ستاره WNBA در مبادله زندانیان آمریکا و روسیه آزاد شد

پرونده او نه تنها تبلیغات بی‌سابقه‌ای را برای ده‌ها آمریکایی که به‌طور نادرست توسط دولت‌های خارجی بازداشت شده بودند به ارمغان آورد، بلکه به عنوان نقطه عطف اصلی در دیپلماسی آمریکا و روسیه در زمان وخامت روابط ناشی از جنگ مسکو علیه اوکراین ظاهر شد.

این مبادله با وجود وخامت روابط بین قدرت ها انجام شد. اما زندانی شدن آمریکایی‌ها یک گشایش دیپلماتیک نادر را ایجاد کرد که منجر به برقراری ارتباط بین واشنگتن و مسکو در بالاترین سطح – تماس تلفنی بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه – در بیش از پنج ماه شد.

دستگیری گرینر در فوریه او را به سرشناس ترین آمریکایی زندانی خارج از کشور تبدیل کرد. وضعیت او به عنوان یک زن سیاه‌پوست آشکارا همجنس‌گرا، محبوس در کشوری که مقامات آن با جامعه LBGTQ خصمانه بوده‌اند، پویایی‌های نژادی، جنسیتی و اجتماعی را به حماسه حقوقی‌اش القا کرد و هر تحول را به موضوعی بین‌المللی تبدیل کرد.

حامیان او تا حد زیادی هفته ها پس از دستگیری او سکوت اختیار کرده بودند، اما این رویکرد در ماه مه زمانی که وزارت امور خارجه او را به عنوان بازداشت غیرقانونی معرفی کرد، تغییر کرد. تجارت جداگانه، ترور رید کهنه کار تفنگداران دریایی برای کنستانتین یاروشنکو، یک خلبان روسی که در ایالات متحده در یک توطئه قاچاق کوکائین محکوم شده است، امید را برانگیخت که چنین مبادلات دیگری در حال انجام باشد.

چنین پیشنهادی عمومی با سرزنش سرزنش‌کننده روس‌ها مواجه شد و آنها گفتند که ترجیح می‌دهند چنین پرونده‌هایی را در خلوت حل کنند و خطر تضعیف دست مذاکره‌کننده دولت آمریکا برای این معامله و معاملات آتی را با ناامید کردن دولت به همراه داشت. اما این اطلاعیه همچنین به منظور اطلاع رسانی به مردم بود که بایدن هر کاری را که می توانست انجام می داد و اطمینان از فشار بر روس ها بود.

با انتشار فیلم Bout، ایالات متحده یک سرهنگ دوم ارتش شوروی سابق را که زمانی وزارت دادگستری او را به عنوان یکی از پرکارترین دلالان اسلحه در جهان توصیف کرد، آزاد کرد. بوت که الهام‌بخش فیلم‌های هالیوودی از سوء استفاده‌های او بود، به اتهام توطئه برای فروش ده‌ها میلیون دلار سلاح‌هایی که مقامات آمریکایی می‌گویند قرار بود علیه آمریکایی‌ها استفاده شود، محکومیت 25 ساله را سپری می‌کرد.

مقامات روسیه و ایالات متحده در هفته‌های اخیر خوش‌بینی محتاطانه‌ای را پس از ماه‌ها مذاکرات پرتنش ابراز کرده بودند و بایدن در نوامبر گفت که امیدوار است روسیه اکنون که انتخابات میان‌دوره‌ای کامل شده است، وارد توافق شود. یک مقام ارشد روسیه هفته گذشته گفت که امکان توافق تا قبل از پایان سال وجود دارد.

این معامله، دومین مبادله از این قبیل در هشت ماه گذشته با روسیه، موجب آزادی برجسته ترین آمریکایی بازداشت شده در خارج از کشور شد. گرینر یک برنده دو مدال طلای المپیک است که ماه ها حبس او به اتهام مواد مخدر توجه بی سابقه ای را به جمعیت بازداشت شدگان متخلف جلب کرد.

دولت بایدن در نهایت مایل بود بوت را مبادله کند اگر به معنای آزادی گرینر باشد. بازداشت یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ WNBA باعث شد تا توجه عمومی بی‌سابقه‌ای به یک پرونده بازداشت‌شده منفرد به‌وجود بیاید – البته به فشار شدید بر کاخ سفید اشاره نکنیم.

