سازمان بهداشت جهانی این موضوع را رد کرده است که تحقیقات منشأ کووید را به دلیل سنگ اندازی چینی ها رها کرده است

ادعاهای ترامپ در ابتدا به عنوان بیگانه هراسانه و توطئه آمیز محکوم شد، اما از آن زمان با تایید کارشناسان به تدریج که به اصطلاح فرضیه نشت آزمایشگاهی توضیحی قابل قبول است، مورد حمایت قرار گرفت. با این حال، اجماع علمی به طور کلی از این ایده حمایت می کند که COVID-19 از طریق بیماری مشترک انسان و دام یا انتقال از حیوان به انسان پدیدار شده است، همانطور که ویروس های قبلی از جمله HIV و ابولا.

نمایی هوایی از موسسه ویروس شناسی ووهان در 27 مه 2020. (هکتور رتامال/AFP از طریق گتی ایماژ)

یک نگهبان در خارج از بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان، جایی که ویروس کرونا در ووهان، چین، در 24 ژانویه 2020 شناسایی شد، ایستاده است. (هکتور رتامال/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

پیتر دازاک و تئا فیشر، اعضای تیم WHO که وظیفه بررسی منشأ کووید-19 را بر عهده دارند، در ماشینی نشسته اند که در 3 فوریه 2021 به موسسه ویروس شناسی ووهان در ووهان، چین می رسد. (توماس پیتر/ رویترز)

لنست بعداً افشاگری را ضمیمه کرد که در آن روابط دازاک با چین توضیح داده شد.





منبع

واشنگتن – سازمان بهداشت جهانی گزارش یک مجله علمی معتبر مبنی بر اینکه تحقیقات در مورد منشاء ویروس کرونا را “بی سر و صدا” متوقف کرده است، تکذیب می کند.

اما خود این انکار تنها چالش‌های پیش روی چنین تحقیقاتی را برجسته می‌کند، به‌ویژه با توجه به عدم تمایل چین به اجازه دسترسی به سایت‌هایی که می‌توانند سرنخ‌هایی از نحوه شروع همه‌گیری داشته باشند.

در ایالات متحده، اکثریت جمهوریخواه جدید در مجلس نمایندگان متعهد شده اند که از دکتر آنتونی فائوچی، ایمونولوژیست اخیراً بازنشسته، و سایر مقامات ارشد در مورد آنچه که ممکن است بدانند – و آنچه ممکن است از قلم افتاده باشند – در مورد تحقیقات پرخطر سوال کنند. برخی بر این باورند که می توانست به شروع همه گیری منجر شود.

جاشارویچ سخنگوی سازمان بهداشت جهانی این هفته به یاهو نیوز گفت که اگرچه در واقع “فاز دوم” از تحقیقات اولیه ویروس کرونا وجود نخواهد داشت، یک پانل سازمان جهانی بهداشت به نام “گروه مشاوره علمی برای ریشه های بیماری زاهای جدید” (SAGO) به جستجوی پاسخ در مورد آن ادامه خواهد داد. چگونه همه گیر شروع شده بود

ون کرخو همچنین گفت WHO به فشار بر چین برای دسترسی بیشتر به زمین ادامه خواهد داد. وی در این نشست گفت: ما همچنان درخواست همکاری و همکاری بیشتر با همکاران خود در چین برای پیشبرد مطالعاتی را که باید در چین انجام شود، داریم.

با این حال، یاشارویچ اذعان کرد که محدودیت‌ها همچنان پابرجا هستند. او نوشت: «ما بارها و علناً گفته‌ایم که منشاء نیاز به بررسی دارد، و چین باید دسترسی و اطلاعاتی را برای این اتفاق فراهم کند – و اگر این اتفاق نیفتد، تلاش‌ها برای درک منشاء تا حد زیادی متوقف می‌شود.»

واشبورن افزود، عدم تمایل چین به باز کردن آزمایشگاه‌های خود به روی بازرسان غربی برای برخی نشانه‌ای از این است که پنهانکاری در حال انجام است. واشبورن به یاهو نیوز گفت: «اگر این از یک آزمایشگاه در چین نمی‌آمد، چین مطمئناً می‌توانست دخالت آزمایشگاه‌های خود را رد کند». من نمی توانم دلیل خوبی برای چین برای به اشتراک گذاشتن این اطلاعات تصور کنم.

پیتر دازاک، رئیس اتحادیه سلامت EcoHealth، یکی از قوی‌ترین منتقدان فرضیه نشت آزمایشگاهی بود، حتی با اینکه روابط خود را با محققان چینی پنهان می‌کرد. او به طور بحث انگیزی در تیم WHO که در اوایل سال 2021 به ووهان سفر کرد، در مرحله اول تحقیقات خدمت کرد.

