روسیه برای کمک به تلاش‌های جنگی متزلزل به کره شمالی و ایران رانده شده روی می‌آورد

تانک‌های روسی آسیب دیده در درگیری‌های اخیر یکشنبه در نزدیکی روستای کامیانکا در منطقه خارکف اوکراین دیده می‌شوند. (افرم لوکاتسکی/AP)

اکنون، اطلاعات نشان می دهد که روسیه از کره شمالی نیز کمک دریافت می کند، کشور دیگری که به شدت تحریم شده و خارج از محدوده هنجارهای بین المللی عمل می کند. کره شمالی “به طور مخفیانه تعداد قابل توجهی گلوله توپخانه را برای جنگ روسیه در اوکراین تامین می کند، در حالی که مقصد واقعی محموله های تسلیحاتی را مخفی می کند و سعی می کند به نظر برسد که آنها به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می روند.” جان کربی، سخنگوی شورای امنیت در یک نشست خبری صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت.

پنتاگون معتقد است که ایران علاوه بر پهپادها، می تواند برای ارسال موشک های هدایت شونده به روسیه نیز آماده شود. پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در اوایل این هفته گفت: «ما نگرانی‌هایی داریم که روسیه ممکن است به دنبال به دست آوردن قابلیت‌های مهمات پیشرفته اضافی از ایران – به عنوان مثال، موشک‌های زمین به زمین – برای استفاده در اوکراین باشد.»

چین به طور مشخص از تلاش‌ها برای مجازات یا منزوی کردن روسیه خودداری کرده است و دو ابرقدرت همسایه روابط تجاری قوی خود را حفظ کرده‌اند. و اگرچه چین و روسیه نیز روابط نظامی نزدیکی دارند، پکن تاکنون علاقه چندانی به کمک به پوتین در میدان جنگ نشان نداده است.



منبع

حملات ماه گذشته روسیه علیه کیف و سایر اهداف اوکراینی توسط پهپادهای شاهد-136 ارسال شده از سوی ایران انجام شد که نقض تحریم های اعمال شده توسط سازمان ملل بود.

گمان می‌رود که ایران ماه گذشته اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای کمک به آموزش روس‌ها در استفاده از پهپادهای جدید شاهد-136 به کریمه اعزام کرده است.

کره شمالی و روسیه چند هفته پیش بر سر فروش مهمات به توافق رسیدند. تنها اکنون به نظر می رسد که این فروش در نهایت اجرا شده است.

کربی به خبرنگاران گفت: «ما بدیهی است که با متحدان و شرکا، به ویژه در سازمان ملل، در مورد اقدامات پاسخگویی بیشتر مشورت خواهیم کرد. در ماه اکتبر، سازمان ملل متحد با اتفاق نظر نادری به محکومیت الحاق غیرقانونی چهار سرزمین اوکراین توسط روسیه رای داد. کره شمالی و سوریه هر دو به این اقدام رای منفی دادند.

تانک های روسی آسیب دیده در درگیری های اخیر در نزدیکی روستای کامیانکا که اخیراً بازپس گرفته شده است، دیده می شود.

علاوه بر کره شمالی و ایران، بلاروس یکی از معدود کشورهای جهان است که مایل به کمک به حمله روسیه به اوکراین است: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد آن، متحد نزدیک پوتین است.

(مسکو و تهران منشأ هواپیماهای بدون سرنشین را انکار کردند، اما ناظران غربی متقاعد نشدند.)

واشنگتن – با ادامه ارسال کمک‌ها از غرب به اوکراین، و فشار روزافزون ارتش این کشور به دلیل جنگی که اکنون وارد نهمین ماه خود شده است، روسیه برای ارسال تسلیحات به دیگر افراد طرد شده از جامعه بین‌المللی روی می‌آورد.

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، سمت راست، و رهبر کره شمالی کیم جونگ اون در ولادی وستوک، روسیه، در سال 2019. (الکساندر زملیانیچنکو/پول از طریق AP)

در نتیجه روسیه متحمل خسارات حیرت انگیزی شده است، به طوری که از زمان آغاز درگیری احتمالاً 70000 سرباز کشته شده اند. تلفات تجهیزات نیز خیره کننده بوده است، به طوری که 1183 تانک و 1304 خودروی جنگی پیاده نظام از آغاز جنگ منهدم شده است.

و با توجه به اینکه اقتصاد خود روسیه به شدت توسط تحریم ها فلج شده است، از رژیم های سرکشی مانند رژیم های تهران و پیونگ یانگ کمک گرفته است.

پوتین و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در ماه ژوئیه در تهران، ایران. (خبرگزاری غرب آسیا/ جزوه از طریق رویترز)

او مشخص نکرد که کدام کشورها به عنوان “محل توقف” محموله های کره شمالی خدمت می کنند، اگرچه ایران و سوریه به عنوان نامزدهای آشکار خدمت خواهند کرد. کربی همچنین از بیان اینکه چگونه ایالات متحده اطلاعاتی در مورد این محموله ها به دست آورده است یا اینکه آیا تلاش هایی برای رهگیری محموله های آینده انجام خواهد شد، خودداری کرد.

زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فوریه حمله به اوکراین را آغاز کرد، انتظار داشت که یک پیروزی سریع با تغییر رژیم در کیف به اوج خود برسد. در عوض، او اکنون خود را در یک جنگ زمینی می‌بیند که اوکراین با استفاده نوآورانه از سلاح‌های پیشرفته غربی برنده می‌شود.

کربی در مورد این محموله گفت: «ما معتقد نیستیم که این روند جنگ را تغییر دهد، اگرچه او گفت که تعداد گلوله ها «کم نبود».

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در تهران، ایران، دست می‌دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سمت راست و رهبر کره شمالی کیم جونگ اون با هم دست می دهند.