رئیس جمهور ایران با ادامه اعتراضات تلاش می کند خشم خود را کاهش دهد

با آغاز سال تحصیلی جدید در این هفته، تظاهرات به سرعت به محوطه دانشگاه ها گسترش یافت، که مدت ها در مواقع آشفتگی به عنوان پناهگاه تلقی می شدند. ویدئوهایی در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که دانش آموزان با همسالانی که دستگیر شده بودند ابراز همبستگی می کنند و خواهان پایان جمهوری اسلامی هستند. در اثر ناآرامی‌ها، بسیاری از دانشگاه‌ها این هفته کلاس‌های خود را به صورت آنلاین منتقل کردند.

فعالان ایرانی مقیم خارجی مدعی هستند که او در بازداشت پلیس جان خود را از دست داد و صدها نفر عکس او را پخش کردند و از نام او به عنوان هشتگ آنلاین برای جنبش اعتراضی استفاده کردند. داریوش شاهونوند، دادستان غرب استان لرستان هرگونه تخلف مقامات را رد کرد و گفت روز دوشنبه در روستای خود دفن شد.

گروه های حقوق بشر می گویند که نیروهای امنیتی ایران به دنبال متفرق کردن تظاهرات با گاز اشک آور، گلوله های فلزی و در برخی موارد آتش واقعی بوده اند. تلویزیون دولتی ایران گزارش می دهد که درگیری های خشونت آمیز بین معترضان و پلیس حداقل 41 کشته برجای گذاشته است، اما گروه های حقوق بشر می گویند این تعداد بسیار بیشتر است.

او می گوید: «برای رقصیدن در خیابان، برای خواهرم، برای خواهر تو، برای خواهرانمان.»



منبع

واکنش نیروهای امنیتی ایران محکومیت های گسترده ای را برانگیخته است. روز دوشنبه، رئیس جمهور جو بایدن گفت که دولت او “به شدت نگران گزارش های مربوط به تشدید سرکوب خشونت آمیز معترضان مسالمت آمیز در ایران، از جمله دانشجویان و زنان” است.

دانشگاه معتبر صنعتی شریف در تهران روز یکشنبه به میدان نبرد تبدیل شد، زیرا نیروهای امنیتی از همه طرف محوطه دانشگاه را محاصره کردند و به سمت معترضانی که در داخل پارکینگ محبوس شده بودند، گاز اشک آور پرتاب کردند و از خروج آنها جلوگیری کردند. اتحادیه دانشجویی گزارش داد که پلیس صدها دانشجو را دستگیر کرد، اگرچه بسیاری از آنها بعدا آزاد شدند.

وزارت خارجه انگلیس سفیر ایران در لندن را احضار کرد.

وی بدون اشاره به جزئیات این حادثه به روزنامه همشهری گفت: دشمنان خارجی پس از این حادثه سعی کردند فضایی متشنج و مضطرب ایجاد کنند.

وی در جلسه مجلس گفت: امروز عزم کشور در جهت همکاری برای کاهش مشکلات مردم است. وحدت و یکپارچگی ملی از ضروریاتی است که دشمن ما را ناامید می کند.

شروین حاجی پور، خواننده ایرانی که برای آهنگ پرطرفدار خود با الهام از مرگ امینی به عنوان نماد اعتراض ظاهر شد، هفته گذشته بازداشت شد. وکیل او گفت که او سه شنبه با قرار وثیقه آزاد شد و به خانواده اش در شهر شمالی ایران در بابلسر پیوست.

در سرمقاله آن آمده است: «نه دشمنان خارجی و نه مخالفان داخلی نمی‌توانند شهرها را بدون پیش‌زمینه نارضایتی وارد وضعیت آشوب کنند». انکار این واقعیت کمکی نخواهد کرد.»

دبی، امارات متحده عربی (AP). مدارس

دامنه ناآرامی های جاری، که پایدارترین ناآرامی در بیش از یک دهه گذشته است، همچنان نامشخص است زیرا شاهدان گزارش می دهند که تجمعات خودجوش در سراسر کشور با اقدامات کوچک نافرمانی – مانند شعارهای معترضان از پشت بام ها، کوتاه کردن موهایشان و سوزاندن روسری های دستوری دولتشان انجام می شود. .