پیتر دازاک و تئا فیشر، اعضای تیم WHO که وظیفه بررسی منشأ COVID-19 را بر عهده دارند، در ماشینی نشسته اند که در 3 فوریه 2021 به موسسه ویروس شناسی ووهان در ووهان، چین می رسد.

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت COVID-19 در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر WHO در ژنو در 14 دسامبر 2022. (فابریس کافرینی/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

به گفته نیچر، این مشکلات تا حدی به دلیل این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، «ادعاهای بی‌ثباتی» را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه ویروس از یک آزمایشگاه چینی منشا گرفته است.

فارار یکی از چندین امضاکننده نامه ای بود – که توسط Daszak نوشته شده بود و در اختیار کارشناسان برجسته پزشکی و بهداشت عمومی قرار گرفت – که در روزهای اولیه همه گیری در لنست منتشر شد و در آن “همبستگی با همه دانشمندان و متخصصان بهداشت در چین” را بیان کرد.

این جنجال با گزارشی که روز سه شنبه توسط مجله علمی معتبر Nature منتشر شد آغاز شد: «سازمان بهداشت جهانی از طرح‌های مرحله دوم حیاتی تحقیقات منشأ کووید صرفنظر می‌کند». در این مقاله آمده است که ظاهرا هیچ پیگیری گزارش بهار 2021 WHO در مورد چگونگی شروع همه گیری وجود نخواهد داشت، زیرا ناتوانی در انجام مطالعات حیاتی در چین است.

این ردیف نشان می‌دهد که اطلاعات کمی از چگونگی پیدایش SARS-CoV-2 باقی مانده است – رویدادی که جهان را تغییر می‌دهد که سه سال پس از این واقعیت همچنان یک راز باقی مانده است. از آنجایی که زمان زیادی سپری شده است، این سوال داغ مبنی بر اینکه آیا عامل بیماری زا در غرفه بازار یا روی میز آزمایشگاهی منشاء گرفته است، ممکن است برای همیشه حل نشده باقی بماند، به خصوص که بسیاری از کشورهای جهان (از جمله چین) به دنبال حرکت فراتر از همه گیری هستند.

یک نگهبان در خارج از بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان، جایی که ویروس کرونا در ووهان، چین، در 24 ژانویه 2020 شناسایی شد، ایستاده است.

تکنسین‌های آزمایشگاهی روی آزمایش نمونه‌های انسانی COVID-19 در آزمایشگاهی در شنیانگ، چین، در 12 فوریه 2020 کار می‌کنند. (خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

سازمان بهداشت جهانی این موضوع را رد کرده است که تحقیقات منشأ کووید را به دلیل سنگ اندازی چینی ها رها کرده است

در این نامه این تصور که ویروس کرونا می‌تواند از آزمایشگاه آمده باشد را به شدت محکوم کرده است. در این نامه آمده است: «ما در کنار هم ایستاده‌ایم تا تئوری‌های توطئه را به شدت محکوم کنیم که نشان می‌دهند کووید-۱۹ منشأ طبیعی ندارد.»

کارشناسان دیگری که در مقاله از آنها نقل شده است، غرب را به بدگویی از چین و قاچاق تئوری های توطئه متهم می کنند. یکی از آن کارشناسان، آنجلا راسموسن، ویروس شناس صریح، متعاقباً افکار خود را در توییتر خلاصه کرد. “با شیطان سازی و بیگانه ساختن همکاران در چین به جای ایجاد اعتماد مشترک، این چیزی است که دستگاه توطئه نشت آزمایشگاهی سمی بی وقفه به دست آورده است: از هم پاشیدگی کامل و کامل هر گونه تحقیقات بیشتر معنی دار در مورد منشاء SARS-CoV-2.” او نوشت.

اما گزارش به‌دست‌آمده به دلیل عدم توجه جدی‌تر به این فرضیه که منشأ ویروس در آزمایشگاه در نتیجه تصادف در میان تحقیقات بحث‌برانگیز «کسب عملکرد» است که عوامل بیماری‌زا را به منظور مطالعه چگونگی تکامل آنها در طبیعت تقویت می‌کند مورد انتقاد قرار گرفت. .

مقاله روز سه شنبه در نیچر در ابتدا مانند یک امتیاز شکست به نظر می رسید، که منجر به انتقاد مجدد از تلاش های WHO برای تحت فشار قرار دادن چین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقاتی که در ووهان انجام داده بود، شد.

مؤسسه ویروس شناسی ووهان در 3 فوریه 2021، به عنوان اعضای تیم WHO در حال بررسی منشاء COVID-19 از آزمایشگاه بازدید می کنند. (هکتور رتامال/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ)

ریچارد ابرایت، میکروبیولوژیست راتگرز، سازمان جهانی بهداشت را در توییتر متهم کرد که “در مسئولیت خود در قبال مردم جهانی – کاملا” شکست خورده است. تشریح تلاش های اولیه به عنوان «شبیه‌سازی ناموفق یک تحقیق».

