریکایی مارک کلی، یکی از دموکرات‌های آریزونا که با انتخاب مجدد روبرو است، از دولت فدرال می‌خواهد تا زمانی که کالیفرنیا موافقت نکند از سهم کمتری از رودخانه استفاده کند، برای پاک‌سازی محیط‌زیست در دریای سالتون پول خودداری کند. او همچنین از اداره احیای ایالات متحده مقصر دانست که اگر هفت ایالت غربی متکی به رودخانه نتوانند میزان استفاده خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، چه زمانی و چگونه عمل خواهد کرد.

آخرین پیش‌بینی‌های فدرال نشان می‌دهد که سد دریاچه پاول – یک مخزن حیاتی در مرز آریزونا-یوتا – در صورتی که بارش باران و برف کم باشد، تا پایان سال آینده قادر به تولید برق نخواهد بود.

کلی روز سه شنبه در نامه ای به وزارت کشور ایالات متحده نوشت: «وقت ما تمام شده است. هر چه وزارتخانه بیشتر منتظر فشار برای توافق باشد… حل این بحران دشوارتر خواهد بود و تنها منجر به انتخاب های سخت تر و طرح دعوی قضایی می شود.

روناین از ساکرامنتو، کالیفرنیا گزارش داد. فلیسیا فونسکا، نویسنده آسوشیتدپرس در فلگستاف، آریزونا، مشارکت داشت.



منبع

PHOENIX (AP) – جوامع کالیفرنیا که در معرض گرد و غبار خطرناک بستر دریاچه در حال خشک شدن قرار دارند، خود را در کانون تنش بین آریزونا و کالیفرنیا بر سر نحوه صرفه جویی در آب در امتداد رودخانه کلرادو قرار داده اند.

پس‌اندازی که کالیفرنیا در ماه اکتبر ارائه کرد – 400000 فوت جریب آب در سال – حدود یک پنجم حداقل مقداری را تشکیل می‌دهد که مقامات فدرال می‌گویند نیاز به کاهش در سراسر حوضه دارد.

___

سخنگوی تایلر چری گفت که وزارت کشور از اظهار نظر در مورد نامه کلی خودداری کرد.

وید کروفوت، دبیر آژانس منابع طبیعی کالیفرنیا، گفت: «سیستم رودخانه کلرادو در بحران است، چیزی که ما نیاز داریم انگشت اشاره کمتر و حفظ آب واقعی بیشتر است.

کلی پس از توقف کمپین انتخاباتی در فینیکس گفت: «من اجازه نمی‌دهم کالیفرنیا با این موضوع کنار بیاید. شما نمی توانید رودخانه کلرادو را با کمک مالی برای چیز دیگری گروگان بگیرید. مهم نیست چی باشه منظورم این است که ما در مورد آن آب صحبت می کنیم.»

کلی همچنین می‌خواهد در مورد زمان محدود شدن کالیفرنیا از برداشتن آبی که در دریاچه ذخیره می‌کند، توضیحاتی ارائه کند.

این دریاچه در سال 1905 با طغیان رودخانه شکل گرفت و عمدتاً از رواناب مزارع جنوب شرقی کالیفرنیا تغذیه می شود. همانطور که خشک می شود، باد ذراتی را که کیفیت هوا را بدتر می کند، پرتاب می کند. هنگامی که مزارع از آب رودخانه کمتری استفاده می کنند، مقدار اضافی کمتری به دریا سرازیر می شود.

نامه کلی در بحبوحه یک رقابت سخت برای انتخاب مجدد در برابر بلیک مسترز جمهوری خواه، رقابتی که به تعیین کنترل سنای ایالات متحده کمک می کند، ارسال می شود.