روسیه مدعی است که تانک پیشرفته اوکراینی را منفجر کرده است، اما ویدئویی نشان می دهد که هلیکوپتر این کشور به یک تراکتور حمله کرده است

لین بری، نویسنده آسوشیتدپرس، مشارکت داشت.

وسیله نقلیه مورد اصابت موشک روسی دارای چهار چرخ بزرگ است و در ارتفاع بالایی از زمین قرار دارد. تانک های لئوپارد 2 کم آویز هستند و دارای آج هایی مانند بولدوزر هستند.

سیستم های تصویربرداری حرارتی مانند آنچه در هلیکوپتر روسی وجود دارد، منابع گرما را برای هدف قرار دادن تانک ها و کامیون های دشمن در شرایط دود یا کم نور شناسایی می کند. وسایل نقلیه ساکن در این ویدئو سیاه رنگ به نظر می رسند، یعنی موتور آنها سرد بود.

والنتین شاتلت، یکی از همکاران تحقیقاتی آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک، نیز گفت که اشیاء موجود در این ویدئو به وضوح تانک های لئوپارد نیستند.

آلمان اوایل سال جاری اعلام کرد که 18 تانک جنگی اصلی لئوپارد 2 را در اختیار اوکراین قرار می دهد که امیدوار است در سال آینده حدود 100 تانک اهدایی توسط کشورهای مختلف ناتو را دریافت کند. به گفته سازنده آن Krauss-Maffei، لئوپارد 2 یکی از مانورپذیرترین و زره پوش ترین تانک های جنگی در جهان است که دارای یک تفنگ 120 میلی متری است که می تواند از فاصله بیش از 2.5 مایلی (4 کیلومتری) تانک های روسیه را برش دهد. وگمن.

سفارت روسیه در واشنگتن روز دوشنبه در توییتر اعلام کرد که نیروهای این کشور هشت تانک لئوپارد ساخت آلمان را که یکی از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین سلاح‌هایی است که کشورهای ناتو در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، «نابودی» کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه سپس ویدئویی را روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرد که در آن متنی «فیلمی از انهدام خودروهای زرهی خارجی از جمله تانک‌های لئوپارد» را نشان می‌دهد.

دو کارشناس خودروهای نظامی به آسوشیتدپرس گفتند که خدمه تانک که در خط مقدم عملیات می کنند معمولاً خود را در پوشش گیاهی یا پشت ساختمان ها پنهان می کنند و فقط برای حرکت و شلیک ظاهر می شوند. آنها گفتند که پارک کردن تانک ها در فضای باز، جایی که آنها اهداف آسانی را برای توپچی های دشمن ایجاد می کنند، بسیار غیرعادی است.

واشنگتن (AP) – بر اساس تجزیه و تحلیل تصویری آسوشیتدپرس، یک ویدئوی سیاه و سفید دانه‌دار که روسیه این هفته منتشر کرد تا ادعایی را که ارتش این کشور برخی از مخوف‌ترین تانک‌های اوکراین را منفجر کرده است، در واقع انهدام یک تراکتور را مستند کرده است.

___

این ویدئو به‌طور گسترده توسط شبکه‌های پخش و سایت‌های خبری تحت کنترل دولت روسیه به نمایش درآمد که می‌گویند از سیستم تصویربرداری حرارتی یک هلیکوپتر تهاجمی KA-52 Alligator ضبط شده است. قبل از پرتاب یک موشک هدایت شونده توسط هلیکوپتر که به یکی از آنها برخورد می کند و باعث انفجار آن می شود، چندین شبح سیاه از وسایل نقلیه دیده می شود. “ضربه مستقیم!” صدایی در ضبط شده می گوید که به زبان روسی صحبت می کند.

مایکل بیسکر، خبرنگار تحقیقی جهانی AP را در اینجا دنبال کنید twitter.com/mbieseck.





منبع

تجزیه و تحلیل بصری توسط AP نشان می دهد که وسایل نقلیه مشاهده شده در این ویدئو که در شب ضبط شده است، به نظر می رسد قطعات بزرگی از ماشین آلات کشاورزی ثابت پارک شده در یک مزرعه، به ویژه یک سمپاش خودکششی و دو کمباین مورد استفاده برای برداشت ذرت و گندم باشند. .

سفارت روسیه همچنین این هفته ادعا کرد که نیروهایش سه تانک سبک AMX-10 ساخت فرانسه را که دارای چرخ هستند، منهدم کرده اند. اما AMX-10 دارای شش چرخ است نه چهار چرخ.

___

تقریباً بلافاصله پس از انتشار ویدیوی روسی در فضای مجازی، چندین متخصص تسلیحاتی و وبلاگ نویسان نظامی در رسانه های اجتماعی شروع به ایجاد شک کردند که موشک هلیکوپتر به یک تانک اصابت کرده است، حتی کمتر به یک لئوپارد.

اگر آنچه را که آنها پست می کنند و ادعا می کنند دنبال کنید، متوجه خواهید شد که آنها در مورد چیزهای مختلف به طرز فجیعی اشتباه کرده اند، چه حمله به سیستم های تسلیحاتی که هرگز به سالن نمایش داده نشده است و چه اعلامیه های رسمی روس ها که عکس خاصی را ضبط کرده اند. باروس گفت: دهکده ها یا سکونتگاه ها چندین بار متوالی بدون اینکه از ابتدا به آنجا رسیده باشند.

این دو کارشناس که ویدئوی روسی را تماشا کردند، گفتند که وسیله نقلیه مورد اصابت موشک هلیکوپتر، تانک لئوپارد و هیچ نوع خودروی زرهی دیگری نبوده است.

مقامات اوکراینی این هفته از اظهار نظر در مورد اینکه آیا تانک های لئوپارد آنها در نبرد استفاده شده است یا خیر، خودداری کردند.

اگرچه اوکراین و روسیه در مقاطع مختلف به دنبال کم اهمیت جلوه دادن تلفات خود در میدان نبرد بوده اند، تحلیلگران می گویند که ارتش روسیه به خصوص به دلیل ادعای پیروزی های بزرگ که بعداً نادرست بودن آنها ثابت شد، بدنام بود.

به نظر می رسد شکل خودروی تخریب شده در ویدئو بیشتر با سمپاش خودکششی، نوعی تراکتور تخصصی رایج در مزارع مدرن، مطابقت دارد.

جورج باروس، که تیم اطلاعات زمین فضایی روسیه و اوکراین در موسسه مطالعات جنگ را رهبری می کند، می گوید: «شکل آن وسیله نقلیه یا شی خاص با آن چیزی که من برای یک تانک لئوپارد انتظار داشتم، متناسب به نظر نمی رسید. “من موافقم … که احتمالاً یک قطعه تجهیزات کشاورزی سنگین بود.”

شاتلت که در بروکسل مستقر است، گفت: «آنها دوربین حرارتی خود را به سمت سه وسیله نقلیه که به نظر می رسد دروگر هستند، گرفته اند. و اولین هدفی که آنها می زنند به احتمال زیاد یک سم پاش است.