این نمای کلی مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان را در 3 فوریه 2021 نشان می‌دهد، زیرا اعضای تیم WHO در حال بررسی منشأ ویروس کرونا COVID-19 از آزمایشگاه بازدید می‌کنند.

با این حال طبیعت روی مقاله اولیه ایستاد. روزنامه‌نگاران نیچر در مورد نگرانی‌هایشان در مورد مقاله ما با سازمان بهداشت جهانی در حال گفتگو هستند. لیزا بوچر، مدیر ارتباطات Nature به Yahoo News گفت: ما متعهد به رعایت بالاترین استانداردها در روزنامه نگاری هستیم و دقت را بسیار جدی می گیریم.

شکاکان کل این رفت و آمد را نشانه ای از اولویت های درهم می دیدند. الکس واشبرن، زیست‌شناس ریاضی در پیامی به یاهو نیوز نوشت: «به نظر می‌رسد این مقاله و پاسخ به آن، وضوح کمی در مورد اینکه چه کسی این عکس‌ها را می‌خواند و چرا آن‌ها را می‌خواند، ارائه می‌کند.

نمایی هوایی از موسسه ویروس شناسی ووهان در 27 می 2020.

ون کرخوف در مصاحبه خود با نیچر اظهار داشت: «سیاست در سراسر جهان واقعاً مانع از پیشرفت در درک ریشه ها شد.

ماریا ون کرخوف، رهبر فنی کووید-19 سازمان جهانی بهداشت، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو در 14 دسامبر 2022 به این موضوع نگاه می کند.

ماه گذشته، بازرس کل وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مؤسسه ملی بهداشت را به دلیل عدم نظارت کافی بر بودجه ایالات متحده برای حمایت از تحقیقات در مؤسسه ویروس شناسی ووهان از طریق یک سازمان میانی، یعنی اتحاد EcoHealth مستقر در نیویورک، مقصر دانست.

ما هیچ برنامه ای را رها نکرده ایم. ما هیچ کاری را متوقف نکرده‌ایم،» او گفت، اگرچه اذعان داشت که بررسی منشأ «به طور فزاینده‌ای دشوار» می‌شود، زیرا زمان زیادی از ثبت اولین موارد ویروس کرونا در چین بیش از سه سال پیش گذشته است.

قرار بود این گزارش مرحله اول تحقیق باشد. اما همانطور که ماریا ون کرخوف، کارشناس بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت، که مسئول پاسخگویی به همه‌گیری این آژانس جهانی است، به نیچر گفت: «هیچ فاز دومی وجود ندارد.»

Washburne همچنین زمانی که WHO در اواخر ماه گذشته جرمی فارار را به عنوان دانشمند ارشد خود منصوب کرد، دچار مشکل شد.

مرحله اول تحقیقات WHO شامل چیزی بود که هنوز تنها بازدید مجاز محققان غربی از ووهان، شهری چینی است که تقریباً تصور می‌شود همه‌گیری در آن آغاز شده است.

ون کرخوو در اظهارات خود برای نیچر اذعان کرد که «ناامیدی عمیق» در مورد اینکه چقدر دشوار بوده است ایجاد مجدد اعتماد با همتایان چینی، که در طول نبرد سه ساله علیه کووید-19 نسبت به محققان خارجی بدبین شده اند، اذعان کرد.

چند ماه بعد، تدروس آدهانوم گهبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت، اذعان کرد که رد فرضیه نشت آزمایشگاهی «نابه‌هنگام» است.

با این حال، مقامات WHO به سرعت اعتراض کردند که تحقیقات متوقف نشده است. تاریک جاشارویچ، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه در ایمیلی به یاهو نیوز گفت که این گزارش “کاملا گمراه کننده” بود.

یافتن پاسخ ها تا حد زیادی دشوار بوده است زیرا مقامات چینی به شدت در برابر دادن دسترسی محققان غربی که از اوایل سال 2020 درخواست می کردند مقاومت کرده اند.

بعدازظهر چهارشنبه شاهد انکار شدیدتری از سوی خود ون کرخوف بودیم، در حالی که به نظر می رسید مقامات WHO به رسمیت شناخته اند که آنها به یک طوفان آتش روابط عمومی برخورد کرده اند. طی یک نشست خبری با خبرنگاران، او توصیف کرد مقاله نیچر به عنوان یک “خطا در گزارش” که سخنان او را نادرست معرفی کرد. “به یک معنا، فاز 2 تبدیل به SAGO شد” که او آن را “بهترین تلاش ما برای پیشبرد این کار” توصیف کرد.

تکنسین های آزمایشگاهی در 12 فوریه 2020 در آزمایشگاهی در Shenyang، چین، روی آزمایش نمونه های انسانی COVID-19 کار می کنند.