سعودی ها به آمریکا می گویند که ایران در حال تدارک حمله به پادشاهی است

سعودی‌ها همچنین در سال‌های اخیر بارها مورد اصابت پهپادها، موشک‌ها و خمپاره‌هایی قرار گرفته‌اند که توسط شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن به تلافی دخالت عربستان در جنگ داخلی که در سال 2014 در آنجا آغاز شد، پرتاب شده‌اند. عربستان سعودی برای نبرد با حوثی‌ها ائتلافی تشکیل داد. در سال 2015 و در سطح بین المللی به دلیل حملات هوایی خود که منجر به کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده است مورد انتقاد قرار گرفته است.

رایدر گفت: “ما به طور منظم با شرکای سعودی خود در ارتباط هستیم، از نظر اطلاعاتی که آنها ممکن است در این زمینه ارائه دهند.” این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که بدون توجه به اینکه نیروهای ما در کجا خدمت می‌کنند، چه در عراق و چه در جاهای دیگر، از خود محافظت و دفاع کنیم.»

در پاسخ به سوالی درباره گزارش های اطلاعاتی مشترک سعودی ها، سرتیپ. ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، گفت که مقامات نظامی ایالات متحده “نگران وضعیت تهدید در منطقه هستند.”

کاخ سفید گفته است که در حال بررسی روابط خود با سعودی ها بر سر این اقدام است. دولت گفت که کاهش تولید عملا به یکی دیگر از اعضای اوپک پلاس، روسیه کمک می کند تا با ادامه جنگ خود در اوکراین که اکنون در نهمین ماه خود است، خزانه های خود را پر کند.

یکی از مقاماتی که به اشتراک گذاری اطلاعات را تایید کرد، آن را به عنوان یک تهدید قابل اعتماد برای حمله “به زودی یا ظرف 48 ساعت” توصیف کرد. هیچ سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در منطقه بر اساس اطلاعات اطلاعاتی به آمریکایی ها در عربستان سعودی یا سایر نقاط خاورمیانه هشدار یا راهنمایی نداده است. مقامات مجاز به اظهار نظر علنی نبودند و به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

تشدید نگرانی ها در مورد حمله احتمالی به عربستان سعودی در حالی که دولت بایدن از تهران به دلیل سرکوب اعتراضات گسترده انتقاد می کند و آن را به دلیل ارسال صدها هواپیمای بدون سرنشین – و همچنین پشتیبانی فنی – به روسیه برای استفاده در جنگ در اوکراین محکوم می کند.

این پیمان که به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شود، میلیاردها دلار تخفیف تحریم‌ها را در اختیار تهران قرار می‌دهد در ازای این که این کشور موافقت کند برنامه هسته‌ای خود را به محدودیت‌های تعیین‌شده در توافق 2015 بازگرداند. این شامل سقف غنی سازی و میزان موادی است که ایران می تواند ذخیره کند و عملکرد سانتریفیوژهای پیشرفته مورد نیاز برای غنی سازی را محدود می کند.



منبع

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که دولت همچنان نگران است که ایران موشک‌های زمین به زمین را نیز به روسیه ارائه دهد.

حتی در حالی که ایالات متحده و سایرین نسبت به اقدام شرورانه ایران ابراز نگرانی می کنند، دولت احتمال احیای توافق هسته ای سال 2015 ایران را که با میانجیگری دولت اوباما و در سال 2018 توسط دولت ترامپ لغو شد، رد نکرده است.

وال استریت ژورنال اولین بار در اوایل روز سه شنبه گزارشی از به اشتراک گذاری اطلاعات توسط سعودی ها منتشر کرد.

کربی گفت: «ما ندیده‌ایم که این نگرانی برطرف شود، اما این نگرانی است که داریم.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه گفت که دولت در حال حاضر بر این توافق که از ماه اوت متوقف شده است، تمرکز نکرده است.

واشنگتن (AP) – سه مقام آمریکایی روز سه شنبه تأیید کردند که عربستان سعودی اطلاعاتی را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است که نشان می دهد ایران ممکن است برای حمله قریب الوقوع به پادشاهی آماده شود.

ایالات متحده و سعودی ها در سال 2019 ایران را متهم کردند که در پشت حمله بزرگ در شرق عربستان سعودی است که تولید این پادشاهی نفت خیز را به نصف کاهش داد و باعث افزایش قیمت انرژی شد. ایرانی ها تکذیب کردند که پشت این حمله بوده اند.

روابط ایالات متحده با عربستان سعودی نیز پس از آن که ائتلاف کشورهای تولیدکننده نفت به رهبری ریاض، اوپک پلاس، در اکتبر اعلام کرد که تولید خود را از ماه نوامبر 2 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد، تیره شده است.

با این حال، مالی از اعلام مرده بودن توافق خودداری کرد و گفت که دولت «هیچ عذرخواهی می کند» به خاطر «تلاش برای انجام هر کاری که می توانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام دهیم».

به گفته گروه فعالان حقوق بشر در ایران، در جریان اعتراضات حداقل 270 نفر کشته و 14000 نفر بازداشت شده اند. تظاهرات ادامه دارد، حتی زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جوانان ایرانی هشدار داده است که دست از کار بکشند.

شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگران تصویر تهدید هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم. ما در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.»

در هفته‌های اخیر، دولت بایدن تحریم‌هایی را علیه مقامات ایرانی به دلیل رفتار وحشیانه با تظاهرکنندگان پس از مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله در سپتامبر در حالی که در بازداشت نیروهای امنیتی ایران بود، وضع کرده است. دولت آمریکا همچنین ایران را به دلیل عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ این کشور در اوکراین تحریم کرده است.