سفر بایدن به خاورمیانه پرمشغله و عمیقاً پیامد خواهد بود


جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حالی که به سمت ایر فورس وان حرکت می‌کند، قبل از خروج از پایگاه هوایی اندروز در مریلند در پایگاه مشترک اندروز، مریلند در 14 ژوئن 2022، دست تکان می‌دهد. - بایدن در حال سفر به فیلادلفیا، پنسیلوانیا، برای ایراد سخنان در بیست و نهمین کنوانسیون قانون اساسی چهارساله AFL-CIO.  (نیکولاس کام/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در حالی که به سمت ایر فورس وان حرکت می‌کند، قبل از خروج از پایگاه هوایی اندروز در مریلند در پایگاه مشترک اندروز، مریلند در 14 ژوئن 2022، دست تکان می‌دهد. – بایدن در حال سفر به فیلادلفیا، پنسیلوانیا، برای ایراد سخنان در بیست و نهمین کنوانسیون قانون اساسی چهارساله AFL-CIO. (نیکولاس کام/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

واشنگتن – کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد، بایدن، رئیس جمهور بایدن ماه آینده به عربستان سعودی، اسرائیل و اراضی فلسطینی کرانه باختری رود اردن سفر خواهد کرد. وی در این سفر با مجموعه ای از موضوعات متداخل از جمله تولید انرژی، حقوق بشر و آینده کشور فلسطین مواجه خواهد شد.

این سفر از 13 جولای در اسرائیل آغاز و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

بایدن “همچنین با همتایان خود از سراسر منطقه برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک ایالات متحده دیدار خواهد کرد.”

سفر به خاورمیانه از ماه گذشته آغاز شده بود و کاخ سفید با پرسش های شدیدی در مورد اینکه چگونه به تعهدات خود در قبال حقوق بشر در برخورد با عربستان سعودی که ذخایر عظیم نفتی آن اهرم فشار بر ایالات متحده را می دهد، عمل می کند، مواجه شده است. .

روز دوشنبه، ژان پیر این تصور را رد کرد که بایدن به عربستان سعودی می رود تا از این کشور نفت خیز بخواهد تا با افزایش تعداد بشکه های نفتی که در بازار جهانی آزاد می کند، به کاهش هزینه های انرژی کمک کند. او طی یک نشست مطبوعاتی گفت که این سفر به عنوان تلاشی برای کاهش قیمت انرژی داخلی “به سادگی اشتباه بود و هم درک نادرست از پیچیدگی آن موضوع و هم از بحث های چندجانبه ما با سعودی ها بود.”

در عین حال، عربستان سعودی رهبر مؤثر کنسرسیوم تولید نفت موسوم به اوپک پلاس است و غیرقابل تصور می کند که انرژی موضوع اصلی بحث نباشد. ژان پیر به همین اندازه اذعان کرد، حتی با وجود اینکه او و رئیس جمهور تلاش کرده اند این سفر را چیزی بیش از یک درخواست برای پمپاژ نفت بیشتر نشان دهند.

اوپک پلاس اعلام کرد که این کار را خواهد کرد.

عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی عربستان در بیست و نهمین کنفرانس سالانه نفت و گاز خاورمیانه در منامه پایتخت بحرین در 16 مه 2022 سخنرانی می کند. (مازن مهدی / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی عربستان در بیست و نهمین کنفرانس سالانه نفت و گاز خاورمیانه در منامه پایتخت بحرین در 16 مه 2022 سخنرانی می کند. (مازن مهدی / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

بایدن در موقعیت بسیار ناراحت کننده ای قرار دارد، زیرا او خود را به عنوان یک رهبر در زمینه حقوق بشر و دموکراسی معرفی کرده است، به ویژه وقتی صحبت از سوء استفاده های کرملین علیه مردم خود و اوکراین می شود. او همچنین از افزایش اقتدارگرایی در داخل کشور صحبت کرده است.

عربستان سعودی پادشاهی است که در آن حقوق زنان، اعضای جامعه دگرباشان جنسی و سایر اقلیت ها به شدت سرکوب شده است. و ولیعهد پادشاهی، محمد بن سلمان، به طور گسترده مظنون است که دستور قتل وحشتناک جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست، چهار سال پیش در استانبول را صادر کرده است.

