رهبر ارتش میانمار خواستار اقدام قاطع برای سرکوب دشمنان شد

اعتراضات پراکنده ای علیه جشن ارتش گزارش شد.

پوشش بیشتر AP آسیا و اقیانوسیه را در https://apnews.com/hub/asia-pacific بیابید



منبع

نیروی انقلاب یانگون، یک گروه فعال دموکراسی، اعلام کرد که با انجام مراسمی در یک بتکده بودایی در اعتراض به روز نیروهای مسلح، مین آنگ هلائینگ را نفرین کرده است. رهبران ارتش، مانند بسیاری از افراد دیگر در میانمار، به شدت خرافاتی شناخته می شوند.

ژنرال ارشد مین آنگ هلائینگ در یک رژه نظامی در روز نیروهای مسلح سخنرانی کرد. در طلوع آفتاب، اعضای تمام شاخه‌های خدماتی با پشتیبانی خودروهای زرهی، موشک‌ها و توپخانه و همچنین جت‌های جنگنده و هلیکوپترهایی که بالای سرشان پرواز می‌کردند، به‌صورت دسته‌جمعی به سمت میدان بزرگ رژه در نایپیتاو، پایتخت، رژه رفتند.

رسانه‌های آنلاین مستقل گزارش دادند که صبح روز دوشنبه انفجارهای بمب در حداقل سه منطقه از بزرگترین شهر این کشور، یانگون، رخ داد.

دولت او سازمان‌های بزرگ مقاومت را گروه‌های تروریستی اعلام کرده است و هر کسی که با آنها مرتبط باشد مجازات سختی دارد.

بانکوک (AP) – همزمان با برگزاری نمایش قدرت سالانه ارتش میانمار در روز دوشنبه، رهبر ارشد آن به صفوف جمع شده خود گفت که باید اقدام قاطعی علیه کسانی که با حاکمیت ارتش این کشور می جنگند، انجام دهند.

در منطقه ساگاینگ در شمال غربی، که سنگر مقاومت مسلحانه است، مردم اعتراضات کوچکی را علیه روز نیروهای مسلح برگزار کردند.

ارتش میانمار به کشتار بی‌رویه غیرنظامیان متهم شده است، زیرا درگیر حملات بزرگی برای سرکوب مقاومت مسلحانه مخالف تسلط دو سال پیش از سوی این کشور بر دولت است. مین آنگ هلائینگ در سخنرانی خود گفت کسانی که حکومت نظامی او را محکوم کردند نسبت به خشونتی که مخالفانش مرتکب شده اند بی تفاوتی نشان دادند.

پس از دستگیری، شکنجه و کشتن فعالان در شهرها توسط نیروهای امنیتی، گروه های چریکی شهری با بمب گذاری و ترور اهداف مرتبط با ارتش پاسخ دادند. روز جمعه، یک وکیل شرکت کهنه کار متهم به همکاری نظامی در بزرگترین شهر کشور، یانگون، به ضرب گلوله کشته شد.

روز نیروهای مسلح مصادف با سالگرد آغاز قیام سال 1945 ارتش متلاشی شده علیه نیروهای اشغالگر ژاپن است. کشوری که پس از آن برمه نامیده می شد، در سال 1948 از قدرت استعماری بریتانیا به استقلال رسید و از آن زمان تاکنون توسط چندین دولت نظامی اداره می شود.

در 1 فوریه 2021، ارتش دولت منتخب آنگ سان سوچی را سرنگون کرد و باعث اعتراضات مسالمت آمیز شد که نیروهای امنیتی با خشونت خونین سرکوب کردند. تشدید خشونت از آن زمان توسط کارشناسان سازمان ملل متحد و دیگران به عنوان یک جنگ داخلی توصیف شده است.

در حالی که مین آنگ هلائینگ گفت که اقدامات ارتش او برای دستیابی به صلح ضروری است، دولت او مایل است با اشاره به خشونت انجام شده توسط مخالفان، اتهامات نقض حقوق بشر را رد کند.

مخالفت با حکومت نظامی توسط یک حکومت وحدت ملی یا NUG که توسط قانونگذاران منتخب ایجاد شد که ارتش از کرسی های خود محروم شد و ادعا می کند که مدیریت قانونی کشور است، رهبری می شود.

___

مین آنگ هلائینگ در سخنرانی خود گفت: «اقدامات تروریستی حکومت وحدت ملی و به اصطلاح پی‌دی‌اف‌های غیرقانونی آن برای مقابله برای همیشه لازم است.» (نظامی) و دولت نیز باید علیه این گروه تروریستی اقدام کنند. تلاش برای ویران کردن کشور و کشتار مردم.»

جناح مسلح آن، نیروهای دفاع مردمی یا PDF سازماندهی شده، به همراه متحدان اقلیت قومی مسلح خود، مرتباً به ستون ها، پایگاه ها و پاسگاه های نظامی حمله می کنند. همزمان، ارتش و نیروی هوایی روستاها را با حملات توپخانه ای و هوایی مورد حمله قرار می دهند که اغلب باعث تلفات غیرنظامیان می شود و به طور قابل اعتمادی به نقض وحشیانه حقوق بشر متهم می شوند. جنایات آنها بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده و باعث یک بحران انسانی شده است.