گرینر در ماه فوریه در فرودگاه شرمتیوو مسکو دستگیر شد، زمانی که مأموران گمرک گفتند که در چمدان او قوطی‌های ویپ حاوی روغن شاهدانه پیدا کردند. او در ماه ژوئیه به جرم خود اعتراف کرد، اما همچنان با محاکمه روبرو شد زیرا اعتراف به گناه در سیستم قضایی روسیه به طور خودکار به یک پرونده پایان نمی دهد.

او در دادگاه اذعان کرد که این قوطی ها را در اختیار دارد، اما گفت که قصد مجرمانه ای نداشته و حضور آنها در چمدانش به دلیل بسته بندی عجولانه بوده است.

با این حال، این واقعیت که این معامله مبادله یک به یک بود، شگفت‌انگیز بود، زیرا مقامات آمریکایی ماه‌ها عزم خود را برای بازگرداندن گرینر و پل ویلان، مدیر امنیتی شرکت میشیگان که از دسامبر 2018 در روسیه زندانی بود، ابراز کرده بودند. در مورد اتهامات جاسوسی که خانواده او و دولت ایالات متحده گفته اند بی اساس است.

این مبادله توسط مقامات آمریکایی با اطلاع مستقیم از مذاکرات تایید شد که قبل از اعلام کاخ سفید مجاز به بحث عمومی درباره این توافق نبودند و به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند.

بلینکن در یک اقدام فوق‌العاده در جریان مذاکرات محرمانه، در ماه ژوئیه علناً فاش کرد که ایالات متحده «پیشنهاد قابل توجهی» به روسیه برای گرینر و ویلان ارائه کرده است. اگرچه او شرایط را مشخص نکرد، افرادی که با آن آشنا بودند گفتند که ایالات متحده پیشنهاد Bout را داده است.

ویلان از دسامبر 2018 در روسیه نگهداری می شود. دولت ایالات متحده نیز او را به عنوان بازداشتی غیرقانونی طبقه بندی کرد. او در سال 2020 به 16 سال زندان محکوم شد.

علاوه بر تلاش‌های مقامات آمریکایی، این آزادی همچنین پس از ماه‌ها مذاکرات پشت سر هم شامل بیل ریچاردسون، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل و فرستاده مکرر در مذاکرات مربوط به گروگان‌ها، و معاون ارشد او، میکی برگمن، انجام شد. این افراد در سال گذشته سفرهای متعددی به خارج از کشور داشتند تا در مورد سناریوهای مبادله با مخاطبین روسی صحبت کنند.

ویلان در مبادله زندانیان رید گنجانده نشد و فشار بر دولت بایدن را تشدید کرد تا اطمینان حاصل شود که هر معامله ای که گرینر را به خانه می آورد شامل او نیز می شود.



منبع

مجوز بایدن برای آزادی یک جنایتکار روسی که زمانی با نام مستعار “تاجر مرگ” شناخته می شد، بر فشار فزاینده ای که دولت وی برای بازگرداندن گرینر به خانه با آن روبه رو بود، به ویژه پس از حل و فصل اخیر پرونده جنایی وی و انتقال بعدی او به مستعمره کیفری، تاکید کرد.

واشنگتن (AP) – مقامات آمریکایی گفتند که روسیه روز پنج‌شنبه در یک تبادل چشمگیر زندانیان در سطح بالا، بریتنی گرینر، ستاره WNBA را آزاد کرد، با آزاد کردن ویکتور بوت، دلال بدنام اسلحه روسی توسط ایالات متحده. این مبادله، در زمان تشدید تنش‌ها بر سر اوکراین، به هدف اصلی جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن دست یافت، اما بهای سنگینی را به همراه داشت – و یک آمریکایی را که نزدیک به چهار سال در روسیه زندانی کرد، پشت سر گذاشت.

قبل از محکومیت در 4 اوت و دریافت مجازاتی که وکلایش گفته بودند به خاطر این تخلف خارج از خط است، گرینر احساساتی “به خاطر اشتباهی که مرتکب شدم و شرمندگی که برای آنها ایجاد کردم” عذرخواهی کرد. وی افزود: امیدوارم در حکم شما این به زندگی من پایان ندهد.