سناتور لیزا مورکوفسکی بار دیگر در آلاسکا برنده شد و از رقیب مورد حمایت ترامپ، کلی تشیباکا جلوگیری کرد.

مورکوفسکی: «مفتخرم که آلاسکاها – از همه مناطق، پیشینه‌ها و وابستگی‌های حزبی – بار دیگر به من اعتماد کردند تا به همکاری با آنها و از طرف آنها در مجلس سنای ایالات متحده ادامه دهم. توییت کرد شب چهارشنبه. من مشتاقانه منتظر ادامه کار مهمی هستم که پیش رو داریم.

ان‌بی‌سی نیوز پیش‌بینی کرد که در رقابت برای کرسی مجلس نمایندگان آلاسکا، نماینده فعلی مری پلتولا، نماینده دموکرات، برای یک دوره کامل دو ساله انتخاب شد و سارا پیلین جمهوری‌خواه، فرماندار سابق و نامزد معاون ریاست‌جمهوری را شکست داد.

تشیباکا گفت: “از جدول انتخاب های رتبه بندی شده مشخص است که سناتور لیزا مورکوفسکی دوباره انتخاب شده است، و من به این دلیل به او تبریک می گویم.” برنامه حفاظتی، و به وضوح همانطور که در نظر گرفته شده بود کار کرد.”

از همان ابتدا، رقابت تا حد زیادی بر دو جمهوریخواه برجسته و روابط آنها با ترامپ متمرکز بود.

مورکوفسکی، تشیباکا، پاتریشیا چسبرو دموکرات و باز کلی جمهوری خواه، همگی از انتخابات مقدماتی غیرحزبی در ماه اوت به برتری رسیدند. کلی بعداً ترک تحصیل کرد و از تشیباکا حمایت کرد، اما او در رای گیری باقی ماند. دور دوم روز چهارشنبه با پراکنده شدن آرای گزینه دوم از میان سه نامزد باقی مانده از سوی کسانی که رتبه آخر کلی را ترجیح می دادند آغاز شد. چسبرو در مرحله بعد حذف شد و رای های انتخاب دوم از برگه های رای او کمک کرد تا مورکوفسکی از آستانه عبور کند.

به جای محدود کردن رأی دهندگان به یک انتخاب، این قالب به نامزدها اجازه می دهد تا به ترتیب اولویت رتبه بندی شوند. نه مورکوفسکی و نه تشیباکا، برگزیدگان دو رای برتر در دور اول انتخابات سراسری 8 نوامبر، پس از جدول بندی اولین گزینه ها، اکثریت را نداشتند و باعث شد تا دور دوم انتخابات روز چهارشنبه آغاز شود که در آن برگه های رای فهرست نامزدهای حذف شده به گزینه های بعدی رای دهندگان تخصیص داده شد.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است





منبع

طرفداران رای گیری با انتخاب رتبه بندی، سیستمی که به دلیل استفاده از آن در انتخابات شهرداری نیویورک سال گذشته مورد توجه ملی قرار گرفت، بر این باورند که این تنظیم به نفع نامزدهای میانه رو است که با حاشیه های هیچ یک از احزاب بازی نمی کنند و برای جلب نظر گسترده ترین گروه ها سخت کار می کنند. مردم.

پلتولا قبلاً در ماه اوت تاریخ ساز شده بود و اولین بومی آلاسکایی بود که پس از پیروزی در انتخابات ویژه به جای نماینده قدیمی حزب جمهوری خواه، دان یانگ، که در ماه مارس در سن 88 سالگی درگذشت. یانگ و حزب جمهوری خواه کرسی را کنترل کردند. نزدیک به پنج دهه قبل از پیروزی او.

مورکوفسکی پس از ظاهر شدن به عنوان یک مقام نادر جمهوری خواه که مایل بود از ترامپ انتقاد کند و در نهایت او را به خاطر آنچه که او برانگیختن شورش مرگبار در کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه 2021 بود محکوم کند، هدف راستگرایان قرار گرفت. حزب جمهوری خواه آلاسکا او را محکوم کرد. و ترامپ شروع به نامیدن او “فاجعه از آلاسکا” کرد و در نهایت از شیباکا برای به چالش کشیدن او حمایت کرد.

به عنوان مثال، تشیباکا با متعهد شدن به حمایت نکردن از یکی دیگر از نمایندگان ترامپ، سناتور میچ مک کانل، از کیان، برای یک دوره دیگر به عنوان رهبر جمهوری خواه مجلس سنا در صورت انتخاب شدن، موجی از افکار عمومی را برانگیخت.

پیروزی مجدد مورکوفسکی در انتخابات مجلس سنا برای اولین بار در این ایالت به دست آمد که با رأی گیری انتخابی انتخاب شد.

ان‌بی‌سی نیوز روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که سناتور لیزا مورکوفسکی در آلاسکا مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است.

تشیباکا در بیانیه خود در روز چهارشنبه، مک‌کانل را به خاطر صرف «میلیون‌ها دلار در این رقابت برای تبلیغات فریبنده برای تأمین آنچه می‌خواست – اقلیتی در سنا که می‌تواند کنترل کند، در مقابل اکثریتی که نمی‌توانست»، به باد انتقاد گرفت.

تشیباکا از دست دادن خود را تصدیق کرد و در بیانیه ای چهارشنبه شب به مورکوفسکی تبریک گفت و در عین حال از سیستم رای گیری انتخابی رتبه بندی آلاسکا انتقاد کرد.

مورکوفسکی همچنین به خاطر مشخصات معتدل خود در سنا و تمایلش برای همکاری با دموکرات ها شناخته شده است. او یکی از تنها سه جمهوری‌خواه بود که در ماه آوریل به تایید قاضی دادگاه عالی کتانجی براون جکسون رأی دادند. او حزب خود را در رای گیری های بزرگ دیگر در دوران دولت ترامپ نیز جذب کرده است، و با رای دادن با دموکرات ها و تعداد انگشت شماری از جمهوری خواهان دیگر تلاش های جمهوری خواهان برای لغو قانون مراقبت مقرون به صرفه را مسدود می کند. در یک تبلیغ کمپین اخیر که بحث پایانی خود را خلاصه می‌کند، مورکوفسکی قول داد که «با هر کسی، از هر طرف، برای پیشبرد اولویت‌های آلاسکا کار کند».

مورکوفسکی، یکی از تنها هفت جمهوری‌خواه که در دومین محاکمه استیضاح ترامپ رای دادند، از چالش کلی شیباکا، کمیسر سابق وزارت امور خارجه آلاسکا، مورد تایید ترامپ جان سالم به در برد.