سقوط در پشت خط مقدم نشان از مشکلی برای نیروی هوایی منزوی روسیه دارد

اوکراینی‌ها به بخشی از سوخو-25 روسی که در تاریخ 8 می 2022 در کیف به نمایش گذاشته شده بود، نگاه می‌کنند.STR/NurPhoto از طریق Getty Images

  • به گفته مقامات روسی، تحقیقات اولیه درباره سقوط Su-34 “به نقص فنی هواپیما اشاره کرد.”

    او نوشت: «در حالی که پایگاه‌های هوایی روسیه مورد حمله قرار گرفته‌اند، خسارت گسترده نبوده و احتمالاً نگهبانان به واحدهای رزمی پیشرو منتقل نمی‌شوند».

    بوهنر به حداقل شش تصادف بین سپتامبر و اواخر نوامبر اشاره کرد.

    مایکل بوهنرت، مهندس و تحلیلگر رند کورپوریشن، یک اندیشکده آمریکایی، در مقاله‌ای در ماه نوامبر می‌نویسد: «تحریم‌های اعمال شده توسط غرب علیه روسیه می‌تواند بر توانایی روسیه در ساخت و نگهداری قطعات مورد نیاز برای ایمن نگه‌داشتن هواپیما تأثیر بگذارد.

    بوهنر در مورد سقوط ماه اکتبر می نویسد: «چیز جالب این است که حتی هواپیماهایی که در تهاجم روسیه دخالتی ندارند نیز سقوط می کنند. این هواپیماها به عنوان سکوهای آموزشی مورد استفاده قرار می گرفتند و همتایان رزمی آنها در جنگ فعلی استفاده محدودی دارند.»

    برای مثال، اندازه‌گیری تأثیر بسیج بر تولید روسیه، و همچنین تعیین تعداد قطعات هواپیما که روسیه به طور مخفیانه وارد می‌کند، دشوار است. جزئیات مربوط به حمل و نقل به روسیه ممکن است در گزارش‌های جریان تجاری یا گزارش‌های سالانه شرکت ظاهر شود، اما ظاهر شدن این اطلاعات ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

    سوال این است که چه چیزی در قابلیت اطمینان و نگهداری هواپیماهای روسی تغییر کرده است؟ به طور خاص، آیا تحریم های غرب که هوانوردی روسیه را از قطعات وارداتی محروم کرده است مقصر است؟ خطوط هوایی روسیه در حال حاضر هواپیماهای مسافربری را برای قطعات یدکی که تحریم ها از دسترس خارج کرده اند، آدمخوار می کنند.

    مایکل پک یک نویسنده دفاعی است که آثارش در فوربس، دیفنس نیوز، مجله فارین پالیسی و سایر نشریات منتشر شده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی است. او را دنبال کنید توییتر و لینکدین

    بسیج شرکت‌های کوچک و متوسط ​​تولیدکننده قطعات هواپیما را تحت تأثیر قرار داده است، اما سقوط‌ها قبل از دستور پوتین در 21 سپتامبر آغاز شد. این باعث کمبود ابزار تولید و مواد خام به دلیل تحریم‌های غرب می‌شود.

    نیروهای روسی در ماه می 2016 بر روی هواپیماهای سوخو24 در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه کار می کنند.فریدمان کوهلر/ اتحاد تصویر از طریق گتی ایماژ

    محل سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه با یک ساختمان مسکونی در شهر ایرکوتسک در 23 اکتبر.رویترز/استرینگر

    سقوط چندین نوع هواپیما، شامل جت هایی که نبرد داشته و ندیده اند، الگویی را نشان می دهد. بوهنرت نوشت: «در حالی که در طول زمان شکست‌های مکانیکی در هواپیما انتظار می‌رود، افزایش سریع خرابی‌های مکانیکی در سراسر ناوگان ممکن است نشان‌دهنده این باشد که چیزی اساسی تغییر کرده است».

    با ادامه جنگ در اوکراین، جنگ هواپیماها و خلبانان آموزش دیده را فرسوده خواهد کرد. ذخایر قطعات یدکی قبل از جنگ به ویژه قطعات و مواد وارداتی تمام خواهد شد.

    سایر موارد، که شامل عدم استفاده از جت ها در جنگ می شود، ممکن است منعکس کننده خسارت تحریم های غرب باشد.