عموی او کیانوش شاکرمی به خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم گفت: نیکا شاهکرمی که با مادرش در پایتخت زندگی می کرد، یک شب در جریان اعتراضات در تهران ناپدید شد. به گزارش تسنیم، او یک هفته ناپدید شده بود تا اینکه جسد بی‌جانش در یکی از خیابان‌های تهران پیدا شد و به خانواده‌اش بازگردانده شد و بستگانش از نحوه مرگ او خبر رسمی دریافت نکردند.

به نظر می‌رسد اعتراض‌ها در دبیرستان‌های تفکیک‌شده جنسیتی در سراسر ایران نیز درگیر بوده است، جایی که گروه‌هایی از دختران جوان حجاب خود را تکان می‌دهند و شعار می‌دهند «زن! زندگی! آزادی!» در شهر کرج در غرب پایتخت و در شهر کردنشین سنندج روز دوشنبه بر اساس تصاویری که به طور گسترده به اشتراک گذاشته شده است.

تشدید سرکوب مطبوعات، با بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار در چند هفته گذشته، اکثر گزارش‌های مستقل در مورد موضوعات حساسی مانند مرگ معترضان را خفه کرده است.

روزنامه تندرو کیهان روز سه‌شنبه سعی کرد مقیاس جنبش را کمرنگ جلوه دهد و گفت که «ضد انقلابیون» یا مخالفان جمهوری اسلامی «در اقلیت مطلق، احتمالاً یک درصد هستند».

در یکی از ویدئوهای روز دوشنبه، دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران راهپیمایی کردند و شعار می دادند: «دانشجویان زندانی باید آزاد شوند!» در ویدئوی دیگر، دانشجویان از طریق استریم دانشگاه خیام در شهر محافظه کار مشهد فریاد می زدند: «دانشگاه شریف تبدیل به زندان شده است! زندان اوین دانشگاه شد!» – اشاره به زندان بدنام ایران در تهران.

او در تصنیف غم‌انگیز خود، «به خاطر»، می‌خواند که چرا ایرانی‌ها به اعتراض قیام می‌کنند.

رئیسی اذعان کرد که جمهوری اسلامی «ضعف‌ها و کاستی‌هایی» دارد، اما این خط رسمی را تکرار کرد که ناآرامی‌های ماه گذشته با کشته شدن یک زن در بازداشت پلیس اخلاق کشور، چیزی جز توطئه دشمنان ایران نبود.

ناپدید شدن و مرگ اخیر یک دختر 17 ساله در تهران اما موجی از خشم را در شبکه های اجتماعی ایران به راه انداخته است.

اما یکی دیگر از روزنامه های تندرو، روزنامه جمهوری اسلامی، ادعاهای دولت مبنی بر اینکه کشورهای خارجی مقصر آشفتگی کشور هستند را مورد تردید قرار داد.

نیروهای امنیتی تعداد نامحدودی از تظاهرکنندگان و همچنین هنرمندانی را که از اعتراضات ابراز حمایت کرده اند، جمع آوری کرده اند. مقامات محلی حداقل 1500 بازداشت را گزارش می دهند.

ادعاهای وی منعکس کننده ادعاهای رهبر معظم ایران آیت الله علی خامنه ای بود که در اولین اظهارات خود در مورد اعتراضات سراسری روز دوشنبه، ایالات متحده و اسرائیل، دشمنان کشور را به دلیل تحریک ناآرامی ها مقصر دانست. این یک تاکتیک آشنا برای رهبران ایران است که از زمان انقلاب اسلامی 1979 نسبت به نفوذ غرب بی اعتماد بوده اند و معمولاً مشکلات داخلی را بدون ارائه مدرک به گردن دشمنان خارجی می اندازند.

این اعتراضات که در واکنش به مرگ مهسا امینی 22 ساله پس از دستگیری وی به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش جمهوری اسلامی به وجود آمد، ده‌ها شهر را در سراسر کشور درگیر کرده و به گسترده‌ترین چالش برای رهبری ایران تبدیل شده است. سال ها. مجموعه‌ای از بحران‌های شدید به خشم عمومی از جمله سرکوب سیاسی کشور، اقتصاد بیمار و انزوای جهانی کمک کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت: «خشونت اعمال شده در اعتراضات در ایران توسط نیروهای امنیتی واقعاً تکان دهنده است.