کاخ سفید در اطلاعیه خود از این سفر تاکید کرد که رئیس جمهور از سوی سلمان بن عبدالعزیز آل سعود دعوت شده است. در حقیقت، ولیعهد – که در عامیانه به عنوان MBS شناخته می شود – .

انتظار می رود بایدن با ام بی اس دیدار کند. “ما از آن ابایی نداریم” .

روز دوشنبه، ژان پیر گفت که «این اجازه را خواهد داد [the president’s] درباره قتل خاشقجی که در ایالات متحده کار و زندگی می کرد، با رهبران سعودی مقابله خواهد کرد یا خیر.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در اجلاس سران G20 از طریق ویدئو کنفرانس در ریاض، عربستان سعودی در 30 اکتبر 2021 شرکت می کند. (دربار سلطنتی عربستان سعودی/ خبرگزاری آنادولو از طریق گتی ایماژ)

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در اجلاس سران G20 از طریق ویدئو کنفرانس در ریاض، عربستان سعودی در 30 اکتبر 2021 شرکت می کند. (دربار سلطنتی عربستان سعودی/ خبرگزاری آنادولو از طریق گتی ایماژ)

در سال 2019، زمانی که بایدن در بحبوحه تلاش برای ریاست‌جمهوری بود، قول داد که «آنها را مجبور به پرداخت بهای آن کند و در واقع آن‌ها را منحوس کند». در اوایل دولت او – بسیار قبل از اینکه تورم به یک تهدید وجودی برای ریاست جمهوری او تبدیل شود – که پس از فریب روزنامه نگار مخالف در داخل کنسولگری عربستان در پایتخت ترکیه رخ داد.

در واکنش به این گزارش، وزارت امور خارجه 76 شهروند سعودی را از ورود به آمریکا محروم کرد.

اما با افزایش قیمت نفت – افزایش تقاضا، همراه با بیزاری از عرضه روسیه از بیشتر مناطق غربی – (ایالات متحده اول است، روسیه سوم است.)

دولت بایدن را «ناامید» توصیف کرد: «من فکر می‌کنم ناامیدی از مسیر اقتصاد جهانی همه چیز را به پیش می‌برد.»

کاخ سفید گفت بایدن و رهبران عربستان سعودی در مورد جنگ پادشاهی با یمن و همچنین تهدید پایدار منطقه ای که ایران است، گفتگو خواهند کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن در تلاشی برای کاهش پیچیدگی‌های روابط سعودی، سفر خود را در اسرائیل آغاز خواهد کرد، جایی که “تعهد آهنین ایالات متحده به امنیت و رفاه اسرائیل را تقویت خواهد کرد.” اعلام سفر

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در طی دیداری در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید در واشنگتن، 27 اوت 2021، دست می‌دهند. (جاناتان ارنست/رویترز)

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در طی دیداری در دفتر بیضی شکل در کاخ سفید در واشنگتن، 27 اوت 2021، دست می‌دهند. (جاناتان ارنست/رویترز)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، متحد وفادار دولت یهود بود که توسط محافظه کاران سیاسی در ایالات متحده و اسرائیل تشویق می شد. او همچنین به اصطلاحی را تقویت کرد که اسرائیل را با برخی از همسایگان عرب خود وارد مشارکت نزدیکتر کرد.

موضوع تشکیل دولت فلسطین همچنان موضوعی است که هیچ رئیس جمهوری حتی به حل آن نزدیک نشده است. پرزیدنت باراک اوباما، اما تلاش های او برای دستیابی به توافق صلح متوقف شد و به نتیجه نرسید.

بایدن در طول سفر خود به کرانه باختری «با تشکیلات خودگردان فلسطین مشورت خواهد کرد» و «حمایت قوی خود از راه حل دو دولتی، با اقدامات برابر از امنیت، آزادی و فرصت برای مردم فلسطین را تکرار خواهد کرد».

مشخص نیست که آیا او موضوع روزنامه نگاری را که تابعیت ایالات متحده دارد و در ماه می در کرانه باختری برای الجزیره گزارش می داد، مطرح خواهد کرد.





Source link