رئیس جمهور پیشین افغانستان موافق است که توافق ترامپ با طالبان در مورد خروج ایالات متحده یک فاجعه بوده است

غنی همچنین به زکریا گفت که ترامپ ابتدا گفته بود که استراتژی او در افغانستان و آسیای جنوبی یک توافق مبتنی بر شرط خواهد بود.

غنی از گفتن اینکه آیا احساس می‌کند از سوی ایالات متحده به او خیانت شده است، خودداری کرد، اما زمانی که زکریا پرسید: «آیا به نظر شما توافق ترامپ با طالبان فاجعه‌بار بوده است؟» غنی در پاسخ گفت: “این بود” و افزود که معتقد است بخش تحت رهبری افغان ها از این روند “ربوده شده است”.

ما از میز صلح کنار گذاشته شدیم و روند صلح به طرز باورنکردنی ناقص بود. او افزود: تصور می‌شود که طالبان تغییر کرده است. «این فرآیند همه چیز را نقض می‌کند، از آچسون و مارشال گرفته تا کیسینجر و بیکر، در مورد آمادگی، در مورد سازمان، ما هرگز به بحث نرسیدیم. همه اینها پیش بازی بود.»

اظهارات غنی نزدیک به یک سال پس از خروج هرج و مرج آمریکا از افغانستان است که در نهایت توسط دولت بایدن اجرا شد.

غنی که در میان هرج و مرج از کشور گریخت، به زکریا گفت که امیدوار است در آینده نزدیک به افغانستان بازگردد.

قرار بود این توافق مشروط باشد. اما هیچ یک از شرایط اصلی نه تنها رعایت شد. دولت، شریک ما، دولت ایالات متحده مجری توافق طالبان بر ما شد و ما را تهدید به قطع کمک کرد، با هر نوع فشاری که بتوان 5000 تن از سرسخت ترین جنایتکاران را آزاد کرد و غیره. غنی به زکریا گفت.

عقب نشینی نیروها منجر به این شد که طالبان کنترل کامل کشور را دوباره به دست گیرند و در نتیجه هزاران شهروند افغان ناامیدانه از ترس کشور را ترک کردند. این کشور با نرخ بالای بیکاری، ناامنی غذایی فزاینده و مشکلات زنانی که به دنبال تحصیل هستند، دست و پنجه نرم می کند.

برای آخرین اخبار، آب و هوا، ورزش، و پخش ویدیو، به The Hill بروید.



منبع

به روز شده 6:16 بعد از ظهر

غنی در جریان حضور در برنامه “فرید زکریا جی پی اس” شبکه سی ان ان به فرید زکریا مجری برنامه گفت که از کنار گذاشته شدن حکومت افغانستان از گفتگوهای اولیه انتقاد می کند.

اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان روز یکشنبه موافقت کرد که معامله دولت ترامپ با طالبان که قصد داشت به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور منجر شود، یک فاجعه است.

غنی گفت: “من می خواهم بتوانم به بهبود کشورم کمک کنم.” و امیدوارم بتوانم این کار را از جایی انجام دهم که تک تک سلول های بدنم به آن تعلق دارد و بدون آن همیشه احساس غریبگی می کنم.