نظامیان انتظار دارند هواپیماها را در نبرد از دست بدهند و حتی در زمان صلح، هنگام استفاده از جت های سریع و پیچیده، حوادثی رخ می دهد، اما یک سری سقوط توسط جت های رزمی روسی ممکن است نشان دهنده این باشد که تحریم های غرب توانایی مسکو برای حفظ هواپیماهای جنگی خود را کاهش داده است.

حوادث مربوط به هواپیماهای حمله زمینی قدیمی‌تر Su-25، هواپیمای حمله زمینی جدیدتر Su-34 که با یک آپارتمان در روسیه سقوط کرد و یک جنگنده MiG-31 که هنگام برخاستن از زمین سقوط کرد، چندان تعجب‌آور نیستند. این مدل ها به طور گسترده در نبرد بر فراز اوکراین پرواز کرده اند، بنابراین حوادث ممکن است منعکس کننده فرسودگی و فرسودگی آنها باشد.

هواپیمای سوخو-34 روسیه در شهر ییسک سقوط کرد

این هنوز مشکل را در نسبت دادن دقیق دلایل سقوط باقی می گذارد. بوهنرت به اینسایدر گفت: «ما شاهد شکست‌های مکانیکی مستمر و احتمالاً فزاینده در هواپیماهای نظامی و غیرنظامی روسیه بوده‌ایم. “تشخیص دلیل آن دشوار بوده است.”

هواپیمای نظامی روسیه در ایرکوتسک سقوط کرد

روسیه در ماه های پایانی سال 2022 چندین هواپیمای جنگی را بر اثر سقوط از دست داد.

  • پرسنل اورژانس روسیه بخش‌هایی از جت سوخو-34 را که در 18 اکتبر در یک منطقه مسکونی در شهر ییسک سقوط کرد، خارج کردند.STRINGER/AFP از طریق Getty Images

  • با این حال، دو سانحه شامل هواپیماهایی بود که در اوکراین مورد استفاده قرار نمی گرفتند. در اواسط ماه اکتبر، یک هواپیمای سوخو-34 با یک ساختمان آپارتمانی در شهر ییسک سقوط کرد. یک هفته بعد، یک جنگنده Su-30 با یک ساختمان مسکونی در سیبری سقوط کرد.

    با این حال، Bohnert هیچ یک از این توضیحات را به تنهایی کافی نمی بیند. به عنوان مثال، در حالی که کارشناسان غربی به شیوه‌های نگهداری نامرتب مانند عدم برداشتن روکش‌ها از روی حسگرها قبل از بلند شدن توسط خدمه زمینی اشاره می‌کنند، Bohnert فکر می‌کند که فقدان مکانیک شایسته محتمل نیست.

    Bohnert سه دلیل احتمالی برای سقوط می بیند: فقدان مکانیک ماهر، شرکت های شخص ثالث کافی برای تولید یا تعمیر قطعات هواپیما، یا کمبود ابزار و مواد برای ساخت یا تعمیر این قطعات.

    مقاله اصلی را در Business Insider بخوانید





    منبع

    سقوط هواپیمای سوخو-25 روسیه در کیف اوکراین به نمایش گذاشته شد

    در عین حال، نشانه هایی وجود دارد که روسیه از کمبود خلبانان نظامی واجد شرایط و همچنین خدمه زمینی شلخته رنج می برد.

    هواپیمای سوخو 24 روسیه حمیمیم سوریه

    در پایان، تعمیر و نگهداری هواپیماهای روسی ممکن است با مجموعه ای از مشکلات مواجه شود. بوهنرت گفت: «علل احتمالی خرابی ها ترکیبی از پرسنل، ابزارآلات و افزایش تقاضا برای تولید داخلی است که عرضه و/یا کیفیت قطعات یدکی را محدود می کند.

    برخی از این تلفات منعکس کننده تلفاتی است که جنگ در اوکراین بر نیروی هوایی روسیه وارد کرده است.

  • جایگزینی ممکن است کمی کمک کند: برای مثال، ایران در تهیه یا تولید مخفیانه قطعات جنگنده‌های F-14 و F-4 متعلق به دهه 1970 خود در ایالات متحده و یا در آدمخواری قطعات برخی از هواپیماها برای حفظ پرواز دیگران، مدبر بوده است. اما این یک راه قابل اعتماد برای حفظ نیروی هوایی نیست.