روسیه با پیشروی اوکراین ساکنان خرسون را تخلیه می کند

وزارت دفاع بریتانیا گفت: «احتمالاً آنها پیش‌بینی می‌کنند که نبرد تا خود شهر خرسون نیز گسترش یابد.»

حملات موشکی، پهپادی و موشکی به اوکراین، این کشور را با آژیرهای حمله هوایی که مکرراً رخ می دهد و احساس فوریت بیشتری را پس از حمله روز دوشنبه به کشته شدن 19 نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر از جمله بسیاری از آنها در کیف، پایتخت، به ارمغان آورده است.



منبع

سالدو گفت که تصمیمی برای تخلیه ساکنان خرسون به مناطق روستوف، کراسنودار و استاوروپل روسیه و همچنین کریمه الحاق شده گرفته شده است.

الکساندر استاروخ، فرماندار منطقه زاپوریژژیا گفت که چندین انفجار در طول شب در این شهر در تأسیسات زیرساختی گزارش شده است که باعث آتش سوزی شده است. در گزارش های اولیه هیچ قربانی وجود نداشته است و جزئیات بیشتری در مورد خسارت های خاص در دسترس نیست. نیروهای روسیه در روزها و هفته های اخیر به طور مداوم پایتخت منطقه و مناطق اطراف آن را مورد حمله قرار داده اند و نگرانی هایی را در مورد ایمنی نیروگاه هسته ای مجاور ایجاد کرده اند.

چندین حمله موشکی روسیه یک شبه پایتخت منطقه زافوریژژیا را لرزاند، زیرا این شهر همچنان به عنوان یک نقطه کانونی در حالی که اوکراین ضد حمله خود را در جبهه جنوبی پیش می‌برد، ادامه داد.

مارات خوسنولین، معاون نخست وزیر روسیه، اندکی پس از آن اعلام کرد که رهبر خرسون مورد حمایت روسیه، یکی از چهار منطقه اوکراینی که ماه گذشته به طور غیرقانونی به مسکو ضمیمه شد، از کرملین خواست تا تخلیه چهار شهر در این منطقه را سازماندهی کند.

معاون سالدو، کریل استرموسوف، در بیانیه خود سعی کرد این اعلامیه را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که “هیچ کس عقب نشینی نمی کند … هیچ کس قصد خروج از قلمرو منطقه خرسون را ندارد.”

به گفته این وزارتخانه، در شرق، نیروهای مسلح اوکراین 502 شهرک در منطقه خارکف، 43 شهرک در منطقه دونتسک و هفت شهرک در منطقه لوهانسک را پس گرفته اند.

ولادیمیر سالدو در ویدئویی که روز پنجشنبه در فضای مجازی منتشر شد، گفت: «شهرهای منطقه خرسون – خرسون و نوا کاخوفکا، هولا پریستان و چورنوبایوکا – در معرض حملات موشکی روزانه قرار دارند. این حملات موشکی قبل از هر چیز به ساکنان آسیب جدی وارد می کند. در میان اهدافی که موشک‌ها مورد اصابت قرار گرفته‌اند، هتل‌ها، ساختمان‌های مسکونی، بازارها – (مکان‌هایی) که غیرنظامیان زیادی در آن حضور دارند، هستند.»

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ارتش اوکراین به پیشرفت‌های خود در جنوب ادامه می‌دهد. وزارت ادغام مجدد اراضی اشغالی موقت اواخر پنجشنبه شب اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین دستاوردهای ارضی ثابتی را در امتداد جبهه جنوبی گزارش کرده اند، از جمله بازپس گیری 75 شهرک در منطقه خرسون در ماه گذشته.

پیشتر در روز پنجشنبه، ارتش بریتانیا در توییتر نوشت: «مقامات اشغالگر روسیه احتمالاً دستور آماده‌سازی برای تخلیه برخی غیرنظامیان از خرسون را داده‌اند».

اوایل روز جمعه، روسیه به حملات هدفمند خود به زیرساخت‌های حیاتی در سراسر اوکراین ادامه داد، استراتژی که از روز دوشنبه آغاز شد، زمانی که گفته می‌شود یک حمله گسترده و هماهنگ تقریباً به همه مناطق کشور در تلافی انفجار در یک پل با بودجه مسکو انجام شد. کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می کند.

کیو، اوکراین (AP) – در نشانه ای از اینکه تداوم و پایدار دستاوردهای نظامی اوکراین در امتداد جبهه جنوبی کرملین را نگران کرده است، روسیه قول مسکن رایگان به ساکنان منطقه نیمه اشغالی خرسون که می خواهند به روسیه تخلیه شوند، می دهد.

پایتخت منطقه حدود 100 مایل از نیروگاه، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، فاصله دارد. دو روز پیش، پس از اینکه حمله به خط ارتباطی یک پست در جریان درگیری در منطقه از بین رفت، مجبور شد برای حفظ سیستم های خنک کننده راکتور خود به برق ژنراتور با سوخت دیزل بازگردد.

درخواست او در حالی مطرح می شود که نیروهای اوکراینی حمله متقابل خود را به عمق منطقه خرسون جنوبی، البته با سرعت کمتر، انجام می دهند.

من از شما می خواهم برای سازماندهی این فرآیند کمک کنید. ما، ساکنان منطقه خرسون، مطمئناً می دانیم که روسیه خود را رها نمی کند، و روسیه همیشه دست به دست می دهد.