روسیه خواستار شناسایی الحاقات قبل از مذاکرات است

کرملین گفت که آماده مذاکره است، اما نه در مورد درخواست غرب برای خروج از اوکراین.

در همین حال، جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، در سفر به اوکراین، گفت تا زمانی که روسیه از دروغ گفتن درباره آنچه در اوکراین انجام می‌دهد دست نکشد، صلح برقرار نخواهد بود.

اسقف اعظم کانتربری از یک پل بمب گذاری شده در ایرپین و همچنین محل گور دسته جمعی غیرنظامیان بازدید کرد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدیویی گفت که 100000 سرباز اوکراینی کشته شده اند. با این حال، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا بعداً تصریح کرد که این یک اشتباه بوده است و این رقم به کشته‌شدگان و زخمی‌ها اشاره دارد. خانم فون در لاین همچنین از کشته شدن 20000 غیرنظامی اوکراینی صحبت کرده بود.

نه ماه پس از تهاجم، بیش از نیمی از زمین هایی را که تصرف کرده بود از دست داده است.

روز جمعه، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان برای اولین بار از ماه سپتامبر با رئیس جمهور پوتین صحبت کرد. در طول این تماس یک ساعته، برلین گفت که رهبر آلمان از همتای خود خواسته است تا راه حلی دیپلماتیک پیدا کند که شامل خروج نیروهای روسیه از اوکراین «در اسرع وقت» باشد.

پرزیدنت پوتین در پایان سپتامبر در حالی که نیروهای روسیه در عقب نشینی بودند، چهار منطقه اوکراین را به طور غیرقانونی ضمیمه کرد

امانوئل ماکرون از فرانسه که در کاخ سفید در کنار او ایستاده بود، به صراحت گفت که این دو نفر توافق کرده اند که هرگز از اوکراینی ها برای دستیابی به مصالحه ای که برای آنها قابل قبول نیست، ترغیب نخواهند کرد.

پرزیدنت بایدن پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت که آماده است با رهبر روسیه دیدار کند “اگر در واقع علاقه ای وجود داشته باشد که او تصمیم بگیرد که به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ است”.

روسیه می گوید امتناع غرب از به رسمیت شناختن “سرزمین های جدید” تصرف شده از اوکراین، مذاکرات صلح را سخت تر می کند، پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که آماده دیدار با ولادیمیر پوتین است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین پیشتر به خبرنگاران گفت که آقای پوتین برای گفتگوهایی با هدف “تامین منافع ما” باز است. اما مسکو مطمئناً آماده پذیرش شرایط ایالات متحده نبود: “پرزیدنت بایدن در واقع چه گفت؟ او گفت که مذاکره تنها پس از خروج پوتین از اوکراین امکان پذیر است.”

ماه گذشته، مارک میلی، بلندپایه ترین ژنرال ایالات متحده، گفت که حدود 100000 سرباز روسی و 100000 سرباز اوکراینی از زمان آغاز جنگ کشته یا زخمی شده اند.

آقای پودولیاک در گفتگو با کانال 24 تلویزیون اوکراین گفت که کیف “علناً در مورد تعداد کشته شدگان صحبت می کند”. وی افزود که تعداد غیرنظامیان کشته شده می تواند “قابل توجه” باشد. او همچنین پیشنهاد کرد که از زمان تهاجم تا کنون تا 100000 سرباز روسی کشته شده اند.

در سایر تحولات:

روسیه به طور غیرقانونی چهار منطقه اوکراین را در پایان سپتامبر بدون کنترل هیچ یک از آنها ضمیمه کرد.

او گفت که این امر جستجو برای یافتن مبنایی متقابل برای گفتگوها را پیچیده کرد و گفت که ایالات متحده “سرزمین های جدید” را در اوکراین به رسمیت نمی شناسد. در پایان سپتامبر، رئیس جمهور پوتین چهار منطقه اوکراین را به عنوان بخشی از روسیه اعلام کرد، اما در حالی که نیروهای روسی در شرق اوکراین بیشتر لوهانسک را اشغال کرده اند، تهاجم آنها به دونتسک متوقف شده است و آنها در خرسون و زاپوریژژیا در جنوب هستند.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه گفت که زمان کار برای صلح عادلانه برای اوکراین فرا رسیده است، اما باید از طریق استقلال کیف و نه تسلیم شدن آن، تلاش کنیم. او به روزنامه La Repubblica گفت: کرملین اکنون باید به جای بمباران مردم سیگنال های مشخصی بدهد.

آقای لاوروف از جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان شخصیتی نام برد که در گذشته توانسته مشکلات را حل کند و در گفتگوی واقعی شرکت کند.

وی گفت: اتفاقاً ماکرون در دو هفته گذشته مرتباً اعلام کرده است که در حال برنامه‌ریزی برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه است و روسیه هیچ سیگنالی از کانال‌های دیپلماتیک نداشته است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیش از تماس روز جمعه شولز و پوتین، از اینکه کشورهای اروپایی تاکنون هیچ چیز مشخصی در زمینه میانجیگری ارائه نکرده اند، شکایت کرد.

ژست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در جریان جلسه عمومی دهمین کنگره قضات سراسر روسیه در کاخ کرملین، 29 نوامبر 2022، در مسکو، روسیه

هجوم آشکار فعالیت های دیپلماتیک ماه ها با نشانه های اندکی از اشتیاق برای گفتگو دنبال شد. ارتش روسیه مجبور به عقب‌نشینی در جنوب اوکراین شده و همزمان حملات گسترده‌ای را به زیرساخت‌های غیرنظامی انجام می‌دهد.

نه اوکراین و نه روسیه تمایلی به انتشار آمار تلفات ندارند و اظهارات میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور توسط ارتش اوکراین تایید نشده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: «قبل از بهار آینده» تصویر واضح‌تری از چگونگی برقراری آتش‌بس یا آتش‌بس نمایان خواهد شد. اما او گفت که وضعیت روی زمین کار را پیچیده تر کرده است.

اسقف اعظم کانتربری از یک پل بمب گذاری شده در ایرپین و همچنین محل گور دسته جمعی غیرنظامیان بازدید کرد.

کرملین گفت که طرف آلمانی برای این تماس فشار آورده است و آقای پوتین از برلین خواسته است “رویکردهای خود را در زمینه حوادث اوکراین بازنگری کند”. کرملین افزود، رئیس جمهور پوتین توجه را به “خط ویرانگر کشورهای غربی از جمله آلمان” جلب کرده بود و کیف به طور کامل ایده مذاکرات را رد کرد.

وی طی سخنانی در بوچا، جایی که نیروهای روسی متهم به ارتکاب جنایات جنگی در قتل عام صدها غیرنظامی هستند، گفت: “هیچ راهی برای پیشروی بر اساس دروغ وجود ندارد. در اینجا جنایاتی صورت گرفت.”

یک مقام ارشد اوکراینی پیشتر گفته بود که از زمان آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه، بین 10 تا 13 هزار سرباز این کشور کشته شده اند.

گزارش اضافی توسط السا میشمن و یاروسلاو لوکیف



منبع