روابط ایالات متحده و بریتانیا با استقرار نخست وزیر جدید و پادشاه وارد فصل جدیدی می شود

روزنامه های بریتانیایی تونی بلر را به دلیل حمایت از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به عنوان «پودل» جورج دبلیو بوش به تمسخر می خوانند. دیوید کامرون و باراک اوباما با یکدیگر “معامله” داشتند، اما اوباما همچنین از بریتانیایی ها به خاطر هزینه های دفاعی و مدیریت بریتانیا در لیبی پس از برکناری معمر قذافی در سال 2011 ناامید بود.

بایدن به‌عنوان یک نامزد به‌شدت مخالف برگزیت بود و نسبت به آینده ایرلند شمالی ابراز نگرانی کرده بود. بایدن حتی یک بار جانسون را به عنوان «کلون فیزیکی و احساسی» ترامپ مورد تمسخر قرار داد.

نخست‌وزیر سابق همچنین به‌طور ناموفقی از بایدن در روزهای آغاز به کار دولتش برای آغاز مذاکرات بر سر یک توافق تجاری جدید آمریکا و بریتانیا، درست زمانی که بریتانیا کنترل سیاست تجاری ملی خود را هفته‌ها قبل از روی کار آمدن بایدن و پس از پایان دوره انتقالی پس از برگزیت، دوباره به دست گرفت، تحت فشار قرار داد. عادت زنانه.

آبرامز که در نقش‌های ارشد امنیت ملی و سیاست خارجی در اوکراین خدمت کرده است، می‌گوید: «فکر می‌کنم اگر من (تروس) بودم، می‌خواهم نقش اصلی بریتانیا را به رسمیت بشناسم، بسیار بیشتر از هر کشور دیگری در خارج از ایالات متحده در حمایت از اوکراین. دولت های ترامپ، جورج دبلیو بوش و ریگان. و فکر می‌کنم می‌خواهم یک پیام اقتصادی مثبت به مردم بریتانیا بدهم، که می‌تواند آغاز مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد باشد.»



منبع

تراس که پس از اینکه جانسون در مواجهه با رسوایی های متعددی مجبور به استعفا شد، جانشین او شد، در نظرسنجی ها عقب افتاده است. او همچنین در انتخابات خود با اختلاف کمتری نسبت به اسلاف اخیر خود پیروز شد و به دنبال پیروزی زودهنگام است.

این دو متحد نزدیک اکنون خود را در یک دوره عدم اطمینان سیاسی در دو سوی اقیانوس اطلس می بینند. شاه چارلز سوم برخلاف همکار هفت‌سالگی‌اش بایدن با سؤالاتی از سوی مردم روبرو می‌شود که آیا سن او توانایی او را برای انجام صادقانه وظایف پادشاه محدود می‌کند یا خیر.

بیش از 75 سال از زمانی که وینستون چرچیل اعلام کرد “روابط ویژه” بین دو کشور وجود دارد می گذرد، تصوری که رهبران هر دو طرف بارها آن را تأیید کرده اند. با این حال، دست اندازها در طول مسیر وجود داشته است.

کاخ سفید انتظار نداشت که تراس در ماه می، زمانی که وزیر امور خارجه بود، اعلام کند که دولت با قانونی پیش خواهد رفت که بخش هایی از پروتکل ایرلند شمالی را بازنویسی می کند. این توافق بخشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال 2020 بود که برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت شمالی-جنوبی با ایرلند طراحی شد که ممکن است صلح شکننده ایرلند شمالی را بر هم بزند.

اما بایدن در اوایل دوره ریاست جمهوری خود تا حد زیادی بر فهرست کارهای داخلی خود تمرکز کرد – از تریلیون ها هزینه برای کمک به ویروس کرونا، زیرساخت ها و موارد دیگر گذشت – و مذاکرات در مورد معاملات تجاری را در مرحله بعدی قرار داد.

مارگارت تاچر و رونالد ریگان در بحبوحه جنگ سرد، با نخست وزیر یک بار به دانشجویان گفت که “حس شوخ طبعی واقعا خوب” رئیس جمهور جمهوری خواه به روابط آنها کمک کرد، اتحاد نزدیکی برقرار کردند. اما مشکلاتی نیز وجود داشت، مانند زمانی که تاچر و اعضای کابینه‌اش به بی‌طرفی اولیه دولت ریگان در جنگ فالکلند سر زدند.

رویکرد جنگ طلبانه نخست وزیر لیز تراس در قبال روسیه و چین، او را همسان با بایدن قرار می دهد. اما ظهور تراس، 47 ساله، که زمانی روابط ایالات متحده و بریتانیا را “ویژه اما نه انحصاری” نامید، می تواند فصل جدیدی را در مشارکت فرا آتلانتیک در تجارت و موارد دیگر نشان دهد.

واشنگتن (AP) – رئیس جمهور جو بایدن روز شنبه برای ادای احترام به ملکه الیزابت دوم در دوران گذار در روابط ایالات متحده و بریتانیا، در حالی که یک پادشاه جدید و یک نخست وزیر جدید در حال استقرار هستند، راهی بریتانیا شد.

نگرانی شدید بایدن در اوایل نخست‌وزیری تراس، حمایت او از قانونی است که بخش‌هایی از ترتیبات تجاری پس از برگزیت را در ایرلند شمالی از بین می‌برد. تحلیلگران می گویند این اقدام می تواند باعث ایجاد تنش عمیق بین بریتانیا و اتحادیه اروپا شود و صلح در ایرلند شمالی را تضعیف کند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت که این اقدام “محیط مساعدی” برای دستیابی به یک توافق تجاری مورد انتظار ایالات متحده و بریتانیا ایجاد نمی کند که تراس و حزب محافظه کار او آرزوی آن را داشتند.

اکنون، در اولین هفته های نخست وزیری تراس، مقامات دولت بایدن به دقت اقدامات رهبر جدید بریتانیا را انجام می دهند. تحلیلگران می گویند که در دولت این نگرانی وجود دارد که زیر پا گذاشتن پروتکل ایرلند شمالی می تواند اروپا را وارد آشفتگی تجاری کند، در زمانی که بایدن به شدت تلاش می کند تا غرب را در رویارویی با روسیه به خاطر تجاوزاتش به اوکراین متحد نگه دارد.

بایدن و تراس قرار بود یکشنبه با یکدیگر دیدار کنند، اما دفتر نخست وزیر روز شنبه گفت که آنها از سلام آخر هفته صرفنظر می کنند و در عوض روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد، اگرچه تراس همچنان قصد دارد با دیگر رهبران جهان که در لندن همگرا هستند گرد هم بیاید. برای تشییع جنازه سلطنتی کاخ سفید نشست سازمان ملل را درست زمانی که رئیس جمهور سوار بر ایر فورس وان شد تایید کرد.

چارلز، 73، و بایدن، 79، سال گذشته در حالی که هر دو در نشستی در گلاسکو، اسکاتلند شرکت کردند، درباره همکاری جهانی در مورد بحران آب و هوا گفتگو کردند. آنها همچنین در ژوئن 2021 در کاخ باکینگهام در پذیرایی که ملکه قبل از نشست رهبران جهان در کورنوال میزبانی کرد، ملاقات کردند.

برگمان گفت: «برگزیت می‌تواند یک بار دیگر به موضوع تبدیل شود – مسئله‌ای که می‌تواند کار همه اروپا را در زمانی که همکاری با یکدیگر برای اروپا حیاتی است دشوار کند. اگر شما دولت بایدن هستید، اکنون زمان دعوای دو نفر از نزدیکترین شریک زندگی شما نیست.»

ماکس برگمان، مدیر برنامه اروپا در مرکز استراتژیک گفت: “او نشان داده است که حاضر است روی تشک برود و این باعث ایجاد شکاف نه تنها بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، بلکه بریتانیا و ایالات متحده خواهد شد.” و مطالعات بین المللی در واشنگتن و یکی از مقامات ارشد سابق وزارت امور خارجه در دولت اوباما. “این یکی از مواردی است که کاخ سفید را در شب بیدار نگه می دارد.”

به طور قطع، مناطقی از اصطکاک بین بایدن و جانسون وجود داشت که رابطه گرمی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا داشتند.

الیوت آبرامز، رئیس گروه محافظه کار سیاست خارجی ائتلاف واندنبرگ، گفت که تراس به بایدن نیاز دارد تا توافق تجاری جدید آمریکا و بریتانیا را در اولویت قرار دهد. مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت بستری برای گفتگوهای دوجانبه سخت نخواهد بود، اما هنوز لحظه ای است تا دو رهبر شروع به بررسی یکدیگر کنند.

تراس، مانند بایدن، خود را با این پرسش مواجه می‌کند که آیا برای بهبود کشوری که توسط تورم سرسخت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و تشدید تهاجم روسیه به اوکراین و ایجاد هرج و مرج در بازار جهانی انرژی، لازم است، نیاز دارد یا خیر.

تراس، یک حسابدار سابق که برای اولین بار در سال 2010 به پارلمان راه یافت، تعامل چندانی با بایدن نداشته است. رئیس جمهور ایالات متحده اوایل این ماه با او تماس گرفت و به او تبریک گفت. تراس به عنوان وزیر امور خارجه، سال گذشته بوریس جانسون سلف خود را در سفر به کاخ سفید همراهی کرد.

جانسون سخت تلاش کرد تا بر این تصور غلبه کند، و بر نقطه مشترک خود با بایدن در مورد تغییرات آب و هوایی، حمایت از نهادهای بین‌المللی تاکید کرد و از همه مهم‌تر با بیان اینکه بریتانیا یکی از اعضای اولیه و سخاوتمندانه ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده بود که به اوکراین در این زمینه کمک اقتصادی و نظامی می‌کرد، تاکید کرد. پس از تهاجم روسیه

در تمام این مدت، بریتانیا – و بقیه اروپا – به دقت تماشا می‌کنند تا ببینند که انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا چه چیزی را برای رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا به ارمغان می‌آورد، پس از اینکه رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا متعهد شد که «آمریکا بازگشته است» و شریک کاملی در عرصه بین‌المللی است. جامعه پس از چهار سالی که دونالد ترامپ جمهوری‌خواه جهان‌بینی خود را «اول آمریکا» پیش برد.

باربارا پری، مدیر مطالعات ریاست جمهوری در مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا، گفت: «مسلماً زمان تغییر و تحول در بریتانیا است. او افزود: «ما نمی دانیم در میان دوره ای ما چه اتفاقی خواهد افتاد. ما نمی دانیم در سال 2024 چه اتفاقی خواهد افتاد.