سفر پلوسی به تایوان چالش جدیدی برای کاخ سفید ایجاد می کند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، ماه گذشته در کنگره در واشنگتن سخنرانی کرد. (J. Scott Applewhite/AP)

نیوت گینگریچ، رئیس وقت آن زمان، در سال 1997 از تایوان بازدید کرد، آخرین رهبر مجلس نمایندگان که این کار را انجام داد. از آن زمان، نفوذ منطقه‌ای چین و همچنین اعتماد به‌عنوان یک ابرقدرت افزایش یافته است.

کربی گفت: “ما مطمئن می شویم که او یک ملاقات امن و مطمئن داشته باشد – زیرا این مسئولیت ماست.” پلوسی با یک وسیله نقلیه نظامی به آسیا سفر می‌کند و این دیدار را به رسمیتی می‌دهد که کاخ سفید ترجیح می‌دهد آن را کم‌اهمیت جلوه دهد.

پکن جنبش استقلال جزیره خودگردان را یک تهدید می‌بیند، تهدیدی که می‌تواند با نیروی نظامی به آن پاسخ دهد، اگرچه تایوان هنوز گامی برای اعلام رسمی استقلال از همسایه بسیار قدرتمندتر خود برنداشته است.

وی با اذعان به وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار دشواری که پلوسی ممکن است وارد آن شود، گفت: «در عین حال، ما مرعوب نخواهیم شد. در هفته گذشته، چین و تایوان رزمایش‌های نظامی رقابتی برگزار کرده‌اند.

کربی گفت: «ما طعمه را نخواهیم گرفت یا درگیر شمشیربازی نخواهیم شد. وی در مورد دیدار رئیس مجلس در نقطه دیگری از جلسه توجیهی روز دوشنبه افزود: «دلیلی وجود ندارد که جرقه نوعی درگیری باشد.

پلوسی سفر خود به شرق آسیا را با سفر به سنگاپور آغاز کرد. برنامه سفر او شامل توقف هایی در مالزی، کره جنوبی و ژاپن است. کربی اظهار داشت که نمی داند اگر همانطور که انتظار می رفت در تایوان توقف کند، پیام او چه خواهد بود.

سیاست چین واحد، که برای چندین دهه برقرار بوده است، عملاً پذیرفته است که تایوان یک قلمرو چین است. ایالات متحده با قانون 1979 مبنی بر تامین تسلیحات تایوان، موضع مبهمی در مورد اینکه آیا در صورت تهاجم چین به تایوان کمک خواهد کرد یا خیر، حفظ کرده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته طی سخنرانی در کنگره در واشنگتن اشاره می‌کند.

پلوسی در ابتدا قصد داشت در ماه آوریل از تایوان بازدید کند، اما عفونت کرونا این برنامه ها را خنثی کرد. او اکنون قرار است روز سه شنبه وارد تایوان شود.

چین از این خبر عصبانی شد. یک مقام وزارت خارجه چین یک روز پس از علنی شدن نیات او گفت: «اگر ایالات متحده بر رفتن در مسیر اشتباه پافشاری کند، چین قطعاً اقدامات قاطع و قاطعانه ای را برای دفاع قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد».

کربی روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد: «ما از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم، دیدگاهی که با دولت های قبلی سازگار است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی. (ایوان ووچی/AP)

او گفت: «من نمی‌توانم درباره آنچه که پلوسی ممکن است در این سفر بگوید یا انجام دهد، صحبت کنم.



منبع

کربی گفت: «رئیس مجلس حق دارد از تایوان بازدید کند و رئیس مجلس نیز قبلاً بدون هیچ حادثه ای از تایوان بازدید کرده است، مانند بسیاری از اعضای کنگره، از جمله امسال. جهان دیده است که دولت ایالات متحده کاملاً واضح است که هیچ چیز در مورد سیاست چین واحد ما تغییر نکرده است – چیزی تغییر نکرده است.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت: «هیچ دلیلی برای تشدید این موضوع وجود ندارد» و بار دیگر تاکید کرد که دولت بایدن به حمایت از سیاست «چین واحد» ادامه می‌دهد.

واشنگتن – کاخ سفید روز دوشنبه تلاش کرد تا تنش‌ها را بر سر سفر مورد انتظار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، کاهش دهد، سفری که چین قبلاً گفته است یک تحریک جدی تلقی می‌شود.

ایالات متحده و متحدانش هنوز درگیر جنگ ادامه دار روسیه در اوکراین هستند. ترس از تحریک یک قدرت هسته‌ای دوم با نفوذ منطقه‌ای عظیم همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است و کربی روز دوشنبه تلاش کرد تا دیدار پلوسی را متمایز از اولویت‌های دیپلماتیک خود دولت بایدن نشان دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی.