رهبر تبعیدی به کنگره آمریکا می گوید تبت در زمان چین با “مرگ آهسته” روبرو است

پکن دالایی لاما را به تحریک جدایی طلبی در تبت متهم کرده و CTA را که نماینده حدود 100000 تبتی تبعیدی است که در حدود 30 کشور از جمله هند، نپال، کانادا و ایالات متحده زندگی می کنند، به رسمیت نمی شناسد.

چین از سال 1951 بر منطقه دورافتاده غربی تبت، پس از لشکرکشی ارتش این کشور و تحت کنترل گرفتن آن چیزی که آن را “آزادی مسالمت آمیز” می نامد، حکومت می کند. چین تخلفات در آنجا را رد می کند و می گوید مداخله این کشور به “رعیت عقب مانده فئودالی” پایان داد.

کریس اسمیت، نماینده جمهوری خواه، که ریاست کمیسیون را بر عهده دارد، گفت که تمرکز جهانی بر تایوان، هنگ کنگ و سین کیانگ وجود دارد، اما “ما نمی توانیم چشمان خود را از نسل کشی مداوم علیه مردم تبت برداریم.”

زیا که به عنوان هماهنگ کننده ویژه مسائل تبتی رهبری حمایت ایالات متحده از تبتی ها را بر عهده دارد، گفت که گزارش های اخیر در مورد مدارس شبانه روزی دولتی و جمع آوری غیرارادی DNA جمعی در مناطق تبتی “وجدان را شوکه می کند.” پکن از معامله با او خودداری کرده است.

واشنگتن (رویترز) – رئیس سازمان مستقر در هند موسوم به دولت تبت در تبعید روز سه شنبه در اولین سخنرانی خود در کنگره آمریکا گفت که تبت تحت سلطه چین در حال مرگ آهسته است.

نقش سیکیونگ در سال 2012 پس از آن ایجاد شد که دالایی لاما، رهبر معنوی 87 ساله تبتی ها، قدرت سیاسی را به نفع سازمانی که می توانست بیشتر از او زنده بماند، کنار گذاشت. یک منبع کنگره گفت که این اولین سخنرانی سیکیونگ به یک نهاد کنگره است و احتمالاً پکن را خشمگین می کند.

پنپا تسرینگ، معروف به سیکیونگ از اداره مرکزی تبت (CTA)، گفت: «اگر جمهوری خلق چین مجبور به تغییر یا تغییر سیاست‌های فعلی خود نشود، تبت و تبتی‌ها قطعاً به سرعت خواهند مرد. جلسه استماع دو حزب کنگره-اجرای چین از طریق پیوند ویدیویی.

ریچارد گیر بازیگر و فعال قدیمی تبت در این جلسه گفت که سیاست های چین در تبت به طور فزاینده ای “با تعریف جنایت علیه بشریت مطابقت دارد.”

برخی از فعالان تبتی از آنچه آنها به عنوان تمرکز بر سوء استفاده های ادعایی در تبت در بحبوحه نگرانی های فزاینده در واشنگتن و سایر پایتخت های غربی در مورد گسترش ارتش چین، فشار بر تایوان دموکراتیک، و سرکوب در هنگ کنگ و گروه های اقلیت در منطقه سین کیانگ چین، ابراز تاسف می کنند.

عذرا ضیا، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور دموکراسی و حقوق بشر، در این جلسه گفت که چین همچنان به “کمپین سرکوبی که به دنبال اجباری کردن 6 میلیون تبتی در این کشور و از بین بردن میراث مذهبی، فرهنگی و زبانی تبت است” ادامه می دهد.

(گزارش توسط مایکل مارتینا و دیوید برانستروم؛ ویرایش توسط لزلی آدلر)



منبع

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر در مورد این جلسه پاسخ نداد.